روانشناسی

افزایش تقویت قدرت نه گفتن

راه های موثر در مهارت نه گفتن:

نه گفتن را در خود تقویت کنید در غیر این صورت باعث می‌شود که تمرکزتان را بر فعالیت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و اهداف‌تان از دست دهید.از دنبال کردن علاقه‌مندی‌هایتان جا می‌مانید و در بسیاری از مواقع مجبور به زیر پا گذاشتن ارزش‌های شخصی خود می‌شوید. نه گفتن به معنی خودخواهی نیست. وقتی وظیفه جدیدی را نمی پذیرید به این معنی است که مسئولیت هایی که در حال حاضر به عهده دارید برایتان اهمیت دارد و نمی خواهید در انجام آنها کوتاهی رخ دهد. همیشه پاسخ مثبت به درخواستها خوب نیست. وقتی بیش از حد مسئولیت به عهده میگیرید تحت استرس شدیدی قرار میگیرید و احتمال احساس خستگی و از پا در آمدنتان بیشتر میشود.

پیشنهادی: تست MBTI

راه کارهای تقویت قدرت نه گفتن:

مرزهایی تعیین کنید و پیش چشم همه برای این حد و مرز احترام قائل شوید:

اجازه دهید همکارانتان تا حدودی با اولویت ها و محدودیت های کاری تان آشنا شوند. قوانینی را که در مورد وقت های آزاد و درخواست های قابل قبول برای خود تعیین کرده اید نشکنید و برایشان استثنا قائل نشوید. اعمال شما باید با حرف هایتان همخوانی داشته باشند. پس وقتی منظورتان «خیر» است، «بله» نگویید.

همچنین بخوانید:   حد صمیمیت و شناخت ارزش ها

پیشنهادی: تست هالند

مهارت نه گفتن
مهارت نه گفتن

پیشنهادی: تست دیسک

تصمیم گیری را به زمان بهتری موکول کنید:

از فرد درخواست کننده بپرسید که آیا می توان موضوع درخواست را به زمانی دیگر موکول کرد تا تصمیم گیری در شرایط بهترین انجام شود یا خیر. ممکن است هر دو طرف در میان آشفته بازار شروع کسب و کار دچار اشتباه شوند.

پیشنهادی: تست نئو

یک دلیل بیاورید:

یک توضیح ساده و کوتاه در مورد اینکه چرا نمی‌توانید به درخواست طرف مقابل جواب مثبت بدهید، باعث متقاعد کردنش می‌شود. نیازی نیست که توضیح بیش از اندازه بدهید. دادن توضیحاتی در حد یک یا دو جمله در مورد مشغله‌هایتان کافی است. نیازی نیست که دروغ بگویید یا بهانه‌های الکی بیاورید. به مثالی که در زیر آمده است، توجه کنید.
متأسفانه من نمی‌تونم به تولدت بیام، چون فردا شب سالگرد ازدواجمه.

پیشنهادی: رزومه ساز 

 به طرف مقابل گزینه‌های جایگزین پیشنهاد بدهید:

اگر واقعا از جواب منفی‌تان احساس گناه می‌کنید و آرزو می‌کنید ای کاش می‌شد کمکی بکنید، به طرف مقابل راه حلی جایگزین ارائه کنید. اگر فکر می‌کنید که می‌شود از راه دیگری به طرف مقابل کمک کرد، آن روش را مطرح کنید. روش موردنظر باید برای هر دوی شما مناسب باشد. به عنوان مثال:
من نمی‌تونم به تولدت بیام ولی نظرت چیه آخر هفته که امتحانم تموم شد، شام بریم بیرون و در موردش حرف بزنیم.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

بیش از اندازه عذرخواهی نکنید:

اگر از اینکه نمی‌توانید جواب مثبت بدهید، واقعا ناراحت و متأسف هستید، فقط یک «متأسفم» ساده بگویید. با عذرخواهی بیش از اندازه، عدم قاطعیت و ضعف شما آشکار می‌شود. در این حالت طرف مقابل تصور می‌کند با اصرار بیشتر می‌تواند شما را متقاعد کند.

همچنین بخوانید:   روش های موثر در تشویق کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا