روانشناسی

نکاتی در مورد تاثیرات کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای پیدا می‌شود و نوعی داروی محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند. کافئین خالص، به صورت پودر سفید رنگ تلخی می‌باشد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است.

پیشنهادی: تست MBTI

مقدمه‌ای در مورد شناخت بیشتر کافئین

ماده‌‌ای دارویی با مصرف بالا در میان انسان های بشمار می‌رود که تقریبا ۹۰ درصد انسان‌ها به‌ صورت روزانه از کافئین استفاده می‌کنند. افزایش سوخت و ساز بدن، ترغیب سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین اثرات کافئین بشمار می‌رود.کافئین که به طور طبیعی در قهوه و چای هم وجود دارد یک داروی مشوق است که معمولا برای پیشرفت عملکردهای ذهنی به کار می‌رود. تاثیرات آن بر مغز زیاد است. این ماده با مسدود کردن پیام‌رسان‌های عصبی گیرنده‌های آدنوزین، باعث افزایش آمادگی مغز برای حرکت و کار می‌شود. کافئین علاوه بر این بر پیام‌رسان‌های عصبی دیگر شامل نورآدرنالین، دوپامین و استیل‌کولین نیز تاثیر می‌گذارد. تمام این پیامرسان‌های عصبی روی روحیه و وضعیت ذهنی انسان تاثیر می‌گذارند.

تاثیرات کافئین
تاثیرات کافئین

پیشنهادی: تست هالند

تاثیر کافئین بر روحیه افراد

یکی از خاصیت‌های آن افزایش هوشیاری بدن است. بسیاری از افراد معتقد هستند که این ماده در کنار بیدار کردن مغز باعث افزایش روحیه نیز می‌شود و احساس پایان دادن به کار را ایجاد می‌کند. البته کافئین مانند دیگر مواد محرک، باعث افزایش اضطراب هم می‌شود. برای کاهس استرس بخوانید. تاثیر کافئین روی روحیه و حال و هوای افراد با انتظار هر فرد از نوشیدن کافئین و همچنین میزان و انواع مصرف کافئین او رابطه دارد.پس کافیین می‌تواند باعث سرحال شدن شما شود. اما این بهبود در روحیه معمولا هنگامی ‌قابل مشاهده است که انرژی شما در حال حاضر کم و پایین است.

همچنین بخوانید:   ۱۰ روش کاهش استرس

پیشنهادی: تست دیسک

برای بسیاری از افراد این تجربه هنگامی اتفاق می‌افتد که برای مدتی کافیین مصرف نکرده‌اند. به همین دلیل تعدادی از افراد متخصص در این زمینه بر این باور هستند که تاثیر مثبت آن در واقع از آنجا بوجود می‌آید که کسلی فرد به دلیل عدم مصرف کافئین بوده است. در واقع شما به هنگام مصرف کافئین دوباره سرحال می‌شوید. این تحقیقات نشان می‌دهد که اثر مثبت این ماده بر روحیه بیشتر در افرادی پیدا می‌شود که فراوان قهوه مصرف می‌کنند. اما در کسانی که با مصرف قهوه دچار افزایش اضطراب می‌شوند، تاثیرات روی روحیه می‌تواند بسیار ناخوشایند و نامطلوب باشد.

تاثیر بر روی مغز
تاثیر کافئین بر روی مغز

تاثیر کافئین بر مغز افراد

این ماده به عنوان سلامت دهنده راندمان در زمینه‌های گوناگون شناخته شده است که شامل هوشیاری، زمان عکس‌العمل و ارزیابی اطلاعات می‌شود. اما نباید بر این پنداشت شود که مصرف کافئین راهی کوتاه برای بهبود عملکردهای مغز است. در مقایسه‌ای که میان افرادی که به صورت روزانه کمی از این ماده را مصرف می‌کنند (تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز) و کسانی که به طور میانگین زیادی مصرف می‌کنند (بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز)، محققان به این برآیند رسیدند که بهبود عملکرد بسیار ناچیز بود و با مصرف آن بیشتر بهتر نشد.

پیشنهادی: تست نئو

اگرچه تعدی که میزان زیادی کافئین در روز مصرف می‌کردند، با دریافت کافئین بیشتر عملکرد بهتری نشان دادند، اما ممکن است دلیل این موضوع تنها رویارویی با اثرات اعتیاد به این ماده باشد. پس در اصل با مصرف بیشتر، این افراد به کارایی واقعی خودشان نزدیک می‌شود؛ یعنی همان عملکردی که بدون اعتیاد به آن می‌توانستند داشته باشند. درحالی که تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که کافئین هوشیاری و عکس‌العمل‌ها را بهبود می‌بخشد، تحقیقات دیگری که روی جزئیات نحوه‌ی عملکرد این ماده تمرکز کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل در برخی از مواقع این تاثیر در واقع تاثیر توقعات ما است.

همچنین بخوانید:   اخلاق افراد بازنده چگونه است؟

پیشنهادی: رزومه ساز 

در واقع در اثر القا کردن فرد است که این ماده روی رفتار و کارایی او تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد انتظار افراد از تاثیری که این ماده روی عملکرد آن‌ها خواهد گذاشت (به ویژه اگر فرد فکر کند مصرف قهوه کارایی او را کمتر و بدتر خواهد کرد) زمینه‌ی برخی از بهبودهایی است که در عملکرد افراد دیده می‌شود. به زبان دیگر، اگر افراد تصور کنند که مصرف آن باعث پایین آمدن کارایی آن‌ها خواهد شد، برای جبران تاثیری که از آن توقع دارند، بیشتر و سخت‌تر تلاش می‌کنند.

تاثیر کافیین روی بدن‌سازی
تاثیر کافیین روی بدن‌سازی

تاثیر کافئین بر بدن در بدنسازی

یک مکمل ارزان و مؤثر برای بدنسازان و ورزشکاران استقامتی است. کافیین در اشکال مختلفی وجود دارد و با کمال تعجب، قهوه بهترین شکل آن نیست. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کافئین بدون آب به شکل قرص در بهبود عملکرد مؤثرتر از کافئین موجود در قهوه است. دو مزیت دیگر استفاده از این قرص ها: اول اینکه قرصهای کافئین به مراتب ارزان‌ترند. با پولی که به ازای خرید یک قهوه استار باکس می‌دهید، می‌توانید یک بطری حاوی ۱۰۰ دوز کافئین در آن بخرید. دومین مزیت استفاده از آن به شکل قرص این است که شما می دانید دقیقا چه دوزی مصرف می‌کنید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

شما به سرعت نسبت به این ماده مقاوم می‌شوید که از ارزش آن برای بهبود عملکرد ورزشی کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از کافئین به عنوان یک مکمل استفاده کنید، دیگر نباید آن را به شکل نوشیدنی بنوشید. تنها کافئینی که شما در یک روز مصرف می‌کنید، باید همان مکمل کافئینی باشد که یک ساعت قبل از تمرین با وزنه می‌خورید. در روزهایی که با وزنه تمرین نمی‌کنید، نباید از این ماده استفاده کنید. اگر یک مسابقه یا رویداد مهم در پیش دارید، باید یک هفته قبل از آن تمام کافئین مصرفی‌ خود را قطع کنید تا بتوانید در آن روز مهم از اثرات کامل آن بهره مند شوید.

همچنین بخوانید:   ۶ تمرین تنفس برای داشتن خواب بهتر

| مجله شامرو

کلام آخر

محصولات کافیینی، مانند قهوه، کاکائو و چای، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از پیری زودرس و حتی سرطان پیشگیری می‌کنند. این محصولات همچنین غنی از اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها نیز می‌باشند. تمام این ترکیب‌ها بدن شما را سالم نگاه خواهد داشت. تأثیر این ماده بر شما به بدن و سیستم عصبی، وزن، جنسیت‌تان و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. با این حال، تأثیرات آن می‌تواند تا ۸ ساعت بر بدن شما باقی بماند. همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، کافیین هم خوبی‌هایی دارد و هم بدی‌هایی. اگر می‌توانید مصرف آنرا کنترل کنید، خواهید توانست از مزایای آن به خوبی بهره ببرید. در غیر اینصورت، مصرف بیش از اندازه‌ی آن سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا