روانشناسی

۱۰ روش کاهش استرس

استرس چیست ؟!

در این مطلب به ۱۰ روش کاهش استرس می پردازیم. از نظر لغت استرس به معنای هراس، نگرانی و پریشان حال بودن است در واقع استرس یا همان اضطراب یک حس منتشر شده در بدن است که باعث ایجاد برانگیختگی درونی، درماندگی و پریشان حال بودن است. در روانشناسی بالینی، اضطراب مرحله پیشرفته ی استرس بلند مدت و دیرینه است و هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به وجود  آورد یا مانع رسیدن شخص به هدف هایش شود و همچنین موجب اختلال در انجام کار های روزانه و ضروری فرد می شود.

این روش ها که عبارتند از :

با این کارها موجب کاهش استرس شوید
با این کارها موجب کاهش استرس شوید

۱.کشیدن نفس عمیق برای کاهش استرس

یکی از ۱۰ روش کاهش استرس کشیدن نفس عمیق است. هنگامی که به شما استرس دست می دهد، ضربان قلب شما افزایش پیدا کرده و شروع می کنید به نفس نفس زدن اگر خود را وادار به آرام نفس کشیدن کنید استرس شما کاهش پیدا میکند. در هنگام دم نفس عمیق بکشید و سه ثانیه صبر کنید و از طریق دهان بازدم انجام دهید اینکار در بسیار در کاهش استرس مفید وافع می شود.

همچنین بخوانید:   ۴ راه برای مثبت اندیشی بیشتر

پیشنهادی: تست MBTI

۲.گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

یکی دیگر از ۱۰ روش کاهش استرس گوش دادن به موسیقی است که به شما آرامش و حس خوشایندی را در شما القا میکند. موسیقی آرامش بخش خیلی سریع میتواند شما را به آرامش مورد نیاز برساند سعی کنید موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید که کمی ملایم باشد یا میتوانید از آواها و صدا های موجود در طبیعت مثل آوای دریا یا وزش باد در میان درختان استفاده کنید.

پیشنهادی: تست هالند

۳.مثبت اندیشی کنید

دکتر میلر می‌گوید: «وقتی برای انجام کاری به خود مطمئن نیستید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که به یکی از موفقیت‌ های گذشته خود فکر کنید و در این حال، دایماً موفقیت قبلی خود را به یاد آورید. دلیلی وجود ندارد که موفق نشوید.»

۴.از محیط خارج شوید

یکی از ۱۰ روش کاهش استرس خارج شدن از محیطی که به شما استرس وارد میکند و ورود به محیط آرام و راحت است. اینکار باعث میشود تا حدود زیادی ذهن و روح شما آرام شود و آرامش خود را بدست آورید.

پیشنهادی: تست دیسک

۵.زود تر بیدار شدن در هنگام صبح

این موضوغ کاملا درست است که هرچه زود تر از خواب صبحگاهی بیدار شویم به آرامش ما بیشتر کمک میکند، بیدار شدن ۱۵  یا ۲۰ دقیقه زودتر بیدار شدن به ما کمک زیادی میکند. اگر کمی وقت بیشتری برای خودتان داشته باشید، صبح ها احساس عجله و سردرگمی نخواهید کرد، می توانید بدون عجله کار های خود را انجام داده و از خانه خارج شوید و این یعنی آمادگی و اعتماد به نفس بیشتر.

همچنین بخوانید:   نشانه های مرد هوسباز

پیشنهادی: تست نئو

۶.مجسم کردن در ذهن

برای کاهش استرس شما میتوانید یک منظره دلنشین، یک آهنگ آرامش بخش، یک روز دلپذیر را در ذهن خود مجسم کرده و آنرا پرورش داده و در ذهن خود مرور کرده. اینکه خود را در وضعیتی که دارای آرامش هستید تصور کنید به شما کمک زیادی خواهد کرد.

۷.تحرک انجام دهید

بدن انسان در هنگامی که فشار های عصابی و روانی به آن وارد میشود نیاز به تحرک دارد.با اینکار برخی از مواد شیمیایی در بدن که به خاطر استرس بوجود آمدند از بین خواهند رفت. ورزش کردن به طور مرتب و روزانه میتواند بدن را برای غلبه بر استرس مقاوم سازد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۸.دوش آب گرم

هنگامی که ما دچار استرس میشویم جریان خون در دست ها و پاهایمان کم شده به همین دلیل است که دست ها و پاها سرد می شوند، شما هنگامی که دوش آب گرم می گیرید، جریان خون به حالت اول باز می گردد و از استرس بدن کاسته شده است.

۹.شمارش کنید

یک روش موثر برای برخورد با موقعیت‌های استرس‌آور و کاهش استرس، شمارش تا عدد ۱۰ است. این کار به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس‌آور دور شده و ۱۰ ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط خود را رها کنید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۱۰.جملات مثبت و انگیزشی بخوانید

این کار باعث می شود ذهن شما به موفقیت ها و به سمت مثبت های موجود سیر کند و از استرس شما کاسته میشود. می توانید چندین جمله را برای خود آماده کرده و با صدای بلند آن را بخوانید. کنترل کردن ذهن و تمرکز بر روی موضوعات مثبت و مورد علاقه خود باعث کاهش استرس شده.

همچنین بخوانید:   تغذیه و رابطه مشکلات روحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا