روانشناسی

زبان بدن را بشناسید

زبان بدن چیست؟

زبان بدن پیشرفت تدریجی استفاده از حالت های صورت، سر و دست ها، ژست، نگاه، لحن صدا و حالت های بدنی به منظور ارسال و دریافت پیام های بی کلام است و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

 

تعریف زبان بدن
تعریف زبان بدن

تعریف های مختلف

زبان بدن یک ارتباط دهنده قدرتمند است. درصد زیادی از آن چه که انجام می دهیم، از جمله لحن گفتار، حرکات، رفتارها، بیان ها، و خصلت های ذاتی ما سرچشمه می گیرد. بدون شک ارتباط قوی تر با تاکید بسیار بر نحوه قرار دادن اظهار نظر ها و داستان ها به جای تکیه کردن بر کلمات واقعی برای بیان اظهار نظر های ما ارائه می شود. تعریف زبان بدن بسیار گسترده است چون تقریبا همه چیز را در محدوده اشاره شناسی قرار می دهد از جمله:

  1. جمع کردن بازو ها
  2. جمع کردن پا ها
  3. حرکت های ناخوشایند صورت
  4. حرکات مثبت سر
  5. رفتار چشم
  6. لمس کردن
  7. فضای شخصی فرد
  8. تفسیر کردن شخصیت و اخلاق براساس ویژگی های صورت
  9. سرعت، لحن، حجمو اوج صدا
  10. ماهیچه های صورت که با بیش از ۱۰۰۰۰ حالت صورت ترکیب می شوند و ۷ مورد از آن ها به صورت جهانی درنظر گرفته شده اند.

انسان از تمامی این حرکت ها بدون این که آگاه باشد، به صورت روزانه استفاده می کند. تحقیقات نشان داده است که زبان بدن می تواند بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از ارتباطات انسان را تشکیل دهد. در ادامه، اینکه زبان بدن چیست باید اشاره کرد که درک اهمیت زبان بدن مهم است، اما توجه به دیگر نشانه هاهمچون زمینه ضروری است. در موارد بسیاری، شما باید به جای تمرکز بر یک اقدام تکی، به سیگنال ها و امواج به عنوان یک گروه نگاه کنید. زبان بدن همیشه به اندازه زبان گفتاری مشخص نیست، اما چگونگی تفسیر کردن آن می تواند نقش بزرگی در چگونگی ارتباط یک فرد با دیگران داشته باشد.

همچنین بخوانید:   حد صمیمیت و شناخت ارزش ها
حالات چهره در زبان بدن
حالات چهره در زبان بدن

حالات چهره

برای مدتی تصور کنید که یک فرد چقدر می تواند فقط با حالات چهره ارتباط ایجاد کند. یک لبخند می تواند نشانه ای از موافقت یا شادی باشد. یک اخم می تواند نشانه ای از مخالفت یا غمگین بودن باشد. گاهی اوقات حالات چهره فرد ممکن است احساسات واقعی را در مورد یک وضعیت برگزیده نشان دهند. در حالی که می گویید حالتان خوب است، حالت چهره شما ممکن است چیز دیگری به دیگران نشان دهد.

پیشنهادی: تست MBTI

نقش چشم ها در زبان بدن
نقش چشم ها در زبان بدن

نقش چشم ها

به چشم ها اغلب با عنوان “پنچره روح” گفته می شود، چون توانایی آشکار کردن حجم زیادی از احساسات و تفکرات فرد را دارد. هنگامی که با فرد دیگری گفت و گو می کنید، توجه به حرکات چشم بخش مهم و طبیعی از فرآیند ارتباطات است. برخی از نکات متعارفی را که می توانید به آن ها توجه داشته باشید حاوی این است که آیا افراد تماس چشمی مستقیم برقرار می کنند یا نگاه و چشمان خیره خود را پنهان می کنند، چه میزان پلک می زنند، یا این که آیا مردمک چشم خود را گشاد می کنند یا اینگونه نیست.

نقش دهان در زبان بدن
نقش دهان در زبان بدن

پیشنهادی: تست هالند

نقش دهان

به گفته یکی از اساتید زبان بدن بیانیه ها و حرکت های دهان هم می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. برای مثال، فشار دادن لب پایینی می تواند نشان دهنده احساس استرس، ترس، یا ناامنی فرد باشد. اگر استرس دارید می توانید مطلب کاهش استرس را بخوانید. پوشاندن دهان در هنگام خمیازه یا سرفه کرد می تواند نشانه مودب بودن فرد باشد، اما ممکن است پوشاندن اخم ناشی از رضایت نداشتن فرد هم باشد. لبخند زدن به احتمال زیاد یکی از نشانه های بزرگ زبان بدن است. لبخندها هم می توانند به شیوه های زیادی تفسیر شوند. یک لبخند می تواند واقعی باشد، یا برای بیان شادی دروغی، طعنه و یا حتی بدبینی و خشم استفاده شود.

همچنین بخوانید:   ۱۱ نشانه خیانت شوهرتان
ایما و اشاره در زبان بدن
ایما و اشاره در زبان بدن

پیشنهادی: تست دیسک

ایما و اشاره در این زبان

حرکات ایما و اشاره ای نیز می توانند برخی از مستقیم ترین و واضح ترین زبان های بدن باشند. حرکت دادن، اشاره کردن، و استفاده از انگشتان برای نمایش دادن اعداد، برای درک کردن حرکات بسیار شایع و آسان است. در این صورت، برخی حرکات امکان دارد فرهنگی باشند، بنابراین نشان دادن انگشت شست یا نشانه صلح در یک کشور امکان دارد معنی بسیار متفاوتی نسبت به کشور های دیگر داشته باشد.

پیشنهادی: تست نئو

وضعیت بدن در زبان بدن
وضعیت بدن در زبان بدن

وضعیت بدن در این زبان

چگونه قرار دادن و نگه داشتن بدن هم می تواند نشانی از بخش مهمی از زبان بدن وجود داشته باشد. عبارت وضعیت بدن به چگونگی نگه داشتن بدن و نیز شکل فیزیکی کلی بدن فرد اشاره دارد. حالت های نشستن فرد، ایستادن فرد، تکیه دادن فرد به وسیله ای، تکان خوردن فرد در حالت های مختلف نیز از جمله وضعیت بدن به شمار می روند و آداب معاشرت اجتماعی شما را به دیگران نشان می دهد. برای پیدا کردن جواب این سوال که زبان بدن چیست ؟!

پیشنهادی: رزومه ساز 

باید بدانید وضعیت بدن می تواند اطلاعات مفیدی درباره چگونگی احساس یک فرد و همچنین نکات مربوط به ویژگی های شخصیتی او، از جمله این که آیا فرد با اعتماد به نفس، باز، یا اطاعت کننده است، را انتقال دهد. برای مثال، مستقیم نشستن می تواند نشان دهد که فرد متمرکز است و به آن چه درحال اتفاق افتادن است توجه می کند. از طرفی دیگر، نشستن فرد با بدن قوز کرده، می تواند به این معنی باشد که فرد خسته یا بی تفاوت نسبت به دیگران است.

همچنین بخوانید:   چگونه جذاب و دوست‌داشتنی باشیم
فضای شخصی در مورد زبان بدن
فضای شخصی در مورد زبان بدن

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

فضای شخصی

آیا تاکنون شنیده اید که شخصی به نیاز خود به فضای شخصی اشاره کند؟ آیا تا کنون پیش آمده که از نزدیکی کسی به خودتان احساس ناراحتی کنید؟اصطلاح پروکسیما که توسط یک انسان شناس مطرح شد، به فاصله بین افراد در هنگام تعامل اشاره می کند. درست همان طور که حرکات بدن و حالت های چهره فرد می توانند ارتباط موثر و بسیار زیادی از اطلاعات غیرکلامی ایجاد کنند، پس این فضای فیزیکی بین افراد هم می تواند این کار را انجام دهد. در این فضا هرچه افراد از یکدیگر فاصله داشته باشند نشان می دهد موذب هستند و در  مقابل هر چه به یکدیگر نزدیک تر باشند نشان دهنده صمیمیت و آرامش بیشتری در آنها نسبت به بکدیگر است. درک اینکه واقعا این زبان چیست می تواند راه زیادی را برای کمک به شما در مورد برقراری ارتباط بهتر و موثر تر با دیگران و تفسیر آن چه که دیگران ممکن است برای انتقال آن تلاش کنند، پیمایش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا