روانشناسی

آداب معاشرت اجتماعی

آداب و رفتار خوب در ذات انسان‌ها نیست، بلکه باید آموخته شوند. این وظیفه به عهده والدین و معلمان مدرسه بوده که از همان سال‌های اولیه زندگی، هر آنچه درست یا نادرست را به کودک بیاموزند و او را با کوله‌باری پر از ادب و احترام راهی اجتماع کنند. با اینکه پدر و مادر و مدسه تلاش زیادی برای تربیت و آموختن انجام داده اند، گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که ما نمی دانیم چه رفتاری باید از خود نشان دهیم زیر با همه ی رفتار های صحیح اجتماعی آشنا نیستیم. باید آداب معاشرت با دیگران را به خوبی بیاموزیم. در این مطلب تعدادی از رفتار هایی که نباید در اجتماع انجام داد را برای شما به نمایش در آوردیم تا با پرهیز از آنها به شخصیتی مقبول و محبوب در اجتماع تبدیل شوید.

آشنایی
آشنایی

۱.فراموش کردن معرفی دیگران

هنگامی که شما با افرادی هستید که یکدیگر را نمی شناسند، این وظیفه شما است که آنها را به یکدیگر معرفی کنید. اگر نامشان را فراموش کرده اید یا نمی دانید می توانید بدون هیچگونه خجالتی آن را پرسیده ، بالاخره ندانستن نام بهتر از گفتن نام اشتباه است.

همچنین بخوانید:   تاثیر مواد معدنی بر روی مو ها

پیشنهادی: تست MBTI

آداب اجتماعی معارفه دیگران
آداب اجتماعی معارفه دیگران

۲.بلند صحبت کردن با موبایل در مکان عمومی

شک نداشته باشید که دیگر به شنیدن مکالمات تلفنی شما هیچکونه علاقه ای ندارند، چه برسد زمانی که عصبانی هستید و بلند بلند صحبت می کنید. سعی کنید اینگونه صحبت ها را به خانه یا مکان دیگری ببرید تا برای دیگران مزاحمت ایجاد نشود.

پیشنهادی: تست هالند

| مجله شامرو

۳.داد زدن سر کودک در خیابان

اگر فرزند شما با آزار و اذیت هایش شما را عصبی و آزرده خاطر کرده است به طوریکه تحمل شما تمام شده است هم نباید در مکان های جمعی و خیابان سر او داد بزنید. او را به گوشه ای برده و درباره کار اشتباه او به او تذکر دهید. البته باید رفتار درست را هم به او بیاموزید و از پیامد های کار اشتباهش او را مطلع کنید.

پیشنهادی: تست دیسک

لباس مناسب بپوشید
لباس مناسب بپوشید

۴.پوشیدن لباس نامناسب

یکی دیگر از آداب معاشرت پوشیدن لباس مناسب است. همیشه سعی کنید لباس متناسب با مکانی که می خواهید به آن بروید بپوشید. همانگونه که لباسی که برای محل کار می پوشید، مناسب مهمانی نیست. لباس های شب هم برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی مناسب نیستند. در مراسم های رسمی لباس رسمی بپوشید و از پوشیدن شلوار جین و کتانی خودداری کنید. پوشیدن لباس مناسب در شخصیت اجتماعی شما تاثیر بسزایی دارد و جز آداب معاشرت مهم به حساب می آید.

پیشنهادی: تست نئو

آداب احترام به افراد مسن
آداب احترام به افراد مسن

۵.احترم نگذاشتن به افراد مسن

در هر شرایطی احترام خود را به افراد پیر و مسن نشان دهید. این احترام می تواند شامل حال والدین شما هم بشود. اگر از نردیکانتان کسی را در خانه سالمندان دارید، بهتر است گاهی به آنها سر بزنید و سبب خوشحالی آنها شوید.

همچنین بخوانید:   ۱۳ وسیله خطرناک و تهدید کننده ی کودکان

| مجله شامرو

۶.تشکر نکردن

وقتی کسی کاری برای شما انجام می دهد، به شما هدیه ای می دهد یا شما را برای خوردن غذا دعوت می کند بی تفاوت از کنار آن نگذرید. کوچکترین کاری که در مقابل محبت دیگران می توانید انجام دهید تشکر کردن است. می توانید نامه کوچکی بنویسید به عنوان پیغام تشکر یا به صورت گفت و گو کردن از او قدردانی و تشکر کنید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

آداب خود را نشان دهید و استراق سمع نکنید
آداب خود را نشان دهید و استراق سمع نکنید

۷.استراق سمع کردن

شاید برایتان گوش کردن به صحبت های دیگران های دیگران جالب و مفرح باشد. به این فکر کنید که اگر فرد دیگری این کار را با شما انجام دهد چه حسی خواهید داشت ؟! سعی کنید از آن محیط دور شوید یا اگر امکان آن را ندارید حواس خودتان را پرت کنید تا به صحبت هایشان گوش ندهید.

| مجله شامرو

۸.نگرفتن جلوی دهان هنگام عطسه یا صرفه

هنگام صرفه یا عطسه کردن با دستمال جلوی دهانتان را بگیرید. اگر دستمال در دسترس نبود از دست خود استفاده کنید. وقتی که جلوی دهانتان را نگیرید بزاق دهان ممکن است به کسی برخورد کند و موجب ناراحتی و عصبانیت او شود.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین
دروغ نگویید
دروغ نگویید

۹.دروغ گفتن

اگر شما فردی هستید که دروغ می گویید چه به صورت سهوی یا عمدی سعی کنید این عادت بد خود را کنار بگذارید. شما برای اینکه بتوانید خود را خوب جلوه دهید سعی می کنید دروغ بگویید تا باعث جلب نظرات دیگران شوید. هنگامی که افراد بفهمند شما فرد دروغگویی هستید دیگر روی حرف هایتان حساب نمی کنند و از شما دوری می جویند.

| مجله شامرو

۱۰.استفاده از کلمات رکیک

برخی از افراد فکر می کنند هنگامی که از کلمات رکیک استفاده کنند صحبت هایشان با مزه می شود و باعث بهتر شدن صحبت هایشان می شود. اما شک نکنید این کار نه تنها زشت و بسیار ناپسند است بلکه وجهه بسیار زشت و بدی از شما را در ذهن مخاطبان خود شکل می دهد. اگر علاقه ندارید افراد شما را فردی بد دهن و غیر قابل تحمل تصور کنند، سعی کنید روی ادبیات خود کار کنید و آنرا بهتر کنید. ادبیات خوب یکی از مهمترین آداب معاشرت اجتماعی است.

همچنین بخوانید:   ۱۱ نشانه خیانت شوهرتان
خوشبو باشید
خوشبو باشید

۱۱.استفاده از عطر زیاد

شاید بوی عطر شما برایتان خوشایند و جذاب باشد ولی این دلیل نمی شود مقدار زیادی از آن را به خود زده و دیگران را آزار دهید. سعی کنید عطر کمی استفاده کنید مخصوصا هنگامی که قصد رفتن به مکان های کوچک و سربسته را دارید. بوی عطر شما باید زمانی که کسی نزدیکتان باشد احساس شود نه زمانی که فرد در فاصله دور از شما است.

| مجله شامرو

۱۲.مسواک نزدن

اگر شما فردی هستید که زیاد به سلامت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهید و مسواک را وسیله ای بیهوده می دانید سعی کنید حداقل زمانی که وارد اجتماع شده از مسواک استفاده کنید. بوی بد دهان باعث آزرده خاطر کردن طرف مقابلتان می شود به صورتی که فرد می خواهد سریعا مکالمه شما را پایان دهد تا از شر بوی بد دهانتان خلاص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا