روانشناسی

۱۱ اشتباه شایع هنگام مراقبت پوست

بسیاری از افراد آنقدر فعالیت و کار دارند که فقط هنگامی‌ که رنج و آزردگی به سراغ آنها می‌آید، یاد بدن و مراقبت پوست خود می‌افتند در صورتیکه هیچ چیز در این دنیا مهم‌تر از سلامتی آدمی نیست. عقل سالم دستور می‌کند در هر زمینه‌ای عاقبت‌اندیشی عمل کنیم و از فعالیت‌های مراقبتی و پیشگیرانه استفاده کنیم چون دستاوردهای مشخص‌تر و مطلوب‌تری به دست می‌آوریم.

پیشنهادی: تست MBTI

باید در مورد مراقبت پوست بیشتر بدانید

پوست بدن رنگ و درخشش ما، تابلوی هشداردهنده و آیینه تمام نمای سلامت و بیماری است. خیلی از متخصصان پوست اعتقاد دارند که هرچه هستیم در پوست‌ما نمایان می‌شود. این نوشته ۱۱ اشتباه متداول و اصلی در زمینه مراقبت پوست را توضیح داده است.

اصلاح صورت
اصلاح صورت

۱. شوینده پوست شما نامناسب است

آیا پوست شما بعد از شست‌وشو احساس سوزش اندکی دارد؟ شاید شست‌وشو پوست شما را بیش از حد خشک می‌کند و رطوبت طبیعی‌ آن را از بین می‌برد. آیا می‌دانید که فقط پوست‌های چرب در هنگام شست‌وشو نیاز به لیف، فوم‌های پاک‌کننده و مالش پوست دارند؟ شاید پوست خشکی داشته باشید و با بالا رفتن سن بر خشکی پوست افزوده شده باشد. در این حالت باید از شست‌وشو دهنده‌های دارای مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، حتی برای از بین بردن عرق و چرک نباید از شوینده‌های خشک‌کننده استفاده کنید. پس حتما از انواع ملایم‌تر آن انتخاب کنید که پوست خشکتان تحریک نشود و آسیب نبیند.

همچنین بخوانید:   اخلاق افراد بازنده چگونه است؟

پیشنهادی: تست هالند

۲. دور چشمان خود را کرم ضدآفتاب نمی‌زنید

تحریک ناحیه اطراف چشم مخصوصا هنگامی‌که عرق کرده، می‌تواند شما را آزار دهد و استفاده از کرم در این قسمت را سخت کند، اما باید در نظر داشت که نازک‌ترین و حساس‌ترین پوست بدن، پوست دور چشم است و نیاز به مراقبت بیشتر دارد. بی‌توجهی به این ناحیه به گسترش سرطان‌های پوستی کمک می‌کند. خیلی از ترکیباتی که در کرم‌های ضدآفتاب دور چشم به کار می‌روند، حاوی اسانس‌‌هایی هستند که باعث تحریک چشم می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند از کرم‌های ضدآفتاب بدون اسانس یا بالم‌های ویژه چشم استفاده کنید. اگر مراقبت پوست خود را جدی نگیرید ممکن است در آینده دچار مشکلات پوستی شوید.

۳. بیش از حد پوست خود را لایه برداری می‌کنید

لایه‌برداری پوست باعث می‌شود که لایه‌های پوست سریع‌تر عوض شوند و درنتیجه به جوان‌سازی و درخشان‌تر شدن پوست کمک بسیاری می‌کند. این در حالی است که زیاده‌روی کردن در لایه‌برداری با اسکراب و لیف، مرزها و لایه‌های پوستی را از بین می‌برد، رطوبت پوست را کم می‌کند و احتمال مبتلا شدن به التهاب و آکنه را افزایش می‌دهد. به جای این کار از لایه‌بردارهای ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید. همیشه بعد از لایه‌برداری هم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب بزنید.

پیشنهادی: تست دیسک

۴. شست‌وشوی صورت را درست انجام نمی‌دهید

بسیاری از افراد واقعا نمی‌دانند چگونه باید پوست خود را تمیز کنند. این گفته‌ی متخصص پوست، دکتر نیکولاس پریکون است. فرقی ندارد که چند سال دارید، چون قواعد پایه پاکیزگی پوست در همه سنین یکسان است. برای جلوگیری از تحریک و آسیب پوست باید از اسکراب‌های زبر، پدهای ساینده، لیف، تونرهای الکلی و جمع‌کننده‌های پوستی بپرهیزیم. همه این‌ها باعث تغییر PH طبیعی، التهاب و خشکی پوست می‌شوند و به پیری و آسیب پوست می‌انجامند.

همچنین بخوانید:   حد صمیمیت و شناخت ارزش ها

۵. با صورت آرایش کرده می‌خوابید

هرچه بیشتر با آرایش بخوابید، آسیب بیشتری به پوستتان می‌رسانید چون پوست همراه با سایر بخش‌های بدن، عملکرد بدون توقف و ۲۴ ساعته دارد. توجه کنید که مهم‌ترین وظیفه‌ی پوست در هنگام شب بازسازی است و ماندن آرایش در طول شب با جلوگیری جدی از احیای پوست می‌کند که باعث آسیب پوست می‌شود.

ماسک صورت
ماسک صورت

پیشنهادی: تست نئو

۶. نوع پوست خود را نمیشناسید

یکی دیگر از راه های مراقبت از پوست شناخت نوع پوست است. شاید شما نسبت به نوع پوست خود و تحولات آن بی‌توجه هستید. همیشه یک نوع پاک‌کننده، پوشش‌دهنده و مرطوب‌کننده خریداری می‌کنید؛ غافل از اینکه شناخت نوع پوست و نیازها و تحولاتش، از لازمه های مراقبتی هستند و استفاده از محصولات نامناسب، مشکلات پوستتان را شدت می‌بخشد. حتما به چیزی که می‌خرید توجه کنید و سعی کنید محصولات مراقبتی و آرایشی را با دقت و متناسب با نیاز پوستتان انتخاب کنید، نه این‌که به همان خریدهای همیشگی و قبلی خود کفایت کنید.

۷. به اندازه کافی نمی‌خوابید

کیفیت زندگی و میزان مراقبت و رسیدگی از بدن بر پوستتان انعکاس می‌یابد. پوست آیینه احوال شما است. پوست خشک، خسته و گرفته غالبا حکایت از نامنظم بودن ساعات خواب و بی‌خوابی دارد. پوست شما به خواب احتیاج دارد تا خودش را احیا کند و البته خواب نامناسب روی پوست تاثیر می‌گذارد و سبب پیری زودرس پوست شما می‌شود.

۸. درست غذا نمی‌خورید

تاثیر چیزی که شما می‌خورید در پوست شما انعکاس داده می‌شود و قطعا تغذیه براساس بر غذاهای بی‌فایده و بی‌خاصیت، به پوست صاف و درخشان که انتظار دارید نمی‌انجامد. این به معنی نیست که هراز چندگاهی خوش گذرانی نکنید ولی سعی کنید تغذیه سالم بر پایه میوه‌ها و سبزیجات تازهو سازگار با مزاج خود را مدنظر قرار دهید که پوستتان همیشه سالم و بی‌عیب و نقص باشد. و بتوانید به خوبی از مراقبت پوست خود را به نحو احسن انجام دهید.

همچنین بخوانید:   سلسله‌بندی و اولویت گذاری ارزش‌ها

پیشنهادی: رزومه ساز 

فشار دادن پوست
فشار دادن پوست

۹. به صورت مداوم صورت خود را لمس می‌کنید

دست‌های شما هر روز مقدار بسیار زیادی از میکروب را جذب می‌کنند. لمس کردن صورت، این حجم میکروب و باکتری را به پوست صورت انتقال می‌دهد، منافذ تنفسی را مسدود می‌کند و باعث بوجود آمدن جوش می‌شوند. پس این قانون کلی را یادتان باشد که دست‌ها را مداوم به صورت نزنید، حتی اگر بخواهید چیزی را از صورتتان کنار بزنید یا دست را تکیه‌گاه صورت کنید.

۱۰. به اندازه کافی ضدآفتاب نمی‌زنید

استفاده از ضدآفتاب نباید ناکافی، صرفه‌جویانه و بی‌توجه به نیاز ناحیه مورد استفاده باشد. واقعیت این است که پوشش خیلی نازک ضدآفتاب از پوست شما در برابر آفتاب محافظت نمی‌کند. پس حتماً در مصرف ضدآفتاب به صورت سخاوتمندانه عمل کنید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

پاک‌سازی پوست
پاک‌سازی پوست

۱۱. به درستی از مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید

زیاده‌روی در استفاده از مرطوب‌کننده یا به کلی کنار گذاشتن آن درست نیست و می‌تواند وضعیت پوست شما را بدتر کند. پوست فقط قادر است مقدار مشخصی رطوبت جذب کند و زیاده‌روی کردن در استفاده از کرم مرطوب‌کننده، صرفا به لایه بیرونی محدود می‌شود و درعین‌حال منافذ پوست را بسته می‌کند. دقت کنید که حتی اگر پوست چربی دارید استفاده از مرطوب‌کننده، لازمه مراقبت پوست است. خشک کردن پوست چرب هم قطعا به تولید چربی بیشتر انجام می‌شود. پس بدون توجه به نوع پوست از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبتی که حین شست‌وشو از دست داده‌اید، جبران شود. آیا شما مراقبت پوست خود را به طور جدی پیگیری می‌کنید و به طراوت پوست خود اهمیت می‌دهید ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا