روانشناسی

حد صمیمیت و شناخت ارزش ها

چرا حد صمیمت و ارزش را بشناسیم؟

ارتباط صمیمانه برقرار کردن با همه اشتباه است و اینکه می‌گوییم راه و روش صمیمیت و نفوذ و تاثیرگذاری چنین است و چنان؛ سبب نشود که فکر کنید باید با همه ارتباط برقرار کرد و صمیمی شد. البته شما باید با همه ارتباط برقرار کنید ولی نه ارتباط صمیمانه. ارتباط شما با هر کسی حد به خصوصی دارد که نباید از آن تجاوز کند. حد ارتباط شما را هماهنگی ارزش‌ها فکری شما تعیین می‌کند. با هرکس که هماهنگی ارزشی بیشتری داشته باشید، ارتباط صمیمانه‌تری برقرار می‌کنید و با هرکسی که هماهنگی ارزشی کمتری داشته باشید، ارتباط محدودتری برقرار می‌کنید.

پیشنهادی: تست MBTI

در مواقعی که هماهنگی بسیار ناچیز و قابل صرف‌نظر است، به سلام و علیکی بسنده کنید. صمیمی شدن با هر کس، کار درستی نیست. مثلا با آدم‌های منفی، صمیمی شدن و ارتباط گسترده برقرار کردن، بدون هیچ هدف مثبتی کاملا غلط، مضر و حتی ناشی از بی‌ارادگی است. مراقب باشید که با کسی، بیش از «حد» صمیمی نشوید. برای آنکه بدانید میزان هماهنگی ارزشی شما با دیگران چقدر است؛ ابتدا ارزش‌های خود را بشناسید ببینید که خودتان به چیزهایی پایبند هستید و ارزش‌های شما چیست و بعد از آن با ارزش‌های دیگران مقایسه کنید.

پیشنهادی: تست هالند

 

پردازش‌کردن ارزش‌ها
پردازش‌کردن ارزش‌ها

پیشنهادی: تست دیسک

پردازش ارزش‌ها:

شما در زندگی به چه چیزهایی اعتقاد دارید؟ پیروی از چه خصلت‌هایی را عمیقا می‌پسندید؟ باورهای شما چیست؟ این ارزش‌ها را روی کاغذ بیاورید. با اندیشه‌ها و احساس‌های خود، صادقانه روبه‌رو شوید. صرف نظر از اینکه دیگران یا جامعه، چه نظری در مورد ارزش‌های شما دارند؛ آن‌ها را قبول دارند،یا نه، هر آنچه را که وواقعا خودتان به آن معتقد هستید؛ بنویسید. حتی اگر این ارزش‌های شما، برای عده‌ای، ضدارزش باشد. تمام‌ باورهای شما، باورهای عمیق شما که به آن‌ها اعتقاد دارید و وقتی براساس آن‌ها عمل می‌کنید احساس رضایت خاطر می‌کنید و برعکس، وقتی براساس آن‌ها عمل نمی‌کنید احساس گناه می‌نمایید؛ ارزش‌های شما هستند:

  • مثلا ارزش‌های یکی از شاگردان در کلاس اینگونه بود: رشد اخلاقی – موفقیت شغلی – محبوبیت – شهرت – سلامتی – ازدواج موفق – تحصیلات عالیه.
  • اما ارزش‌های یکی دیگر از شاگردان این‌ها است: نظم و انضباط فکری – ثروت – احترام و ادب – دوستی و صمیمیت – عشق. شاگرد دیگر در کلاس این ارزش‌ها را نوشته بود: پاکیزگی – نشاط و سرزندگی – آرامش و امنیت – محبوبیت – پویایی  و خلاقیت – آزادی و رهایی – شغل مناسب – زندگی خصوصی موفق.
همچنین بخوانید:   نشانه های مرد هوسباز

پیشنهادی: تست نئو

هرکس ارزش‌های فکری خاص خود را دارد. خواندید که برخی چیزها ممکن است برای یک نفر ارزش باشد و برای نفر دیگر ارزش نباشد. اکنون سعی کنید ارزش‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید. لطفا این کار را همین الان انجام دهید.

زندگی بر اساس ارزش ها
زندگی بر اساس ارزش ها

پیشنهادی: رزومه ساز 

زندگی بر اساس ارزش‌ها:

اکنون که ارزش‌های خود را شناخته‌اید، باید براساس آن‌ها زندگی کنید. شما بیش از همه زمانی احساس گناه می‌کنید که برخلاف ارزش‌های فکری خود عمل می‌کنید. ارزش‌های فکری، مانند لباس‌های شما هستند و ذهن شما مثل کمد لباس شما است. شرایط مختلف زندگی را هم می‌توان به فصل‌های مختلف سال تشبیه کرد. شما باید در هر زمان، لباس مناسب فصل را از داخل کمدتان، بیرون بیاورید و با آن زندگی را سر کنید.

برهنه بودن یا استفاده کردن از لباس‌های دیگران – که به‌نظرتان مناسب هم نمی‌آیند بعدا شما را دچار مشکل می‌کند. مردی که عمیقا به رعایت حقوق مردم و پایمال نکردن این حقوق، اعتقاد دارد اما در اثر ناملایمت‌ها و فشارهای مالی که برایش پیش می‌آید؛ چشم بر اعتقاد خود می‌بندد و سر دیگران را کلاه می‌گذارد و به ثروت هنگفتی دست می‌یابد؛ اگرچه هدفش تامین شده است؛ احساس گناه و عذاب وجدان می‌کند چون بر خلاف ارزش‌های فکری خود عمل کرده است.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

همیشه به خاطر داشته باشید تنها موفقیتی، قابل ارزش و واقعی است که برای شما آرامش روحی و رضایت خاطر به‌بار بیاورد. بر اساس همین اصل است که می‌گوییم برای صمیمیت، باید حد قائل شد و این حد را هماهنگی ارزشی تعیین می‌کند چون اگر با کسی صمیمی شوید که ارزش‌هایش با شما خیلی ناهماهنگ باشد؛ آرامش روحی و رضایت خاطر نخواهید داشت و حتی احساس بدی هم پیدا می‌کنید. عمل کردن بر خلاف ارزش‌های فکری خود، زندگی کنید. عمل کردن بر خلاف ارزش‌های فکری، موفقیت را در نظر ما خوار و بی‌مقدار می‌سازد.

همچنین بخوانید:   ۱۵ نکته برای تربیت فرزندان

کلام آخر:

شما از امروز تمرین کنید که بر اساس ارزش‌های فکری خود، زندگی کنید. هر رفتاری که از شما سر می‌زند، بررسی کنید و ببینید که آیا با ارزش‌های فکری شما هماهنگ بوده است یا نه؟ اصولا این رفتار ها در نظام اعتقادی شما جایی دارد یا نه؟ رفتارهای خود را کنترل کنید و آن‌ها را با باورهای قلبی خود تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا