روانشناسی

ویژگی های والدین موفق

والدین موفق چه کسانی هستند

ویژگی و خصوصیات والدین در موفق بودن فرزندان تاثیرات زیادی دارد. اولین جامعه ای که فرزندان در آن مهارت های بسیاری را می آموزند خانواده است. کودکان چشم خود را در آغوش خانواده باز می کنند و خانواده تاثیرگذار ترین اجتماع برای کودکان به حساب می آید. در این مطلب به معرفی ویژگی های والدین موفق می‌ پردازیم:

سواد بالای والیدن موفق
سواد بالای والیدن موفق

۱. از سواد و تحصیلات بالایی برخوردارند

یکی از ویژگی های والدین موفق دارا بودن سطح تحصیلات بالا است. تحقیقات نشان داده است که پدر و مادرانی که تحصیل کرده اند و تحصیلات متوسطه را گذرانده و به مرحله دانشگاه هم رسیده اند به احتمال  زیاد فرزندانشان نیز از این تحصیلات برخوردار خواهند شد. بنابراین سطح سواد والدین به عنوان یک عامل تاثیر گذار در ترغیب فرزندان به ادامه تحصیل محسوب می شود. بسیاری از فرزندانی که از مادرانی در سن ۱۸ سالگی یا کمتر متولد شده اند، بر اساس آمار نشان داده موفق به تمام کردن تحصیلات متوسطه و ورود به دانشگاه نشده اند.

رابطه خوب
رابطه خوب

پیشنهادی: تست MBTI

۲. والدین موفق رابطه‌ی سالمی با یکدیگر دارند

بر اساس تحقیقات انجام شده در این مورد بچه‌ها در خانواده‌هایی که درگیری دارند، در مقایسه با خانواده‌هایی که افراد آنها با یکدیگر کنار می‌آیند، جدا از اینکه والدین در کنار هم زندگی کنند یا طلاق گرفته‌ باشند، پیشرفت نسبتا کمتری دارند. یک پروفسر به این نتیجه رسید که مطالعات نشان داده‌اند فرزندان در خانواده های تک‌ والد بدون درگیر بودن، بیشتر پیشرفت می‌کنند تا کودکانی که در کنار هر دو والد خود زندگی با درگیری را سپری می‌کنند.

همچنین بخوانید:   شخصیت افراد و رنگ ها

اختلافات قبل از طلاق بر کودکان اثرات منفی بسزایی دارند در حالی که اختلافات پس از طلاق بر روی سازگاری کودکان تاثیر زیادی می‌گذارند. تحقیقات نشان داد پس از طلاق چنانچه پدر فاقد حق پرستاری از کودک باشد و در ارتباط زیاد با فرزندانش باشد تا هنگامی که در این رابطه اختلافی بین والدین وجود نداشته باشد، کودکان پیشرفت بهتری از خود نشان می‌دهند. اما زمانی که بین والدین اختلاف وجود داشته باشد، دیدار زیاد پدر با فرزندان به سازگار بودن پایین تر فرزندان کشیده می‌شود.

در مطالعه ی دیگری که دارای افراد بیست سال به بالایی بودند که در کودکی تجربه جدایی والدینشان را داشتند. با گذشت ده سال هنوز درباره ی طلاق والدین خود ابراز تاسف و ناراحتی می‌کردند و از این میان آنهایی که گزارش داده بودند میان والدینشان مقدار زیادی از درگیری وجود داشته، با احتمال بسیار بیشتری امکان داشت احساس نداشتن و ناراحتی را تجربه کنند.

والدین موفق
والدین موفق

۳. دارای رابطه‌ی خوبی با فرزندان خود هستند

در نتیجه تحقیقاتی که بر روی افرادی انجام شده بود نشان داد، کودکانی که در سه سال اول زندگی مراقبت روحی و روانی بسیار خوبی را گرفته اند نه تنها در آزمون های مدرسه بلکه در روابط سی سالِ زندگی خود از موفقیت به مراتب بیشتری برخوردار بوده اند. تربیت کودکی آنها هنگامی که خود دارای فرزند می شوند تاثیر گذاشته و فرزندان بهتری به جامعه تحویل می دهند. والدین موفق کسانی هستند که با فرزندان خود دارای رابطه ی خوبی می باشند.

پیشنهادی: تست هالند

مستقل شدن
مستقل شدن

۴. اجازه مستقل شدن به کودکان می دهند

والدین موفق، خوب می دانند که کودکان علاقه دارند کارهای خود را به طور خودفرمان انجام دهند، این کارها می تواند شامل تکالیف مدرسه، پیدا کردن دوست و یا کارهای عادی و روزمره باشد. بهترین کاری که به والدین می توانند انجام دهند این است که کودکان را به سمتی هدایت کنند که خودشان به تنهایی بتوانند کارهایشان را انجام دهند.

همچنین بخوانید:   سلسله‌بندی و اولویت گذاری ارزش‌ها

ممکن است تشخیص اینکه چه میزان باید کمک کنیم و یا چه میزان باید به کودک اجازه دهیم خودش به تنهایی کاری را انجام بدهد، کمی سخت باشد اما به عنوان یک قانون همگانی، کمک کردن به کودکان به قصد آموزش شیوه انجام کار ایرادی ندارد. با این روش، کودک سرانجام می تواند همان کار را مستقل انجام دهند.

پیشنهادی: تست دیسک

به عنوان مثال، انجام تکالیف روزانه کودک بوسیله والدین و یا ایستادن کنار زمین بازی برای یادآوری کردن روش بازی به هیچ عنوان مناسب نیست اما اگر به کودک نشان بدهید که چگونه می تواند روی مشکلات وابسته به تکالیفش کار کند و یا مشکلاتی را که با دوستش دارد با روش احترام آمیز حل کند، ابزار خوبی را برای آینده به او خواهید داد.

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

پیشنهادی: تست نئو

۵. دارای اعتماد به نفس نسبتا بالایی هستند

به عنوان پدر و مادر، از آن چیزی که هستید باید رضایت داشته باشید. این که پیوسته فکر کنید برای فرزندتان چیزی کم گذاشته اید، تنها استرس را در شما افزایش می دهد. اگر به این نتیجه برسید که دیگران تنها تا زمانی شما را دوست خواهند داشت که در زندگی تان فردی موفق هستید و زمانیکه اشتباه کنید از چشم های آنها خواهید افتاد، فقط خودتان را عصبی می کنید. شما با کاهش استرس و خشم می توانید زندگی زیباتری داشته باشید. موفق ترین پدر و مادر ها کسانی هستند که ایمان دارند نمی توانند همه چیز را تحت کنترل خود درآورد. این که به خودتان اعتماد داشته باشید، هدیه ای است که به شما و زندگی تان آرامش می دهد.

همچنین بخوانید:   رازهایی برای موفقیت امتحان
ارتباط فیزیکی
ارتباط فیزیکی

پیشنهادی: رزومه ساز 

۶. در ارتباطات فیزیکی بسیار دانا و با احتیاط هستند

کودکان، مخصوصا در سال های اولیه متولد شدن، نیاز به آغوش کشیده شدن دارند، بغل شوند و گاهی تنبیه شوند. بعضی از خانواده ها می ترسند که این ارتباطات فیزیکی نزدیک و یا حتی اجازه دادن به فرزندان برای خوابیدن در تختخواب پدر و مادر، باعث وابستگی زیاد میان کودکان و آنها می شود ولی در واقع، اینگونه فرزندان با اعتماد بیشتری نسبت به عشق خانواده خود بزرگ می شوند و همینطور اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود خواهند داشت.

عدالت
عدالت

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۷. عدالت را برپا می کنند

یکی دیگر از ویژگی هایی که والدین موفق باید در خود افزایش دهند، عادل بودن است. این مورد مخصوصا برای پدر و مادر هایی که دارای چند فرزند هستند، بسیار لازم است. پدر و مادر عادل،در تربیت فرزندان بین فرزندان خود فرق نمی گذارند. از طرف دیگر آنها انعطاف پذیر هستند، یعنی با توجه به شرایط عمل می کنند. برای مثال اگر یک بار فرزند شما کاری را به اشتباه انجام داد، نباید سخت ترین مجازات را برای او در نظر بگرید. به او اجازه بدهید که از اشتباه خود پند بگیرد. در صورت تکرار اشتباه، شما می توانید تنبیه های خود را افزایش دهید. تصمیماتی بگیرید که به نفع فرزندان است، نه به نفع شما. اگر شما عدالت را در مورد فرزندان تان به کار بگیرید، آنها نیز به شما احترام خواهند گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا