روانشناسی

آلزایمر را بهتر بشناسید

غالبا بیماری آلزایمر علت زوال(نابودی) عقل می باشد. واژه زوال عقل اصطلاح عمومی است که نشان می دهد مغز به علت بیماری آسیب دیده است. بیماری زوال عقل باعث می شود که شخص به سختی بتواند چیزی را بخاطر بسپارد. همچنین نمی تواند برنامه ریزی کند و با دیگران ارتباط برقرار کند. برای شناخت بهتر آلزایمر ادامه مطلب را بخوانید:

 

فراموشی

نشانه های ابتدایی بیماری آلزایمر

افرادی که بیماری آلزایمر دارند به سختی می توانند نام اشخاصی را که به خوبی می شناسند به یاد آورند. برای یاد آوری واژه هایی که کاربرد روزانه دارد. بویژه، رویدادهای جدید یادآوردنش به خوبی انجام نمی شود. بیشتر اوقات برای به یاد داشتن قرارها، کمک گرفتن از دیگران لازم می شود. همچنین، توانایی پیدا کردن آدرس و پول شمردن مشکل می شود. رفته رفته که بیماری پیشرفت می کند تغییراتی در احساسات، خلق و خوی و شخصیت بیمار ایجاد می شود. آدم های خوش برخورد، فعال و اجتماعی ممکن است به آدم های تحریک پذیر، غیرفعال، کناره گیر و پر استرس تبدیل شوند.

پیشنهادی: تست MBTI

مشکلات روزمره

مشکلات در رابطه با کارهای روزمره

در ابتدا مشکل است که این بیماری را از سردرگمی و فراموشی عادی تشخیص داد. به تدریج تغییرات به ویژه برای فامیل و دوستان نزدیک بیمار آشکار می شود. ممکن است که سرکار رفتن، خرید خانه و غذا پختن و تمرکز کردن برای شخص غیر ممکن شود. با گذشت زمان علائم بیماری بدتر می شود. شخصی که بیماری آلزایمر دارد درک زمان را از دست می دهد و شب و روز را از هم جدا نمی کند. دوره بیماری از زمان تشخیص، چندین سال طول می کشد.

همچنین بخوانید:   چه مردانی هوس باز هستند

پیشنهادی: تست هالند

سن معمولی آلزایمر
سن معمولی آلزایمر

سن معمولی آلزایمر

بیماری آلزایمر حدود نیمی از زوال عقل ها را شامل می شود. این تعداد در دانمارک برابر است با ۴۰۰۰ نفر یا ۳ تا ۴ درصد از دانمارکی های بالاتر از ۶۵ سال. با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به بیمار آلزایمر افزایش می یابد. عوامل ارثی در بعضی از این بیماری ها دخالت دارد. فشار خون بالا، بیماری قند، مصرف دخانیات واز این قبیل می تواند در پیشرفت این بیماری موثر باشد. بنابراین، خوردن غذاهای گوناگون، فعالیت های بدنی، و دوری از دخانیات و الکل مهم است.

پیشنهادی: تست دیسک

| مجله شامرو

در مغز چه رخ می دهد؟

علت های بیماری آلزایمر شناخته شده نیست. پژوهشگران می گویند که توده ای از پروتئین «بتا-آمولوئید» بین سلول های مغز جمع می شود. هم چنین، درون سلول ها فیلترهای پروتئین «تاو» تشکیل می شود که مانع جابجایی مواد نشانه ای می شود. به تدریج، این تغییرات بخش بزرگی از مغز را در بر می گیرد.

مراجعه به دکتر
مراجعه به دکتر

پیشنهادی: تست نئو

تشخیص دقیق و زود هنگام مهم است.

اگر گمان می کنید که بیماری آلزایمر دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید. با یک بار ملاقات کردن پزشک تشخیص ممکن نیست. تشخیص بر پایه چند تست، مطالعه و هم چنین گفتگو با افراد نزدیک بیمار انجام می پذیرد. مهم است که تشخیص دقیق انجام گیرد تا بر این اساس، درمان و مراقبت مناسب انجام گیرد.

جلوگیری
جلوگیری

پیشنهادی: رزومه ساز 

برای جلوگیری باید چه کرد

نگهداشتن کلسترول و چربی و قندخون در محدوده طبیعی،‌ داشتن فشارخون نرمال در حدود ۱۲/۵ روی ۸/۵، پیاده‌روی و داشتن روابط اجتماعی در سنین میانسالی خیلی مهم هستند. افراد باید از اینکه بعد از بازنشستگی خانه نشین شوند یا فقط به پارک بروند یا در منزل جلوی تلویزیون بنشینند، پرهیز کنند. تعاملات اجتماعی و داشتن روحیه خوب در پیشگیری از آلزایمر بسیار مهم است.

همچنین بخوانید:   نکات طبیعی برای طراوت پوست

| مجله شامرو

سیر این بیماری چگونه است ؟

آلزایمر بیماری است که خیلی آهسته شروع می‌شود و به کندی پیشرفت می‌کند. حتی می‌گویند اگر شما قرار است در ۶۰ سالگی آلزایمر بگیرید، این بیماری از ۳۵ سالگی به صورت آهسته در شما شروع شده است و این خیلی انسان را نگران می‌کند.

دارو های این بیماری

اصولا ۲ نوع دارو برای بیماران آلزایمر وجود دارد:

  1. دارو هایی که برای خود بیماری آلزایمر وجود دارند.
  2. دارو هایی که برای اختلالاتی مانند اختلال رفتاری، پرخاشگری و بی خوابی برای بیماران آلزایمر تجویز می شود.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

| مجله شامرو

پیشنهاد برای درمان و مراقبت

در حال حاضر بازگشت سلامتی (کامل) بیماری آلزایمری وجود ندارد. اما دارویی هایی وجود دارد که موقتا علائم بیماری را کاهش می دهد. با این حال، دارو بر روی همه بیمارهای مبتلا به آلزایمر اثر ندارد و نمی تواند برای درمان کافی باشد. کمک های مشاوره ای به بیمار و نزدیکان او به اضافه کمک های عملی در رابطه با لباس پوشیدن و بهداشت شخصی و هم چنین کم کردن فشارهای روزانه از مهمترین بخش های درمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا