روانشناسی

چگونه در آرامش به خواب رویم

خواب‌های شما در گذشته چگونه بوده است؟!

روز‌هایی را که شاد و سرحال دارای آرامش و پر از انرژی مثبت از خواب بیدار شده‌اید، به یادآورید. همین‌طور شب‌هایی که تکه‌تکه نخوابیده بودید و خوابتان عمیق، رضایت‌بخش و بی‌دردسر بوده است. و حالا بدانید هر صبحتان می‌تواند چنین باشد. خواب‌هایتان را به یاد می‌آورید؟ روز بعد از خواب‌های خوب، چطور شما را به هیجان می‌آورد؟ همان رویاهایی که حتی پس از مدتی بیداری، فکر کردن به آنها شما را خوشحال می‌کرد؟ چنین احساسی را امشب هم می‌توانید تجربه کنید. با خواندن این مطلب راه را برای ضمیر ناخودآگاهتان باز کنید.

باز کردن پنجره و آرامش
باز کردن پنجره و آرامش

پیشنهادی: تست MBTI

۱. آرمش از پنجره به درون می‌آید

هوای تازه، یکی از ارزانترین داروها برای خواب عمیق و رضایت‌بخش است. هر چه اکسیژن بیشتری جذب بدن شود، آرامش فیزیکی بیشتری احساس می‌کنید. کمی پنجره را باز کنید، حتی در هوای سرد هم این کار را بکنید و اجازه دهید تا خواب با هوای تازه به درون اتاق آیند.

۲. روی خود را بپوشانید

اگر می‌خواهید مانند یک کودک خواب راحتی داشته باشید، باید بپذیرید که خواب دلپذیر و روانداز راحت، لازم و ملزوم یکدیگرند. می‌توانید از این شرط استفاده کنید و این حس کودکانه را با انداختن روانداز بر روی خود ایجاد کنید. این کار، حتی در هوای گرم هم عملی است.

همچنین بخوانید:   عوامل منفی در تداوم صمیمیت

۳. به پشت دراز بکشید و لذت ببرید

بعضی شب‌ها در اثر نگرانی خوابتان نمی‌برد. در چنین وضعی دو راه پیش پای شما است. اول اینکه، همین‌طور نگران باقی بمانید. دوم اینکه، فکر کنید باید از چند ساعتی که آرام هستید و کاری برای انجام دادن ندارید، لذت ببرید و آن لحظات نعمتی به شمار آورید. راحت دراز بکشید و فکر کنید، با اینکه نخوابیده‌اید، حداقل در آرامش استراحت می‌کنید.

خوردن قهوه
خوردن قهوه

پیشنهادی: تست هالند

۴. قهوه خود را زودتر بخورید

قهوه و خیلی کمتر از آن چای، خاصیت تحریک‌کنندگی دارند. حتی مقدار کمی از این ماده نیز می‌تواند در خواب شما اثر بگذارد، کافئین می‌تواند در سیستم بدن شما به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت و یا بیشتر باقی بماند. برای خواب راحت، عصر ها و بعدازظهرها از مصرف کافئین صرف‌نظر کنید.

۵. مسکّن طبیعی

گیاه سنبل کوهی، به عوان مسکّن طبیعی شناخته شده است. این گیاه، به کاهش هیجانات سیستم عصبی کمک می‌کند. سنبل کوهی را چه به صورت قرص و چه به صورت دم کرده و به مقدار کم مصرف کنید. این گیاه، بدون آنکه مانند مسکّن‌های شیمیایی، بی‌حالی به همراه آورد، بی‌خوابی شما را به خوابی آرام تبدیل می‌کند.

۶. قبل از خواب حمام کنید

حمام گرم و لذت‌بخش قبل از خواب، تمام تشنج‌های روزانه را از عضلاتتان دور می‌کند و شما را به تدریج، آماده خوابی خوش و پر از آرامش می‌سازد. جالب اینجاست که حمام کردن، حتی زمانی‌که انتظارش را ندارید یعنی هوای‌گرم آرامش بخش تر است. چند قطره روغن اسطوخودوس و مرزنجوش به آبی که با آن حمام می‌کنید، اضافه کنید تا راحت‌تر بخوابید.

همچنین بخوانید:   رنگ شما چیست؟ چهار رنگ اصلی شخصیت

پیشنهادی: تست دیسک

۷. با «بابونه» بخوابید

بابونه، یکی از آرامش‌بخش‌ترین و موثرترین مسکّن‌های طبیعی است. بسته‌بندی های کوچک از این گیاه اکنون موجود است و شما می‌توانید به سلیقه‌ی خود با لیمو و عسل به آن طعم بهتری دهید. ریختن چند قطره روغن بابونه به آب حمام قبل از خواب نیز به همان اندازه آرامش‌بخش است.

آرام‌شدن با مطالعه کتاب
آرام‌شدن با مطالعه کتاب

۸. کتاب را به رخت‌خواب ببرید

بسیاری از نویسندگان دوست دارند که رمان‌هایشان کارهایی ماندنی باشند و ذهن خواننده را به فکر وادارد. مردم خواندن کتاب خوب را راهی برای رسیدن به آرامش می‌دانند، بخصوص در رخت‌خواب. این امر، دلیل فیزیولوژیکی دارد. همانطور که در صحنه‌های کتاب غرق می‌شوید، بیشتر و بیشتر هم به آرامش و خلسه فرومی‌روید.

۹. به اندازه بخورید و بخوابید

زیاد خوردن و کم خوردن، هردو، خواب راحت را از شما می‌گیرند. اگر زیاد غذا بخورید، متابولیسم بدن، سرعت می‌گیرد، سیستم هضم سخت‌تر می‌شود و باعث می‌شود که موقع خواب مرتب در رخت‌خواب غلت بزنید. اگر کم غذا بخورید، گرسنگی خواب شما را مختل می‌کند. تغذیه سبک‌تری مثل سوپ جو و نان گندم بخورید تا بهتر بخوابید.

پیشنهادی: تست نئو

۱۰. نگرانی‌های خود را به تعویق بیاندازید

بدترین نگرانی‌ها، نگرانی‌هایی هستند که شب‌ها به سراغ انسان می‌آیند. با تلاش اندکی می‌توانید تا وقتی بیدار هستید، این نگرانی‌ها را از ذهن خود دور کنید. آن وقت متوجه می‌شوید که کمتر تهدیدکننده به نظر می‌رسند. نگرانی‌های خود را بنویسید و به خود اطمینان دهید که فردا دقیقا به آنها توجه می‌کنید.

مخفی کردن ساعت برای آرامش بیشتر
مخفی کردن ساعت برای آرامش بیشتر

۱۱. ساعت را مخفی کنید

وجود ساعت در اتاق خواب، ممکن است زمانی را که نمی‌توانید بخوابید به شما نشان دهد. کمترین اثر دیگرش هم این است که در هنگام استراحت و آرامش شما تیک‌تاک می‌کند و حواس شما را پرت می‌کند. ساعت را به بیرون اتاق منتقل کنید و با فرصت بهتری در اتاق بخوابید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

همچنین بخوانید:   آیا شما دچار بیماری روانی هستید؟

۱۲. جریان الکترومغناطیسی را قطع کنید

میدان‌های الکترومغناطیسی که توسط جریان‌ها و وسایل برقی ایجاد می‌شوند، روی امواج مغز تاثیر می‌گذارند. بخصوص روی امواجی که برای خواب لازم هستند. دور کردن این جریانات الکترونیکی مثل رادیو ساعتی یا تلوزیون از اتاق‌خواب، اغلب از بین بردن یکی از موانع مهم خواب است.

۱۳. رخت‌خواب را آماده کنید

با برنامه‌ریزی می‌توانید استراحت را به رخت‌خواب بیاورید، نه بیداری را! در رخت‌خوابی که محرک خواب است دو کار می‌توانید انجام دهید: اول خواب و بعد داشتن رابطه زناشویی. تمام کارهای دیگر را در جاهای دیگر و در صورت امکان در اتاق‌های دیگر انجام دهید.

آرمش و شانه‌زدن
آرمش و شانه‌زدن

۱۴. موهایتان را برس بزنید

با برس زدن قبل از خواب به موها، دو فایده می‌برید: از یک طرف، این حرکت آرام و مکرر آرامش بخش است و مهمتر از آن، بسیاری از نقاط رهایی از فشار روی جمجمه قرار دارند. با برس زدن این نقاط تحریک می‌شوند و خواب خوبی می‌آورند.

۱۵. مراقب گاز نوشابه‌ها باشید

می‌دانید که کولا، کافئین دارد. اما آیا می‌دانید که نوشابه‌های گازدار ملایم‌تر هم حاوی کافئین هستند؟ بعضی از نوشابه‌ها چنین هستند. اگر مایلید شب دچار ناراحتی نشوید، از نوشیدن نوشابه‌های گازدار بپرهیزید.

گوش دادن به موسیقی در آرامش
گوش دادن به موسیقی در آرامش

۱۶. در آرامش به موسیقی گوش کنید

برای برخورد با همسایه‌های پر سروصدا، راه چاره‌ای ساده وجود دارد، آن هم گوش دادن به موسیقی است. موسیقی دلپذیری که با هدفون گوش می‌کنید. اگر هر روز به یک قطعه موسیقی گوش کنید، با تداعی آن قطعه موسیقی آرامش می‌یابید و بعد، زودتر به اثر موسیقی پی می‌برید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۱۷. ذهن خود را خالی کنید

ناراحتی فکری یای از موانع خواب راحت است. در چنین مواقعی، فکر شما دائم از یک موضوع به موضوع دیگری می‌پرد. می‌توان با متمرکز کردن افکار روی مسئله‌ای دیگر، آن را تسکین داد. به تنفس خود فکر کنید یا روی کلمه‌ای تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا