روانشناسی

چگونه جذاب و دوست‌داشتنی باشیم

ابتدا چگونه جذاب و دوست‌داشتنی باشیم

پیش از هر چیزی، باید بگوییم که جذاب بودن چیزی است جدای از زیبایی. شخص، می‌تواند چهره زیبایی نداشته باشد ولی فوق‌العاده جذاب باشد و همچنین می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اصلا جذاب نباشد و شما خود می‌دانید کدام از این دو دوست‌داشتی هستند. جذابیت و گیرایی، یک ویژگی اکتسابی است و ما آگاهانه یا ناآگاهانه آن را دامن ‌می‌زنیم. اکنون ببینیم چگونه می‌توان جذاب بود:

پیشنهادی: تست MBTI

 

جذاب و آراسته
جذاب و آراسته

۱. ظاهری آراسته داشته باشید:

مرتب باشید. تمیز باشید. هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی ها به غلط و براساس تصوری نادرست، برای جذاب شدن به تکاپو می‌افتند و فرمهای عجیب و غریب لباس می‌پوشند. آنچه مهم است این است که مرتب و تمیز و هماهنگ و در عین حال ساده باشید. تمیزی و اتوی لباس شما، تاثیر روانی خاص روی افراد می‌گذارد. کسانی که به ظاهر و آراستگی خود، توجهی ندارند؛ از جذابیت، نفوذ و تاثیرگذاری خود کاسته‌اند. کثیف بودن_ ژولیده بودن و نامرتب بودن، حتی حرف‌های قشنگ و درست و مثبت شما را بی‌مقدار و خفیف می‌کند.

دوستان صمیمی شما، نشانه و آینه شما هستند. بچه‌هایی که پدر و مادر خود را در خانه با ظاهری آراسته ملاقات نمی‌کنند، کمتر حرف آنها را گوش می‌دهند و والدین فرزندان هم در ایجاد صمیمیت ناموفق‌اند. از آنجا که انسان،ذاتا جذب آراستگان می‌شود؛ چه بسا فرزندان در بیرون از خانه ظاهر آراسته کسی را ببینند و جذب او شوند و ممکن است تاثیر منفی هم بپذیرند. همینجا به شما والدین عزیز توصیه‌ای داریم: مقابل چشمان بچه‌های خود، بسیار آراسته و مرتب باشید. مبادا با سر و وضع نامرتب و موهای ژولیده و لباس های کثیف و… در خانه بگردید که در اینصورت حتی احترام فرزندان خود را به خود کاسته‌اید.

همچنین بخوانید:   رنگ شما چیست؟ چهار رنگ اصلی شخصیت

پیشنهادی: تست هالند

اگر شما درون خانه جذاب باشید، جذابیتِ شاید غلط بیرون، تاثیر کمتری می‌گذارد. اگر شما به دختر و پسر خود بگویید که «دوستت دارم» و لحن «دوستت دارمِ» شما را به گوش جان بشنود، کمتر احتمال خطر هست که فلبش از «دوستت دارمِ» رهگذران به تپش درآید و سودایی و منقلب شود و گرفتار عشقی احمقانه و نامعقول شود.

جذابیت در کار سکوت
جذابیت در کار سکوت

۲. بیشتر سکوت کنید:

غالبا افراد برای اینکه جذاب‌تر شوند، بیشتر شلوغ می‌کنند و به خطا می‌روند. سکوت، یک تاثیر ذهنی و روانی می‌گذارد. در سکوت، فرد در پیرامون خود خلاء ایجاد می‌کند و هر خلایی، جذب را سبب می‌شود. اساسا آنچه جذب و جذابیت را سبب می‌شود، خلاء است. آنها که بیشتر صحبت می‌کنند و فراوان حرف می‌زنند، از جذابیت خود می‌کاهند ضمن آنکه سکوت و گوش دادن بیشتر، به واقع شما را عاقل‌تر و باتجربه‌تر و قابل اطمینان‌تر معرفی می‌کند که زمینه‌ای مساعد برای صمیمت است.

سکوتی که از اعتمادبه‌نفس سرشار، سرچشمه می‌گیرد، این ویژگی‌ها را دارد؛ که برای هر کسی از سکوتی که از عدم اعتماد به نفس ناشی می‌شود، کاملا قابل تشخیص و تمییز است. سکوت ناشی از خجالتی بودن و اعتمادبه‌نفس ناشی می‌شود، کاملا قابل تشخیص و تمییز است. سکوت ناشی از خجالتی بودن و اعتمادبه‌نفس نداشتن، نه تنها جذاب نیست بلکه از جاذبه شما هم می‌کاهد.

نرم و ملایم صحبت کنید
نرم و ملایم صحبت کنید

پیشنهادی: تست دیسک

۳. نرم و ملایم سخن بگویید:

وقتی نرم و ملایم سخن می‌گویید، جذاب و محبوب می‌شوید. جذابیت به تقلا و تکاپو نیاز ندارند. به خلاء، آرامش و ملایمت مرتبط است. جیغ نزنید. داد و هوار نکنید. خود را به در و دیوار نکوبید. آدمهای عصبی و دادوهواری و دارای خشم برای صمیمت، نامناسب و غیرقابل اعتماد‌اند. البته بار این موضوع با تقلید حالتها منافاتی ندارد. شما در ارتباط با خود، نرم و ملایم هستید و برای نفوذ به دنیای دیگران، موقتا حالت آنها را به خود می‌گیرید. لزومی ندارد از حالت‌های منفی تقلید کنید. مثلا در برخورد با یک شخص عصبی که دادوبیداد می‌کند، شما نباید برای نفوذ در او داد بزنید؛ اما حالتی حدودا مشابه خود او بگیرید و بعد حتما، از ملایمت برای نفوذ کمک بیشتری بگیرید و نهایتا کم‌کم به حالت خود برگردید.

همچنین بخوانید:   رازهایی برای آسودگی خاطر

۴. فرد محترمی باشید:

بی‌احترامی به خود، به دیگران و بی‌احترامی و بی‌ادبی در کلام و رفتار همه از جذابیت شما می‌کاهد. شما در ظاهر آراسته‌اید و هم در باطن وارسته. افراد مودب و متین و محترم بی‌تردید جذابند و این جذابیت از درون موج می‎‌زند. کسانی که به هتاکی و ناسزا گفتن زبان می‌گشایند و به تحقیر و تمسخر دیگران مشغولند، شاید به ظاهر جذابیتی کمرنگ داشته باشند اما این جذابیت جنبه روانی ندارد و تاثیر ذهنی مطلوبی نمی‌گذارد. محترم و مودب و باشخصیت باشید، خودبه‌خود جذاب می‌شوید.

تبسم داشتن
تبسم داشتن

پیشنهادی: تست نئو

۵. زیاد شوخی نکنید اما فراوان تبسم کنید:

شوخی کردن فراوان از انرژی ذهنی و جذابیت شما می‌کاهد چرا که شوخی فراوان به تدریج مرزهای بایسته را از بین می‌برد، به تکاپوی فراوان شما می‌انجامد و صحبت بسیار دنبال دارد و چه‌بسا که به بی‌احترامی خود و دیگران منجر می‌شود. متبسم باشید که تبسم به چهره شما جذابیتی عمیق و ژرف می‌بخشد. در تبسم، سنگینی و متانت است و جذابیت. ولی در خنده و شوخی فراوان، سبکی است و کاهش جذابیت.

۶. قاطعیت یعنی جذابیت:

کسانی که شخصیت قاطعی دارند؛ هدفهای مشخص و ارزشهای معین دارند؛ بی‌استثتا جذابند. کسانه که قدرت نه گفتن دارند و بازیچه این و آن نمی‌شوند، جذابند. این موضوع بیش از همه شیوع دارد که عده‌ای از هدفها و برنامه‌ها و خواسته‌های خود می‌گذرند و خود را فدای این و آن می‌کنند و می‌خواهند اینگونه جذاب و محبوب شوند.

پیشنهادی: رزومه ساز 

اما ما همیشه می‌بینیم؛ شخصیت‌هایی جذاب و تاثیرگذارند که بسیار مصمم هستند و اعتماد به نفس دارند. به دنبال هدفی مشخص و معین با اعتماد‌به‌نفس عالی، «بودن» و قدرت شهامت نه گفتن، داشتن، به هرآنچه که ما را از ارزش‌ها و آرامان‌های عالی‌مان بازمی‌دارد؛ شخصیت ما را مشخص‌تر، مصمم‌تر و قاطع‌تر می‌سازد که جذابیت از وجود چنین شخصیتی موج می‌زند.

همچنین بخوانید:   ۶ تمرین تنفس برای داشتن خواب بهتر

۷. میل‌ها و غرایز خود را کنترل کنید:

کسانی که شخصیتی مسلط دارند و بر غرایز و امیال خود تسلط بیشتری دارند؛ کسانی که برمیل جنسی و شهوت و میل به غذا خوردن و هیجانات و عواطف خود مسلط هستند، جذابیت معنوی دارند. تاثیر روانی می‌گذارند و از وجودشان انرژی سرشاری به بیرون می‌تابد. آنها که غریزی و هوس باز هستند و مدام در ارضای امیال خود به سر می‌یرند و نمی‌توانند خود را کنترل کنند و خصوصا به نگاه و زبان خود تسلط ندارند، جذابیتی هم ندارند. بر امیال خود مسلط باشید. نگویید دیگران چه می‌دانند که من تا چه حد بر خود مسلط هستم. کاهش انرژی ذهنی و جذابیت درونی و روانی شما، به هرحال خود را به شکلی نشان می‌دهد که از جانب دیگران کاملا درک می‌شود.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

کلام آخر در مورد جذابیت
کلام آخر در مورد جذابیت

کلام آخر

به این ترتیب، همه اینها که از جذابیت گفته شد، پایه‌های صمیمت هستند. شما نمی‌توانید جذاب نباشید اما تاثیرگذار و بانفوذ باشید. با کاهش جذابیت خود از صمیمیت خود به شدت کاسته‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا