روانشناسی

هنر یک همکار خوب بودن

اگر از صدای همکار خود بدتان می آید یا هر دفعه که همکارتان اظهار نظر می کند خودتان را منقبض می کنید، راه شما به دلیلی با این افراد تلاقی کرده، و این به عهده شماست که بهترین تلاش خودتان را بکنید که یک همکار خوب باشید. ما انسان‌ها همان طور که دوست داریم غذا بخوریم و آب بنوشیم، به‌صورت ذاتی مشتاق هستیم که با دیگر انسان ها روابط دوستانه و تعاملات مثبتی داشته باشیم. بنابراین منطقی است که روابط کاری بهتر، از شما یک انسان شادتر، قوی تر و پربازده‌تر بسازد. روابط شغلی خوب برای انسان ها مزایای دیگری هم دارد، وقتی که شما با دیگر همکاران خود روابط خوب و خوشایندی دارید، حتی خودتان هم از کار و حضور در محیط کار لذت بیشتری می‌برید. علاوه بر این‌ها دیگر همکاران در محیط کار شما را بیشتر دوست خواهند داشت و برای اجرای تغییرات و کارهایی که در نظر دارید، بیشتر شما را همراهی می‌کنند و در نهایت در کارتان خلاق‌تر و موثرتر خواهید بود. در این مطلب به بررسی ۱۰ راه بهبود بخشیدن روابط با همکاران می پردازیم.

قدردانی و تشکر

۱.تشکر و قدردانی کردن

انسان ها زمانی که احساس کنند در محل کار مورد توجه و تشویق قرار گرفته نمی شوند، پیشرفت کردن برایشان سخت می شود. اگر کسی نباشد که آنها را تشویق کند و مورد توجه قرار دهد انگیزشان برای پیشرفت را از دست می دهند. همچنین شما نیاز دارید با افراد دیگری که به صورت مستقیم در محیط کار شما نیستند اما در گردش کار کلی شما حضور دارند هم روابط کاری خوبی داشته باشید. مشتریان، تامین‌کنندگان، نمایندگان فروش و توزیع‌کنندگان و حامیان کلیدی کسب و کار شما همه در موفقیت کار شما تاثیرگذار هستند؛ بنابراین مهم است با این افراد روابط کاری خوب و خوشایندی داشته باشید.

همچنین بخوانید:   نکاتی در مورد تاثیرات کافئین

پیشنهادی: تست MBTI

| مجله شامرو

۲.به نامه و تماس ها فورا پاسخ دهید

همه ی افراد باید کاری که به آنها سپرده شده را انجام دهند. اگه تصدیق یا بازخورد شما برای جلو بردن پروژه ای توسط یکی از همکارانتان مورد نیاز و لارم است، آنها را مورد انتظار قرار ندهید و فورا به آنها پاسخ دهید. ایجاد توقف و تلف کردن وقت در کار نه تنها ناامید کننده‌ است، بلکه می تواند تاثیر زیادی بر روی قابلیت‌های فردی و همچنین توانایی کل تیم برای رسیدن به اهداف بزرگ شرکت بگذارد. اگر وقت ندارید به سرعت به همکارتان پاسخ دهید، پیشنهاد می کنیم به او یک پیام بدهید که :”من در حال حاظر مشغول هستم ولی عصر یا فردا حتما رسیدگی خواهم کرد”. این هنر یک همکار خوب بدون است.

پیشنهادی: تست هالند

همکار خوب غیبت نمی‌کند
همکار خوب غیبت نمی‌کند

۳.غیبت نکنید

بسیاری از مردم نمی‌دانند که غیبت چه معنای گسترده‌ای دارد. غیبت علاوه بر گفتن شامل شنیدن هم می‌شود. غیبت حتی می‌تواند یک کلمه، یک نگاه، یک اشاره و یا یک نوشته باشد. غیبت نکنید، در اینصورت شما به یک همکار بد معرفی می شوید. سعی کنید هنگامی که در محل کار درباره کسی که در آن مکان نیست صحبت می شود دوری کنید و استراق سمع نکنید. ممکن است شما وسوسه شوید که این شایعات اجتناب ناپذیر را استراق سمع کنید یا حتی توی این بحث‌ها شرکت کنید به هر حال این در ذات انسان است اما بهتر است که به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. درگیری در غیبت‌های محل کار نه تنها پرخطر و غیرحرفه‌ای است، بلکه می تواند باعث ایجاد موقعیت‌های نامناسبی برای شما شود.

همچنین بخوانید:   ویژگی های والدین موفق

پیشنهادی: تست دیسک

| مجله شامرو

۴.اعتماد

یکی دیگر از هنر همکار خوب بودن داشتن اعتماد به همکاران است. اعتماد پایه و اساس هر رابطه خوب است. وقتی به گروه و همکاران خود اعتماد می‌کنید، شما یک اتحاد کاری قدرتمند تشکیل می‌دهید. اگر شما به همکاران خود اعتماد داشته باشید، می‌توانید وظیفه های خود را موثرتر و صادقانه تر انجام بدهید و نیازی نیست انرژی خود را صرف نگاه کردن و مراقبت از دیگر کارمندان کنید که از زیر وظایف خود شانه خالی نکنند.

پیشنهادی: تست نئو

همکار خوب متواضع و فروتن است
همکار خوب متواضع و فروتن است

۵.متواضع و فروتن باشید

تواضع و فروتنی با احساس ارزشمندی شخصی، احترام اجتماعی و عزت نفس همراه است. فروتن بودن به این معنا نیست که ارزش شما کم است. در واقع خضوع و فروتنی نشان دهنده این است که شما دید باز دارید و خودآگاه هستید که نشانه ای از میزان هوش احساسی شما است. شخص فروتن کسی است که اراده می‌کند تا خود را درست و صحیح ببیند، یعنی قوت‌ها و ضعف‌ها یا محدودیت‌های خویش را دریابد و برای اینکه تصویری روشن از خود عرضه کند به دنبال درشت‌ نمایی اطلاعاتی که او را مهم تر نشان دهند و کم‌شماری اطلاعاتی که او را کوچک می‌شمارند، نیست.

پیشنهادی: رزومه ساز 

| مجله شامرو

۶.تمرکز حواس

توجه در محیط کار به این معنا است که شما مسولیت رفتار خود را می پذیرید. معمولا افرادی که به حواس خود متمرکز هستند کمتر کار اشتباه انجام می دهند و بر رفتار خود تسلط بیشتری دارند که سخن بیهوده و حرف ناپسندی نگویند که موجب آزار و اذیت همکاران خود شوند و در نتیجه رابطشان با همکاران از بین برود.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین
همچنین بخوانید:   چگونه به ارزشهای فکری دیگران پی‌ببریم؟
گرم گرفتن با جدیدها
گرم گرفتن با جدیدها

۷.با همکاران جدید گرم بگیرید

استرس یک کار جدید زیاد است. برای اینکه همکار جدیدتان احساس راحتی کند و از استرس او کاسته شود سعی کنید با او گرم بگیرید در ابتدا ممکن است در حد سلام و احوال پرسی ساده باشد ولی در طول زمان می توانید با او بیشتر صحبت کنید. این کار باعث می شود شما برای اون یک همکار خوب به حساب بیایید و او روی شما حساب ویژه ای باز کند.

همکار خوب ، خوب گوش می‌کند
همکار خوب ، خوب گوش می‌کند

۸.گوش هایتان را قرض دهید

بعضی وقت ها بهترین کمکی که می توانید به همکاران خود کنید این است که به حرف های آنها گوش کنید و شنونده فعال باشید. این حرف ها می تواند درد و دل باشد یا غر زدن درباره ی کاری که انجام می دهد. گوش دادن فعال یک مهارت همدلانه است که به شما کمک می کند تا در واقع بفهمید که همکارتان چه مشکلی دارد و بتوانید به او کمک کنید که مشکل خود را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا