روانشناسی

تاثیرات مخرب بازی های رایانه ای

در این مطلب به بررسی محاسن و آسیب های جسمانی و روانی بازی های رایانه ای خواهیم پرداخت. با پیشرفت تکنولوژی امروزه رایانه در بسیاری از خانه ها وجود دارد. عده ای از آن به عنوان ابزاری برای پیشرفت و سرعت دهنده به کار های خود استفاده می کنند. عده ای دیگر از آن به عنوان وسیله ای برای بازی و سرگرمی استفاده می کنند.

پیشنهادی: تست MBTI

خوبی های این بازی ها
خوبی های این بازی ها

محاسن بازی های رایانه ای

  • فرایند یادگیری را آسان و توجه نوجوان را جلب می کند.
  • بازی های رایانه ای به نوجوانان می آموزد که زودتر سلامت خود را بازیابند و به داروهای مسکن، کم تر نیاز پیدا کنند.
  • بازی های رایانه ای، نوجوانان را وارد دنیایی می کند که کنترلش در دست آن هاست و به همین دلیل، آنان از این بازی ها لذت فراوانی می برند.
  • برنامه های بسیار متنوعی ساخته شده که به نوجوان امکان می دهد تصاویر یا داستان هایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه می دهند که نوجوانان را به تاریخ، جغرافیا و … علاقمند می کنند.
  • بازی های رایانه ای؛ به برخی هماهنگی ها میان چشم و دست و پرورش عضله ها کمک می کند.

پیشنهادی: تست هالند

همچنین بخوانید:   رازهایی برای حفظ تندرستی

| مجله شامرو

تاثیرات مخرب بازی های رایانه ای

آسیب های جسمانی

  1. به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشمان به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض منفی می شود.
  2. نوجوانان، چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند  که تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی، به خود فشار می آورند.
  3. به دلیل این که نوجوان در یک وضعیت ثابت ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار اشکال شده و فرد، مبتلا به آرتروز می شود.
  4. سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست، از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است.
  5. پوست فرد، در معرض بمباران همیشگی پرتو هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.
  6. ایجاد تهوع و سرگیجه، بویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی هاست.
  7. هیجان های دروغین، سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد.

پیشنهادی: تست دیسک

آسیب های روانی بازی های رایانه ای
آسیب های روانی بازی های رایانه ای

آسیب های روانی تربیتی

تقویت حس پرخاشگری

مهم ترین ویژگی بازی های رایانه ای، حالت جنگی بیش تر آن ها است. فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگند. چنین بازی هایی، نوجوان را پرخاش گر و ستیزه جو می سازد و تلاش می کند خواست هایش را با زور و تهاجم به دست آورد. «خشونت» و «سکس»، مهم ترین محرکه هایی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های رایانه ای، به حد افراط از آن استفاده می شود.

پیشنهادی: تست نئو

انزواطلبی

نوجوانانی که همیشه با بازی های رایانه ای درگیرند، به انزوا و درون گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود. این روحیه انزواطلبی باعث می شود که نوجوان از گروه هم سالان جدا شود که این خود زمینه ساز ناهنجاری های دیگر است.

همچنین بخوانید:   رازهایی برای موفقیت امتحان

تنبل شدن ذهن

در این بازی ها، به دلیل این که بیش تر، کودک و نوجوان با ساخته ها و برنامه های دیگران روبه روست و کم تر قدرت دخالت و تصرف در آن ها را می یابد، حالت انفعال گرفته و اعتماد به نفس او در برابر ساخته ها و پیش رفت دیگران، متزلزل می شود.

از نظر حرکتی نیز این بازی ها تنها چند انگشت کودک را حرکت می دهند. ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و این بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیرمتحرک و غیرسازنده می باشند، خوداتکایی آن ها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت.

پیامد منفی در روابط خانوادگی

در دوره کنونی که زندگی ها به سوی ماشینی شدن پیش می رود، خود به خود، روابط عاطفی رنگ باخته و در کنار هم بودن خانواده کم تر شده است. در چنین وضعی، بسیاری از مردم از وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سردی روابط خانوادگی شده است، یاد می کنند. در حالی که جعبه جادویی دیگری با جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه نیز به زندگی ماشینی ما وارد شده و دشواری ها را دو چندان کرده است.

پیشنهادی: رزومه ساز 

افت اخلاقی

اشاعه فرهنگ برهنگی و ترویج سکس، از آفت های دیگر بازی های رایانه ای است. نبردهای تن به تن دختران نیمه عریان، رقص و موسیقی غربی و … در این گونه بازی ها تبلیغ شده است و متأسفانه بی هیچ گونه دشواری، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته می شود. برخی از برنامه های رایانه ای، با بازی های ساده آغاز شروع شده و به تصاویر مستهجن ختم می شوند؛ در برخی از این بازی ها، جایزه پیروزی، ظاهر شدن عکس های مستهجن بر روی صفحه رایانه شماست.

همچنین بخوانید:   پی‌بردن به روش ارتباطی افراد

افت تحصیلی

به دلیل جاذبه مسحور کننده این بازی ها، نوجوانان وقت بسیاری را صرف آن می کنند و در واقع، با مصرف انرژی عصبی و روانی خویش و با چشمان و ذهنی خسته به بستر می روند و گاه، صبح زودتر از وقت معمولی بیدار می شوند تا پیش از مدرسه نیز اندکی بازی کنند. بی تردید، این علاقه، سبب افت تحصیلی خواهد شد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

زمینه ساز از خود بیگانگی

دنیای مجازی ولی نزدیک به واقعیتی که در بازی های رایانه ای به تصویر کشیده می شود، آن قدر مسحور کننده و جذاب است که مخاطب کودک و نوجوان در معرض تأثیر تمام باورهایی قرار می گیرد که از سوی طراحان این بازی ها به او القا می شود. فرد، دچار از خودبیگانگی شده و مانند آن ها می اندیشد. برای نوجوانی که در حال بازی است فرقی نمی کند که دشمن کیست؛ دشمن همان است که بازی می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا