روانشناسی

۷ موقعیتی که تشکر کنید بهتر است

چه زمان‌هایی بهتر است تشکر و قدردانی کنید

یکی از آداب اجتماعی سپاس‌گزاری و تشکر کردن می‌باشد. سپاس‌گزاری تنها برای کسی نیست که کاری برای شما انجام داده یا می‌خواهد انجام دهد چه بسا می‌توانید از خود و کسی که برایش کاری انجام داده‌اید نیز سپاس‌گزار باشید. در این مطلب ۷ موقعیتی که تشکر کنید بهتر است را خواهید خواند:

تشکر
تشکر

پیشنهادی: تست MBTI

۱. وقتی از شما تعریف می‌کنند بگویید ممنونم

ما اغلب، تعریف و تمجیدها را با “فروتنیِ لوس طوری” خراب می‌کنیم که نکند متکبر یا از خود راضی به نظر برسیم! مشکل اینجا است که با رد کردن تحسین دیگران نسبت به خود، در واقع از شخصی که از شما تعریف می‌کند، قدردانی نکرده‌اید. با گفتن متشکرم، به طور کامل هم از آن فرد قدردانی می‌شود و هم به خود اجازه می‌دهید که از آن تعریف و تمجید لذت ببرید.

تعریف شنیدن باید جالب و لذت‌بخش باشد، ولی ما اصولا این تجربه را خراب می‌کنیم. هیچ احتیاجی نیست که تمجیدهایی که دریافت می‌کنید را رد کنید. آنها را با خوش‌رویی قبول کنید و از آنها لذت ببرید.

هنگام دیر رسیدن تشکر کنید
هنگام دیر رسیدن تشکر کنید

پیشنهادی: تست هالند

۲. هنگامی‌که سر قرار ملاقتی دیر می‌رسید، لطفا تشکر کنید

دیر رسیدن سر قرارها مخصوصا قرارهای کاری بدترین کار است! برای فردی که دیر می‌رسد استرس ایجاد می‌کند و بی‌احترامی برای کسی است که منتظر مانده است. شاید به نظر شما عجیب باشد که از طرف مقابل، برای زحمتی که برای او درست کرده‌اید تشکر کنید، ولی این دقیقا درست‌ترین پاسخ می‌باشد. برای کاهش استرس بخوانید.

همچنین بخوانید:   نکات طبیعی برای طراوت پوست

اکثرا افراد، در این موقعیت با عجله وارد می‌شوند و می‌گویند، ببخشید دیر کردم. مشکل اینجا است که این جواب باعث می‌شود که اون موقعیت همچنان در مورد شخص شما باشد، ولی گفتن واژه “متشکرم” شرایط را عوض می‌کند و از فداکاری طرف مقابل با صبر کردن برای شما، قدردانی می‌شود.

به عنوان مثال:

_شما با یک ربع تاخیر وارد می‌شوید.

شما می‌گویید: واقعا ببخشید که دیر کردم، ترافیک وحشتناک بود.

حالا این جمله را امتحان کنید: بابت صبوری شما ممنونم.

هنگامی که ما اشتباهی می‌کنیم، پاسخ معمول ما این است که به‌خاطر اشتباه خود عذرخواهی کنیم، ولی رویکرد بهتر این است که از طرف مقابل به خاطر صبر و شکیبایی و گذشتش، تشکر کنیم. پیشنهاد ما این است که از طرف مقابل، به‌خاطر کاری که برای شما با وجود اشتباه شما انجام داده تشکر کنید.

پیشنهادی: تست دیسک

دلداری دادن
تشکر کردن

۳. وقتی کسی را دلداری می‌دهید از او تشکر کنید

هنگامی‌ که کسی با یک خبر بد به سراغ شما می‌آید، شرایط ممکن است کمی معذب کننده باشد، شما می‌خواهید که یک دوست خوب باشید ولی اکثر افراد نمی‌دانند در چنین مواقعی چه چیزی باید به زبان بیاورند. بنابراین معمولا می‌گویند “می‌دونم، قبلا با دچار چنین مشکلی شدم” یا اینکه فکر می‌کنیم خوب است که یک نکته مثبت در مورد مشکل پیش آمده بگوییم، “خب حداقل اینرو که داری …” چیزی که ما متوجه آن نیستیم این است که مهم نیست که نمی‌دانید چه باید بگویید، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که کنار آنها باشید و از آنها بخاطر اینکه به شما اعتماد کرده‌اند و مشکل خود را با شما در میان گذاشته‌اند تشکر و قدردانی کنید.

پیشنهادی: تست نئو

به عنوان مثال :

_مادر همکار خوب شما به تازگی فوت کرده است.

همچنین بخوانید:   هنر یک همکار خوب بودن

به جای جمله: حداقل کلی خاطره خوب با او داری؛ این جمله را بگویید: متشکرم که ناراحتی خود را با من درمیان گذاشتی، می‌دونم که شرایط خیلی سختی داری.

_برادر شما شغل‌اش را از دست داده است.

به جای جمله: مهم این است که سالم و سلامت هستی؛ این جمله را بگویید: مرسی که مشکلت رو به من گفتی من از تو حمایت می‌کنم.

هنگامی که ما دچار مشکلات و سختی‌ها می‌شویم، آنقدر دلمان می‌خواهد کسی حرف‌هایمان را بشنود و حال بد ما را درک کند، پس به جملاتی که درد مارا کم کند نیازی نداریم. هنگامی که نمی‌دانید باید چه بگویید، تشکر کنید و کنار آنها باشید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۴. هنگامی‌که انتقاد سازنده‌ای می‌شنوید، تشکر کنید

چه یک نامه بررسی عملکرد ناخوشایند از طرف رئیس‌مان باشد، چه ایمیل از طرف یک مشتری ناراضی؛ واکنش ما معمولا این است که گارد بگیریم و از خودمان دفاع کنیم. این بد است، زیرا واکنش درست این است که خیلی ساده تشکر کنیم و از صحبت های آنها برای پیشرفت کار خود استفاده کنیم.

هیچکس از شکست خوردن خوشش نمی‌آید ولی یادتان باشد، شکست فقط نقطه‌ای از مسیر است. به انتقادی که از شما شده با تشکر پاسخ دهید و از آن برای بهتر شدن خود استفاده کنید.

به عنوان مثال:

_اینکار به اندازه کافی خوب نیست، انتظارم از شما بیشتر بود.

شما می‌گویید: شما متوجه نیستید، این اتفاقی است که افتاده است.

حالا این جمله را امتحان کنید: ممنونم که انتظارتون از من بالاست.

_من هفته‌ی پیش محصول شما رو خریدم و به همین زودی شکست.

شما می‌گویید: چطوری ازش استفاده کردید؟ ما توی شرایطمون خیلی واضح گفته بودیم که این محصول در بعضی شرایط خاص، نباید استفاده شود.

حالا این جمله را امتحان کنید: ممنونم که نظرتون رو به ما گفتید. مطمئن باشید ما برای بهبود کیفیت محصولاتمون تلاش کی‌کنیم. لطفا جزئیات بیشتری از اتفاقی که افتاد رو با من درمیون بگذارید؟

همچنین بخوانید:   افسردگی چیست؟ آیا من افسرده‌ هستم؟

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

ممنونم
ممنونم

۵. وقتی از شما انتقاد ناعادلانه‌ای می‌شود، تشکر کنید.

گاهی‌اوقات انتقاد نه تنها سازنده نیست بلکه بی‌ادبانه و بی‌ربط نیز هست. یکی از بهترین رویکردها در چنین شرایطی، این است که تشکر کنید و بیخیال شوید. وقتی از کسی تشکر می‌کنید، در لحظه قدرتی که در جمله طرف مقابل بوده را خنثی می‌کنید چون وقتی برای شما اهمیتی نداشته باشد نمی‌توانید تبدیل به یک بحث شود.

به عنوان مثال:

_این نوشته شاید به درد تازه‌کارها بخوره، ولی برای هرکسی که کارشو بلده کاملا بی‌فایدس.

شما می‌گویید: خب معلومه که من اینو برای تازه‌کارها نوشتم، شاید برات عجیب باشه ولی همه‌ی نوشته ها برای شخص جنابعالی نیست!

حالا این جمله را امتحان کنید: برای نظرت ممنونم، سعی می‌کنم دفعه‌ی بعدی بهتر بنویسم.

_متن تو، احمقانه‎‌ترین چیزیه که کل این هفته خوندم.

شما می‌گویید: احمق تویی، بزار بگم چرا…

حالا این جمله را امتحان کنید: از انتقادت متشکرم، هنوز خیلی چیزها هست که باید یادبگیرم.

رها کردن، نیاز برنده شدن در تمام بحث‌ها، نشانه‌ی بلوغ است.

متشکر باشید
متشکر باشید

۶. وقتی شخصی شمارا نصیحت می‌کند، تشکر کنید

این قضیه در باشگاه بسیار اتفاق می‌افتد. همه در مورد اینکه چجوری باید فلان ورزش را انجام دهید، نظر می‌دهند. بیشتر افراد قصد کمک کردن به شما را دارند، ولی هنگامی‌که از دیگران نظرشان را نپرسیده‌اید، شنیدن نظر آنها در مورد شیوه ورزش کردن ممکن است آزاردهنده باشد سعی کنید بپرسید و از نصیحت آنها بهره ببرید و تشکر کنید به خاطر لطفی که در حق شما کرده‌اند.

۷. وقتی مطمئن نباشید که باید از کسی تشکر کنید یا نه، حتما تشکر کنید.

هنگامی‌که شک دارید، تشکر کنید. ضرر ندارد! مگر اینکه نگران این باشید که زیاد از آدم‌های اطرف خود تشکر می‌کنید؟

_آیا توی این موقعیت باید کارت تشکر براش بفرستم؟

بله باید بفرستی.

_آیا باید بهش انعام بدم؟

اگه انعام ندادی حداقل تشکر کن.

کلام آخر

بیشتر از عبارت متشکرم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا