روانشناسی

مادران شاغل بخوانند

اگر به نقش مادری، نقش یک زن فعال و شاغل را هم بیفزاییم، سختی و عظمت «مادران شاغل» بودن، خود را بیشتر نمایان خواهد کرد. شاغل بودن مادران از جمله مواردی است که به دلیل عدم حضور مادر در خانه می تواند باعث ایجاد مشکلات و تنش در خانواده شود و به روابط بین مادر و فرزند و رابطه همسران لطمه وارد کند.

پیشنهادی: تست MBTI

آیا کار درستی انجام می دهید ؟!

در مقایسه با پنجاه سال پیش که از مادرها انتظار می رفت خانه نشین باشند، امروزه مادران سعادتمندی وجود دارند. بازگشت به کار پس از به دنیا آوردن یک نوزاد، فصل تازه ای در زندگی شما می گشاید. پس از تولد فرزند، احتمالاً احساس متفاوتی نسبت به شغل خود خواهید داشت. مزایا و هزینه های اشتغال پس از به دنیا آمدن نوزاد در مقایسه با گذشته متفاوت خواهد بود.

حتی اگر قبل از باردار شدن، همه چیز را با دقت برنامه ریزی کرده باشید و مرخصی زایمان هم گرفته باشید؛ پس از اینکه نوزادتان به دنیا می آید و مرخصی زایمان به اتمام می رسد و سر و سامان می یابید، باز هنگام بازگشت به کار، گذاشتن نوزاد نزد فردی دیگر، یکی از دشوارترین کارهایی است که با آن روبه رو می شوید.

شاغل بودن مادر، جدالهایی درونی نیز به دنبال دارد. سپردن کودکان به فردی دیگر در زمانی که خانه نیستید، گاهی قلب شما را پاره می کند؛ اما به آن معنا نیست که نمی توانید از عهده ی آن برآیید یا اینکه دارید کار نادرستی انجام می دهید.

همچنین بخوانید:   افسردگی چیست؟ آیا من افسرده‌ هستم؟

پیشنهادی: تست هالند

بازگشت به کار

بازگشت به کار

سخت ترین نکته پس از مرخصی زایمان این است که احساس می کنید شخص دیگری شده اید، به ویژه اگر برای اولین بار صاحب فرزند شده باشید. باید پیش از شروع به کار، مقدمات بازگشت به کار را آماده کنید و ارتباطتان را با محیط کار در هنگام مرخصی پس از زایمان حفظ کنید. پس باید برای خود برنامه هایی ترتیب دهید که به شما اعتماد به نفس بیشتری برای بازگشت به کار بخشد.

پیشنهادی: تست دیسک

نخستین روزهای بازگشت به کار با نگرانی درباره کودکتان و افکار پریشان همراه است. اولین روز های کار بسیار سخت می گذرد، ولی سعی کنید ظاهری قدرتمند داشته باشید. رئیس شما دوست دارد اشتیاق شما را به کار ببیند.

| مجله شامرو

نگهداری کودک

  • بعد از بازگشت به کار، مهم ترین موضوع پیدا کردن مهدکودکی مناسب برای نوزادتان است.
  • یافتن مهدکودک خوب و یا پرداخت هزینه آن برای برخی از خانواده ها بسیار دشوار است. به همین دلیل فقط درصد کمی از والدین می توانند از خدمات مهدکودک های تمام وقت برخوردار شوند.
  • بسیاری از خانواده ها به مهدکودک غیر رسمی، بستگان یا دوستانشان روی می آورند و یا شیوه های مختلف را با هم ترکیب می کنند.
  •  هیچ چیز دشوارتر از ترک کودکی که گریه کنان به شما چسبیده نیست. سعی کنید خداحافظی هایتان طولانی نباشد و همچنین بدون خداحافظی از فرزندتان جدا نشوید.

پیشنهادی: تست نئو

  • اگر ترک فرزندتان در دوران نوزادی دشوار است. وقتی بزرگ تر شود، یعنی زمانی که می تواند به شما بگوید نمی خواهد به مهدکودک برود و یا حتی به شما التماس می کند که به محل کار خود نروید، این کار دشوارتر خواهد بود.
  • شما باید رابطه ی خوبی با هر کس که از کودکتان نگهداری می کند داشته باشید.
  • بزرگ ترین ترس برخی از مادران آن است که کودکشان پرستار خود را به مادرشان ترجیح دهد. اما در صورتی که ساعات بیشتری را در خانه در کنار کودکتان بگذرانید، خطر فراموش کردن شما در میان نخواهد بود.
همچنین بخوانید:   تمرکز را بهتر بشناسید

خوابیدن سر کار

بهتر خوابیدن

نمی توان مادران شاغل زیادی را یافت که از میزان خوابشان راضی باشند. وقتی اولین کودکتان به دنیا می آید، شاید بیدار شدن های اجباری در نیمه های شب برای شیر دادن به او، خیلی سخت باشد. فقط والدین نوزادان نیستند که بی خوابی می کشند؛ بسیاری از کودکان تا یک سالگی هر شب بیدار می شوند. هنگام شب محیط خانه را آرام و لذت کنید تا کودکتان بداند که موقع خواب رسیده است. کودکتان را در رختخوابش بخوابانید، نوار کاست یا سی دی موسیقی یا قصه ای برایش پخش کنید و چراغ ها را خاموش نگهدارید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

بی‌خوابی مادران شاغل
بی‌خوابی مادران شاغل

از خود مراقبت کنید

وقتی بچه دار می شوید به نظر می رسد که زندگی باید بسیار دلنشین و دل انگیز شود. مادرى شاد و خرسند که نوزادى عالی به دنیا آورده است و بعد با اعتماد به نفس به کار بازمی گردد و میان کارى پرثمر و خانه اى دوست داشتنی و خانواده اى شاد و یک زندگی اجتماعی فعال تعادل برقرار می کند. چنین زنی، زن استثنائی یا مادرى افسانه اى است.همه ما گاهی نیازمند کمک دیگران هستیم.

وقتی احساس می کنید که همه چیز خوب پیش نمی رود، می توانید از دیگران کمک بگیرید. اغلب اوقات بیش از توانمان مسئولیت می پذیریم و در نتیجه زندگی را به خودمان سخت می کنیم، پر از تنش می شویم و در آخر از پا درمی آییم. زایمان تغییراتی عظیم و ناگهانی در تعادل هورمونی بدن ایجاد می کند. تغییرات ناشی از بچه دار شدن و خستگی پس از آن گاهی منجر به افسردگی پس از زایمان می شود.

همچنین بخوانید:   ویژگی های والدین موفق

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

زنی که مبتلا به افسردگی پس از زایمان است، افسرده، غمگین و مضطرب می شود و قادر نیست تمرکز داشته باشد. شاید انرژى نداشته باشد، اشتهایش کم می شود، دچار بی خوابی و دست خوش حملات ترس و احساس خودکشی می شود. شاید از این بترسد که نوزادش را دوست نداشته باشد. زندگی کردن و حتی نگهدارى از خود و نوزاد برایش دشوار می شود.

کار برای زندگی بهتر
کار برای زندگی بهتر

کلام آخر

بهتر است مدتی به موضوعاتی که بر کیفیت زندگی شما به عنوان مادری شاغل تأثیر می گذارند، فکر کنید: نگهداری از کودک، خواب، رسیدگی به خودتان آیا می توانید همه این ها را به طور کامل برنامه ریزی کنید ؟! اگر پاسختان صحیح است شما می توانید مادر شاغل خوبی باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا