روانشناسی

خشم را بهتر بشناسید

خشم چیست ؟

خشم یک حالت احساسی است که شدت آن از ناراحتی خفیف تا غضب و تندخویی شدید، متغیر است. خشم حالتی است که وقتی بر انسان عارض می شود، حالات جسمی و روحی انسان تغییر می کند، به طوری که گونه و چشم ها قرمز، دست ها لرزان، فشار خون، بالا و ضربان قلب تند می شود.

علامه دهخدا در مورد خشم : هیجان و حرکت خاصی از روح انسان، به منظور غلبه و شکست فرد مقابل است.

در این مطلب به شناخت بیشتر خشم خواهیم پرداخت.

 

ساعات مختلف
ساعات مختلف

پیشنهادی: تست MBTI

ساعت خشم، چه ساعاتی است

عواملی مانند ترافیک، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پر چرب، شور و تند، تماشای فیلم های خشن و گوش کردن به موسیقی های تحریک کننده باعث بروز خشم در افراد می شود. در زمان بروز عصبانیت اطرافیان می‌توانند با رعایت سکوت و ایجاد آرامش، خشم فرد را کنترل کنند. مولایی روانشناس عمومی، خشم را یک حالت عاطفی عنوان کرد و گفت:

افراد برای رهایی از فشارهای روحی و روانی به حرکات و گاهی رفتارهای غیر قابل کنترل دست می زنند. هر انسانی در زندگی شخصی خود و در جهت رسیدن به اهداف و ایجاد ارتباط با محیط و اطرافیان، با موانع زیادی روبرو است. این موانع، حس ناتوانی را افزایش می دهد و همین عامل باعث بروز رفتارهایی همچون خشم، عصبانیت، فریاد و گاهی گریه در افراد می شود.

همچنین بخوانید:   روش های مهم و کاربردی افزایش عزت نفس در کودکان
فشار خون
فشار خون

پیشنهادی: تست هالند

تاثیر فشار خون بر خشم

ضعف حواس، افزایش فشار خون و حرارت بدن و ناتوانی در اراده از نشانه های ایجاد خشم در افراد است. کنترل خشمگین بودن و عصبانیت زوجین، از مهمترین راه های رسیدن به آرامش روحی و روانی در میان خانواده ها است. به دلیل افت فشار خون در زمان بیدار شدن از خواب، مصرف صبحانه، باعث کاهش استرس، خشم و عصبانیت در اول صبح می شود. امکان خشمگین شدن افراد در بازه زمانی ۸ الی ۱۰ صبح بیشتر از سایر زمان ها است. به دلیل اینکه اکثر افراد در این ساعت بیرون از منزل بوده و برای رسیدن به مقصد از وسایل نقلیه استفاده می کنند و از طرفی بیشتر وقتشان را در ترافیک به سر می‌برند، کنترل خود را از دست داده و خشمگین می‌شوند.

پیشنهادی: تست دیسک

ناهار خوردن
ناهار خوردن

صرف ناهار عاملی موثر در کنترل خشم 

گرسنگی بین ساعات ۱۱ و ۱۳ باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود. مصرف وعده ناهار در زمان مشخص احساسات منفی چون خشم را تعدیل می‌کند. بروز خشمگین بودن و عصبانیت در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۶ کمتر است. جهت کاهش خشم، مصرف میان وعده در این ساعات از روز مفید است. ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فعالیت زیاد در ساعات ۱۴:۳۰ الی ۱۸ باعث افزایش عصبانیت افراد می شود. به دلیل خستگی ناشی از کار، در ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹ با همسرتان که از سرکار می آید، با ملایمت رفتار کنید زیرا رفتار شما در ایجاد آرامش و عصبانیت تاثیرگذار است.

پیشنهادی: تست نئو

ژمان
ژمان

در این ساعات کاسه صبر به راحتی لبریز می‌شود

با نزدیک شدن به ساعت ۸ شب یا زمان صرف شام به دلیل کاهش قند خون، از صبر و تحمل افراد کاسته شده است. کوچکترین عامل ناخوشایند به راحتی باعث بروز خشم و عصبانیت می شود. افراد در ساعات ۹ الی ۱۰ شب که زمان استراحت و خواب است، کمتر خشمگین می شوند. البته تماشای فیلم های خشن، ترسناک و موسیقی های تحریک کننده در بروز خشم در این ساعات نقش بسزایی دارند. در ساعت ۱۱ شب مصرف یک لیوان شیر گرم، خوابی راحت و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. ایجاد عواملی مانند صداهای ناهنجار و روشنایی در زمان ۱۲ شب الی ۵ صبح باعث احساس ناراحتی و در نتیجه بروز خشم و عصبانیت در افراد می شود.

همچنین بخوانید:   ۴ ویژگی شخصیتی همسر خوب

پیشنهادی: رزومه ساز 

 

خشم و خانواده
خشم و خانواده

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

خشم باعث آسیب به خود و اطرافیان می شود! 

این افراد به خودشان آسیب می زنند. عصبانیت در افراد باعث بروز عواملی همچون از دست دادن فرصت ها، تحمیل زیان های اقتصادی، بروز آسیب های جسمی و روحی به اطرافیان و از بین رفتن حرمت بین افراد می شود. راه های کاهش خشم: عواملی از قبیل ترسیم نقاشی، گوش دادن به موسیقی های ملایم، دوری از عوامل تحریک کننده حس ناراحتی، نرمش، نوشیدن آب خنک و مشورت با اعضای خانواده در کاهش بروز خشم و عصبانیت تاثیر بسزایی دارد. خشمگین شدن برای دستیابی به خواسته ها همیشه موثر نیست و در اکثر زمان ها باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر روحی، روانی و جسمی در خود و اطرافیان می شود. فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف و خواسته هایمان باید اول با صبر و حوصله موانع بین راهمان را برطرف کنیم و سپس برای رسیدن به نتایج مثبت تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا