تست هالند یک آزمون استعدادیابی نیست بلکه یک آزمون سازگاری سنجی شغلی مبتنی بر رفتارشناسی است. در حقیقت این آزمون با بررسی رفتار شما، مشخص میکند چه میزان به یک شغل علاقهمند هستید و از داشتن آن احساس رضایت میکنید. به همین دلیل ممکن است در بازهای زمانی مختلف با تغییر رفتار، نتیجه هم اندکی متفاوت شود.
آزمون رغبت سنجی شغلی هالند در حقیقت نسخهای توسعهیافته از 2 مقاله تحقیقاتی جان لوئیس هالند است که در سالهای 1958 و 1959 منتشر شدند. این دو مقاله در مجله استرالیایی توسعه شغلی (روانشناسی کاربردی) به چاپ رسیدند. بحث اصلی در این مقالات طرح این نظریه بود که انسانها با وجود پیچیدگیهای بینهایتی که دارند، تحتتأثیر ویژگیهای اصلی شخصیت خود هستند. اگر ما بتوانیم از ویژگیهای متداول شخصیتی افراد پرده برداریم، میتوانیم مشخص کنیم که هر فرد در چه زمینهای مستعدتر است و به کدام شغل علاقه بیشتری نشان میدهد؟ تست هالند یک روش شخصیت شناسی مبتنی بر رفتار فرد است.
هالند معتقد بود که "افراد میتوانند در محیط شغلی سازگار با خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند. اگر محیط شغلی با روحیه و علایق یک فرد هماهنگ باشد او میتواند در محیط کار خود رشد کند و بهراحتی به رضایت شغلی برسد". این ایده مبتنی بر مشاهده رفتاری است. مطالعات رفتاری نشان میدهد که افراد به دنبال محیطهای سازگاری میگردند که به آنها اجازه میدهد مهارتها و تواناییهای خود را نشان دهند، ایدهها و ارزشهای خود را بیان کنند و در یک پیشرفت شغلی نقش قابل قبولی را ایفا کنند. در حقیقت هالند به این نتیجه رسیده بود که همه از رشد و پیشرفت استقبال میکنند؛ بهشرط آنکه در محیطی باشند که برای شکوفایی آنها طراحی شده است. این موضوع شباهت زیادی به سازگاری و رشد طبیعی گیاهان هر منطقه در آبوهوا و خاک سازگار آن منطقه دارد. در نهایت این روش سازگارشناسی شغلی توسط وزارت کار ایالت متحده ETA از اواخر دهه 1990 به کار گرفته شد. نسخه توسعهیافته تست هالند با نام مدل RIASEC شناخته میشود. این نظریه تا سال 1994 چندین بار اصلاح و تکمیل شد.
تست هالند طراحی شده در شامرو کامل ترین نسخه این آزمون است که از روی مدل اصلی و منبع قابل اعتماد آن توسط دو روانشناس معتبر ترجمه و تفسیر شده است. تفاوت های جدی هالند شامرو را می تواند موارد زیر دانست:
دو چالش انتخاب رشته تحصیلی مناسب و شغل مناسب میتواند مسیر زندگی ما را به طور کامل تغییر دهد. یک شغل مناسب و سازگار با روحیات، علایق و استعدادهای ذاتیمان میتواند ما را در مسیر شکوفایی، پیشرفت و رضایت شغلی قرار دهد. به همین ترتیب یک شغل تحمیلی و ناسازگار نهتنها منجر به عدم احساس رضایت میشود؛ بلکه ممکن است بسیاری از فرصتهای شگفتانگیز زندگیمان را نابود کند.
تغییر مسیر شغلی و تحصیلی همواره کار سادهای نیست و گاهی باتوجهبه شرایط و موقعیت افراد کاملاً ناممکن میشود. اوایل دوران جوانی زمان انجام دو انتخاب مهم و بههمپیوسته رشته تحصیلی و شغلی است. شاید خود شما هم بعد از مدتی متوجه انتخاب اشتباه خود شده باشید و رشته تحصیلی و شغلتان را تغییر دادهاید و یا شغلی انتخاب کردهاید که به رشته تحصیلی شما ارتباطی ندارد؛ چون در نهایت متوجه شدید به حوزهای که در آن تحصیل کردید علاقهای ندارید.
تست هالند شامرو در 15 دقیقه به شما کمک میکند تا اولویتهای شغلی سازگار با روحیات خودتان را بشناسید و بر اساس آن برای آینده شغلی و تحصیلی خود برنامهریزی کنید.
در وقت و زمان برای پیدا کردن شغل ایده آلتان صرفه جویی کنید.
اشتباهات خود را در انتخاب شغل و رشته تحصیلی به حداقل می رسانید.
می توانید تصویر روشن تری از خواسته های خود پیدا کنید.
در انتخاب شغل سازگار با خود هوشمندانه عمل کنید.
نیاز نیست متوسل به آزمون و خطا شوید.
خیر. تست هالند بر اساس مشاهدات رفتاری طراحی شده و به دلیل اینکه رفتار همیشه ثابت نیست و در طول زمان تغییر میکند این آزمون نیز میتواند اولویتهای متغیری را نمایش دهد. بهمنظور افزایش دقت این آزمون، درصد هر یک از 6 گروه شغلی و نیز سه اولویت برتر به شما نمایش داده میشود. اگر در 3 آزمون دیگر سیستم شامرو نیز شرکت کنید میتوانید شناخت دقیقتری از استعدادها و علایق شغلی خودتان به دست آورید.
این آزمون بر اساس جامعترین بانک سوال هالند از منبع اصلی آن توسط دو روانشناس ترجمه شده و به مدت 3 سال بهصورت آنلاین در شامرو آزمایش و نتایج آن تحلیل و بررسی شده تا از صحت نتایج خودکار مطمئن شویم.
این آزمون برای افرادی که قصد دارند رشته تحصیلی و مسیر شغلی خودشان را انتخاب کنند مناسب است. اگر میخواهید مطمئن شوید که شغلی فعلیتان برای شما مناسب است میتوانید همین الان خودتان را با هالند بسنجید.
جالب است بدانید که در حال حاضر هالند تستهای متنوعی دارد. برخی از آزمونها، 42 سوالی، برخی 48 سوالی و برخی هم 90 سوالی هستند. از نظر پاسخ هم برخی 2 گزینهای، برخی دیگر 3 گزینهای و برخی هم 5 گزینهای هستند. این اختلاف به دلیل روشهای تفسیری مختلف آزمون است که توسط روانشناسان پیشنهاد میشود. هرچه روش تفسیری یک آزمون دقیقتر باشد نتیجه آن نیز قابلاعتمادتر خواهد بود.
این گروه از افراد فعالیتهای منظم و سازمانیافته را دوست دارند و یا از کار با اشیا، ابزار و ماشینآلات لذت میبرند.
1) خود را در کار با ماشینآلات و در زمینههای ورزشی مستعد میدانند؛ ولی شاید در ارتباط با دیگران تعامل خوبی نداشته باشند.
2) برای موارد عینی و قابللمس مانند پول، قدرت و مقام ارزش قائل هستند.
3) از فعالیتهای اجتماعی که نیاز به تعامل با افراد دیگر دارد اجتناب میکنند.
کلهشق، سرسخت، انعطافناپذیر، دارای پشتکار، مادیگرا و بیریا
این افراد به کارهایی علاقهمند هستند که شامل تحقیقات خلاقانه دربارهٔ طبیعت و جهان باشد.
1) خود را بهشدت باهوش میدانند اما غالباً مدیران خوبی نیستند.
2) برای تلاشهای علمی ارزش قائل هستند.
3) از فعالیتهایی که به نظر بیاهمیت، تجاری یا کارآفرینانه میآیند اجتناب میکنند.
تحلیلگر، کنجکاو، بدبین، متفکر، دقیق، کمحرف و تودار
افراد هنرمند فعالیتهای بدون ساختار را دوست دارند و از آفرینش هنری با استفاده از مواد لذت میبرند. آنها عاشق خلق کردن و آفریدن چیزهای نو و جدید هستند.
1) خود را در زمینهٔ هنری با استعداد میدانند.
2) برای زیباییشناسی ارزش قائل هستند.
3) از مشاغل یا موقعیتهای سنتی اجتناب میکنند.
ایدهآلگرا، پیچیده، خویشتننگر و درونگرا، حساس، خیالپرداز و سنتگریز
افراد اجتماعی از آموزش، مراقبت، اطلاع دادن و آگاه کردن دیگران لذت میبرند.
1) خودشان را فردی مفید میدانند که قادر به تعلیموتربیت دیگران هستند.
2) برای فعالیتهای اجتماعی ارزش قائل هستند.
3) از فعالیتهایی که مربوط به مشاغل و موقعیتهای واقعگرایانه هستند اجتناب میکنند.
بخشنده، صبور، دلسوز، سیاستمدار، مُجابکننده و همیار
آنها از رسیدن به اهداف سازمانی و دستاوردهای اقتصادی لذت میبرند.
1) خود را افرادی تهاجمی، محبوب، رهبران و سخنرانانی بزرگ میدانند؛ ولی شاید تواناییهای علمیشان کم باشد.
2) برای دستیابیهای سیاسی و اقتصادی ارزش قائل هستند.
3) از فعالیتهایی که مربوط به مشاغل و موقعیتهای تحقیقاتی باشد اجتناب میکنند.
بُرونگرا، ماجراجو، خوشبین، بلندپرواز، اجتماعی و خودنما
افراد متعارف از دستکاری دادهها، ثبت اطلاعات، پرکردن فُرمها، بازآفرینی و ساماندهیِ دادههای نوشتاری یا عددی لذت میبرند.
1) تواناییهای کارمندی دارند. برای دستیابیهای تجاری و اقتصادی ارزش قائل هستند.
2) از فعالیتهای غیرساختاری و هنرمندانه اجتناب میکنند.
کارآمد، اثربخش، باوجدان، انعطافناپذیر، تدافعی و چهارچوب مدار
مداد رنگی ها مشغول بودند به جز مداد سفید، هیچکس به او کار نمیداد، همه میگفتند : تو به هیچ دردی نمیخوری، یک شب که مداد....
مداد رنگی ها مشغول بودند به جز مداد سفید، هیچکس به او کار نمیداد، همه میگفتند : تو به هیچ دردی نمیخوری، یک شب که مداد....
مداد رنگی ها مشغول بودند به جز مداد سفید، هیچکس به او کار نمیداد، همه میگفتند : تو به هیچ دردی نمیخوری، یک شب که مداد....