روانشناسی

۱۰ روش افزایش شوخ طبع بودن

شوخ طبع بودن به چه معنا است ؟

شوخ طبع بودن یکی از تاثیرگذارترین فرم‌های بیان هنری است که به علت شیرین بودن و جاذبه برگزیده خود با بیشتر روان‌ها سازگار می‌‌شود و به همین دلیل مخاطبان بیشتری را به خود متعلق می‌کند. همچنین با ابزار خنده که آثار جدی را از آثار غیرجدی و شوخ‌طبعانه متفاوت می‌کند، گستردگی روحی در مخاطب بوجود می‌آید و از این روش با در دست گرفتن احساسات و عواطف وی، پیام خود را به طور غیرمستقیم بر اعتقاد او قرار می‌دهد.

حس شوخ طبعی شما از زمان تولد در حال رشد و گسترش بوده و همراه با شما رشد کرده است. شما ممکن است به همان چیز‌هایی که والدینتان به آن می‌خندند بخندید و یا ممکن است با شوخی‌ها و طنز‌هایی که خارج از این محدوده و پیشینه‌ی زندگی اجتماعیتان هستند، نتوانید ارتباط برقرار کنید.انسان برای فهم برخی شوخی‌ها نیاز به دانستن یک سری سابقه و اطلاعات دارد.

پیشنهادی: تست MBTI

به همین دلیل است که احتمالا یک لطیفه‌ی انگلیسی یا فرانسوی برای شما خنده دار نیست. چون شما اطلاعات فرهنگی و اجتماعی آن کشور را در یاد ندارید؛ بنابراین حس شوخ طبعی در هر کس متفاوت می‌شود. تقویت حس شوخ طبعی به شما کمک می‌کند با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار کنید و درون خود احساس بهتری داشته باشید.در ادامه به ۱۰ روش افزایش شوخ طبع بودن می‌پردازیم:

همچنین بخوانید:   تیپ شناسی افراد براساس شخصیت آبی
کودک درون
کودک درون

۱. به دنبال کودک درون خود بگردید

برای داشتن حس شوخ طبعی به کودکان توجه کنید و تلاش کنید آنها را پیروی کنید؛ آنها مهارت خاصی در بازیگوشی دارند، به سادگی زندگی می‌کنند و با چیزهای عادی صدای خنده‌شان بلند می‌شود.

۲. سند های بامزه را نگهدارید

لازم نیست همه چیز را در ذهن خود نگهداری کنید. حتی طنزپرداز‌های حرفه‌ای هم این کار را نمی‌کنند. می‌توانید مطالب خنده دار را در یک دفترچه یادداشت کنید. یا اگر با نوشتن به سبک سنتی میانه‌ی خوبی ندارید، می‌توانید فکر‌های خنده دار خود را در گوشی همراهتان به صورت یک فایل صوتی ضبط کنید. نوشته‌های بامزه، کلیپ‌های خنده دار، … همه را در تلفن همراهتان ذخیره کنید. برای شوخ طبع بودن، فقط کافیست به مرور یاد بگیرید چگونه داستان‌ها و تجربیاتتان را به بیان طنز آمیز بیان کنید؛ و اولین قدم برای رسیدن به این مهارت خوب گوش کردن است.

پیشنهادی: تست دیسک

۳. تلاش کنید به خودتان بخندید

هنگامی که در دردسر قرار گرفته‌اید یا کار اشتباهی انجام داده‌اید سعی کنید به کار خود بخندید و تلاش کنید کمتر جدی به نظر برسید. هنگام صحبت کردن در این مورد می‌توانید از زمانی که جدی بودید برای دیگران صحبت کنید.

۴. برای شوخ طبع بودن با استرس خود مبارزه کنید

استرس می‌تواند یک سد بزرگ برای طنز و خنده باشد، بنابراین مهم است که سطح استرس خود را تحت کنترل نگه دارید. یکی از روش‌های عالی برای کاهش استرس، استفاده از خاطره‌ی مورد علاقه‌تان است که همیشه باعث می‌شود لبخند بزنید – مثلا کاری که بچه‌هایتان انجام دادند، یا موضوع خنده‌داری که دوست‌ شما برایتان تعریف کرد.

همچنین بخوانید:   نکات طبیعی برای طراوت پوست

پیشنهادی: تست نئو

سوتی دادن
سوتی دادن

۵. گاهی اوقات سوتی دیگران را بگیرید

اگر کسی در جمعی که شما هستید، چیزی را اشتباه گفت، یا حرف احمقانه‌ای زد، شما می‌توانید این حرف را با لحن خنده داری تکرار کنید و بعد صبر کنید. احتمالا به همین سادگی همه و حتی خود فرد را به خنده می‌اندازید. البته دقت کنید که در استفاده از این تکنیک زیاده روی نکنید. درغیر این صورت ممکن است موجب آزار دیگران شوید و از دست شما ناراحت شوند.

۶. دوره کنید

در پایان صحبت یا داستانتان، می‌توانید به بخش‌های خنده دار قصه برگردید و برای یک زمان دیگر به آن‌ها اشاره کنید. یا اگر می‌توانید یک تکه کلام از آن پیدا و خارج کنید، یا یک کلمه که آن مطلب را یادآوری می‌کند را بگویید. برای اینکه شوخ طبع باشید، لازم نیست همیشه یک داستان جدید همراه خود داشته باشید. گاهی یک داستان به حدی خنده دار است که می‌توان بار‌ها و بار‌ها به آن خندید. فقط کافیست به درستی به آن اشاره کنید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۷ . به صورت خواسته سوتی بدهید

در همه‌ی زبان‌های موجود کلماتی هستند که ممکن است شبه پرداز باشند و یا معنی های متفاوتی بدهند. شما می‌توانید در مکالمات خود با این کلمات بازی کنید و موقعیت‌های خنده دار زیادی ایجاد کنید. این موضوع به تمرین و دقت نیاز دارد. به مرور که از خلاقیتتان استفاده کنید و به صحبت‌های کمدین‌ها گوش دهید این تسلط را بدست خواهید آورد.

۸. زمان خود را برای انسان‌ها و موضوعات منفی صرف نکنید

سعی کنید از آدم‌های منفی‌گرا دوری کنید و برای تماشای اخبار، سرگرمی‌ها یا گفت‌وگوهایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند، زمان نگذارید. بسیاری از چیزها در زندگی خارج از کنترل شما هستند، به ویژه رفتار آدم های دیگر. هرچند ممکن است تصور کنید که تمام وزن جهان را روی شانه‌های خود دارید، اما در طولانی مدت چنین چیزی تخیلی و ناسالم است.

همچنین بخوانید:   عوامل منفی در تداوم صمیمیت

۹. کم بگویید و گزیده بگویید

یکی دیگر از خبرگی‌هایی که لازم است یاد بگیرید بیان منظور و مقصود خود در کوتاه‌ترین شکل و زمان ممکن است. شما برای اینکه نظر مخاطب را جلب کنید و در ذهن او جذاب به نظر برسید، مدت زمان زیادی ندارید؛ بنابراین قسمت‌های اضافی داستان را حذف کنید و هرچه سریع‌تر به قسمت‌های جذاب خنده دار برسید. همچنین جمله بندی خود را به گونه‌ای بچینید که به مخاطب زمان کافی برای خندیدن بدهید و هنگام خنده‌ی آنها، در حال حرف زدن نباشید. برای مثال بخش‌های خنده دار داستان را در آخر جمله‌ها به زبان بیاورید و بعد از آن چند ثانیه وقفه کنید.

۱۰. فرصت های خندیدن بوجود آورید

از این روش ها استفاده کنید:

  • یک ویدیو خنده دار نشان دیگران بدهید.
  • مطالب بامزه و جذاب بخوانید.
  • یک کار احمقانه انجام دهید.
  • به دنبال آدم های بامزه باشید.
  • دوستان یا همکار خوب خود را برای رفتن به یک نمایش کمدی دعوت کنید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

جک گفتن
جک گفتن

سخن پایانی

شما برای افزایش شوخ طبع بودن خود این مهارت ها را بیاموزید بعد از آن نیاز به تمرین دارید، ممکن است اول راه مورد تمسخر یا حتی موجب آزار دیگران هم باشید ولی این دلیل نمی‌شود که شما دست بکشید. سعی کنید در این کار تمرید کنید تا مهارت لازم را بدست آورید و شوخ طبعی خود را افزایش دهید تا دیگران از صحبت کردن با شما لذت ببرند و همیشه پذیرای شما باشند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا