روانشناسی

تمرکز را بهتر بشناسید

تمرکز چیست ؟

تمرکز یک توانایی ذهنی است که با آن افرد می‌توانند تمام توجه خود را روی یک مبحث بگذارند، به روشی که عوامل دیگر مانع انجام کار نشوند. نکته مهم و اصلی که در تمرکز مهم است، توانا بودن در نگهداشتن توجه روی موضوع دلخواه و جلوگیری از پرت شدن حواس است. نداشتن تمرکز متعلق به محیط و شخصیت افراد است و جز در برخی اختلالات، کاملا قابل حل است. تمرکز فکر با یادگیری شما دارای رابطه مستقیم است. رابطه مستقیم به این معنا است که هر چقدر تمرکز فکر قوی و بالا باشد، درک کردن دقیق‌تر و عمیق‌تر و یادگیری بهتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

پیشنهادی: تست MBTI

متمرکز شدن
متمرکز شدن

پیشنهادی: تست هالند

چگونه تمرکز کنیم ؟

می‌توان مرکزگرایی کردن در یک کار را متشابه به تمرکز کردن نگاه دانست. وقتی که قصد دارید بر چیزی مرکزگرایی می‌کنید، در آغاز مغز شما همه‌ی اطلاعات دیداری را بدست آورده و پردازش می‌کند و به شما می‌گوید که باید بر چه چیزی متمرکز شوید.

فایده های این فعالیت ذهنی
فایده های این فعالیت ذهنی

فایده های تمرکز

۱. کاهش استرس

تمرکز به شما در انجام به موقع کارهایتان کمک خواهد کرد و این مورد، ناراحتی شما از کاهش میزان کار را از بین خواهد برد، به دنبال آن کاهش استرس را تجربه خواهید کرد. اگر اجازه دهید در ذهنتان یک لیست طولانی از کارهایی که باید انجام دهید ایجاد شود، عملکرد مغز شما از بین رفته و هیچکدام از کارهای خود را به نتیجه مثبتی نخواهید رساند. متمرکز شدن روی یک کار در یک زمان مشخص، محیط را برای شما آرام و بدون استرس کرده و با کوشش کمتری به هدف خود خواهید رسید.

همچنین بخوانید:   استرس های شایع تحصیلی

پیشنهادی: تست دیسک

۲. کیفیت بهتر کار

زمانی که شما قادر به متمرکز شدن روی یک موضوع را داشته باشید، مغز شما توانایی پردازش و تنظیم بیشتر فکر های شما را خواهد داشت. این مورد به شما کمک می‌کند که کیفیت کار خود را بهتر کنید. اگر ذهن شما بخواهد در یک زمان چند کار نامنظم را انجام دهد، شما قادر نخواهید بود کاری که می خواهید را با توجه به اندازه انجام دهید.

۳. حافظه قوی

هنگامی که فرد دارای این قدرت به خوبی باشد میزان یادگیری و دقت او به موضوع هایی که قرار است به ذهن بسپارد بالا است و مقدار خارج کردن اطلاعات به واسطه او زیاد است.

۴. صرفه جویی در زمان

اگر شخصی تنها روی مسائل مورد نیاز متمرکز شود و خود را درگیر مسائل کوچک نکند می‌تواند کارهایی که دارد را سریع‌تر تمام کند و در زمان خود صرفه‌جویی کند.

پیشنهادی: تست نئو

۵. درک کردن بهتر دیگران

فردی که قدرت متمرکز شدن فکر او زیاد است نگاه عمیقی به برخورد‌ها و رفتارهای دیگران دارد و درک می‌کند که گاهی افراد احساساتی شده و ممکن است کارهایی انجام دهند که در آن فکری نداشته‌اند.

۶. رشد خلاقیت

اگر با همه‌ی توان مغز به انجام کاری بپردازید، می‌توانید ایده‌های جدید و مرتبط با کار خود را به دست بیاورید. حتی در این حالت حواس پرتی هم نمی‌تواند شما را از مسیر خود دور کند. این رشد خلاقیت بسیار مفید است، به خصوص اگر شما فردی خلاق و نوآور باشید. در نتیجه شما می‌توانید راه‌های خلاق ذهن خود را مدیریت کرده و از ایده‌های بیهوده، بی‌فایده و اضافه دور شوید.

همچنین بخوانید:   الگوبرداری و نفوذ به دنیای مخاطب
از دست دادن تمرکز
از دست دادن تمرکز

پیشنهادی: رزومه ساز 

از دست دادن تمرکز چگونه است ؟

از دست دادن تمرکز، یک رخداد طبیعی است. در واقع برای حفظ امنیت ما بوجود می‌آید. از بین رفتن تمرکز هنگامی رخ می‌دهد که مغز چیزهایی می‌بیند که باید به آنها دقت کند. این طبیعی است که وقتی در اطراف خود با چیزی خطرناک یا جالبی روبه‌رو می‌شوید، تمرکز خود را از دست بدهید و به آن عامل توجه کنید. به گفته‌‌ی یک استاد دانشگاه در کالیفرنیا، هنگامی که تمرکز شما از دست می‌رود حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره به دست آید و بتوانید بر کار اصلی خود دوباره تمرکز کرد. شما باید روش‌های افزایش تمرکز را یاد بگیرید و آنها را پشتیبانی کنید زیرا از دست دادن تمرکز هزینه‌هایی دارد. ذهن انسان حداکثر تا ۲ ساعت می‌تواند بر هر کاری تمرکز کند و البته بعد از این مدت باید برای برگشتن نیروی خود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت کند.

افزایش تمرکز
افزایش تمرکز

چند راه برای افزایش آن

۱.انجام دادن چند کار در یک زمان

چندین کار را در یک زمان انجام ندهید، انجام دادن چندین کار آن هم به صورت همزمان از میزان تمرکز مغز کاهش می‌دهد. بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر بتوانند همزمان چند کار را با هم انجام دهند به چیزی بیش از آنچه هستند، دست یافته‌اند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۲. مدیتیشن را فراموش نکنید.

مدیتیشن نوعی روش تمرکز است که هدف آن به دست آوردن آرامش و اصلاح کیفیت روانی است. هنگامی که حافظه افراد قوی‌ باشد، زندگی‌ نیز برای آنها بسیار آسان‌تر خواهد بود، مدیتیشن می‌تواند در این مورد بسیار کارساز باشد و آن را به خوبی تقویت کند. مدیتیشن مانند تمرین دادن عضلات ذهن است و از آن برای حفظ و افزایش تمرکز استفاده می‌شود. مدیتیشن به شما کمک می‌کند که اراده‌ قوی برای انجام کار و تمرکز بر آن داشته باشید. برای مدیتیشن لازم نیست که ساعت‌ها در جایی آرام بنشینید.

همچنین بخوانید:   ۱۳ رازی که زنان باید بدانند

۳. کمتر از تکنولوژی استفاده کنید

امروزه بسیاری از افراد بیشتر زمان خود را در جهت استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مصرف می‌کنند بی خبر از اینکه با اینکار نه تنها افزایش مرکزگرایی حاصل نمی‌شود بلکه تکنولوژی می‌تواند راهی برای کاهش تمرکز نیز باشد. اگر شما شغلی دارید که به واسطه آن ، کنار گذاشتن تکنولوژی برای شما امکان پذیر نیست، پس تلاش کنید برای خود محدودیت‌ هایی را قرار دهید.

۴. برای خود انگیزه ایجاد کنید

یکی از دلیل هایی که جلوی افزایش تمرکز می‌شود و باعث می‌شود نتوانید در کاری متمرکز شوید، نداشتن انگیزه است. یعنی در ابتدا بهتر است بدانیم چرا قصد انجام یک کاری را داریم، اینکه ما نمی‌دانیم که چرا کاری را انجام می‌دهیم می‌تواند بر قدرت تمرکز ما تاثیر بگذارد. وقتی انگیزه برای انجام یک کار مشخص باشد، دیدگاه نیز تغییر خواهد کرد و روش انجام کار متفاوت خواهد بود. وقتی واقعا نسبت به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مند و مشتاقانه رفتار می کنید، تمرکز کردن بر آن کار برای شما بسیار آسان خواهد بود. نداشتن انگیزه یعنی در جازدن در زندگی! انگیزه یک نیروی قدرتمند است که انسان را به حرکت وا می‌دارد. نباید فراموش کرد که، بدون داشتن انگیزه حتی دست پیدا کردن به اهداف بسیار کوچک‌ نیز غیرممکن است. پس داشتن انگیزی می‌تواند یک راه برای افزایش تمرکز در انجام کارها باشد.

| مجله شامرو

سخن آخر

افراد زیادی هستند که به دلیل نداشتن مرکزگرایی، خود را در بسیاری از فعالیت‌ها محدود کرده و از رسیدن به بعضی اهداف محروم می‌کنند. در صورتیکه تمرکز یک مهارت است و تمام مهارت‌ها قابل یادگیری و آموزش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا