مسیر شغلی

حسابدار کیست و چه فرقی با حسابرس دارد؟

حسابدار مسئول مدیریت و ارائه گزارش از همه اطلاعات مالی یک شرکت یا سازمان است. یک حسابدار می تواند همه مسئولیت ها و یا وظایف مرتبط با حسابداری را در شرکت های کوچک انجام دهد. به صورت معمول، حسابداران مختلف مسئولیت حساب های متفاوت در شرکت های بزرگ را دارند؛ برای مثال حسابداری مالی و حسابداری مدیریت، تهیه صورت های مالی، صورت های سود و زیان و دیگر گزارش های مالی از جمله وظایف یک حسابدار به شما می‌رود.

شما به عنوان یک حسابدار ، نقش مهمی در دنیای کسب و کار و تجارت ایفا خواهید کرد. اصلی ترین کار یک حسابدار، تهیه و بررسی سوابق مالی است. حسابداران باید وظایف خود را طبق اصول، استانداردها و قوانین قابل اجرا انجام دهند. کار یک حسابدار به صورت کلی شامل ثبت اطلاعات مالی، تهیه گزارش های مالی و ارائه آن ها است.

دسته‌بندی شغل حسابداری

رشته حسابداری زیرمجموعه‌های متفاوتی دارد که برای شما این امکان را فراهم می‌کند که به مسیر انتخابی خود، علاقه داشته باشید. در ادامه این مقاله، شش نوع حسابدار را برایتان نام برده و درباره هرکدام، شرح کوتاهی داده‌ایم:

۱حسابدار هزینه

حسابداران هزینه به سازمان‌‌‌ها یاری می‌رسانند و سبب کاهش هزینه ها و افزایش سود به میزان حداکثری خود می‌شوند.

۲حسابدار مالی

حسابداری مالی، سیر تجزیه‌ و تحلیل معاملات تجاری و آماده کردن صورت‌های مالی است.

همچنین بخوانید:   سئوکار (SEO Expert) کیست؟ مسیر شغلی سئوکار

۳حسابدار قضایی

حسابداران پزشکی قضایی از ترکیب مهارت های حسابداری و تحقیق، برای بررسی صحیح بودن اطلاعات مالی و همینطور برای کمک به کشف جرایم مالی همچون کلاهبرداری، اختلاس و پولشویی استفاده می‌کنند. آن ها همینطور در مدیریت مالی سرمایه و کاهش ریسک یاری می‌رسانند و امکان دارد از آن ها بخواهند که راجع به معاملاتی همچون ادغام و تملک مشاوره دهند.

۴حسابرس داخلی

حسابرسان داخلی، راندمان و تاثیر گذاری فعالیت ها، فرآیندها و روند ها را در یک سازمان محاسبه کرده و گزارش می‌دهند.

۵حسابدار مدیریت

حسابداران مدیریت با ارائه اطلاعات مالی و غیرمالی دقیق و سر موعد، به مدیران و ذی‌نفعان کلیدی در یک سازمان، کمک کننده به برنامه ریزی استراتژیک هستند.

۶حسابدار پروژه

حسابداران پروژه مسئولیت پیگیری پیشرفت مالی پروژه‌‌‌ها را بر عهده دارند.

۷- حسابدار مالیاتی

حسابداران مالیاتی مشاوره‌‌های مرتبط با مالیات را به افراد و سازمان‌‌‌ها ارائه می‌دهند.

چه شرکت هایی به حسابدار نیاز دارند؟

حضور موثر حسابداران در در سیر جمع آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای گسترش مداوم سازمان ها، دولت و شغل های متفاوت از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود اطلاعات دقیق، مورد اعتماد، در زمان مناسب و مرتبط با فعالیت های مالی و اقتصادی نه تنها لازم، بلکه واجب است. گزارش این اطلاعات مالی با نظام های حسابداری ارائه داده می‌شوند. در نتیجه همه کسب و کارها به بخش مدیریت مالی صحیح و تاثر گذار برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند. حتی یک شرکت نوپا هم باید شخصی را برای انجام کارهای حسابداری استخدام کند.

همچنین بخوانید:   به چه کسی دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) می گویند؟

تفاوت حسابدار با حسابرس چیست؟

موضوع دیگری که در این زمینه باید راجع به آن صحبت کنیم، تفاوت میان حسابدار و حسابرس است. خیلی ها به اشتباه فکر می‌کنند که تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود ندارد!

حسابدار به شخصی می‌گویند که همه اتفاقات مالی را ثبت کرده و آن ها را به مدیران ارشد یک سازمان و یا شرکت گزارش می‌دهند. این افراد قلب تپنده هر سازمان یا شرکت محسوب می‌شوند و به همین علت است که لزوما باید وظایف خود را در نهایت دقت و ظرافت انجام دهند.

حسابرس ها، افرادی هستند که حساب های مرتبط با شرکت ها و یا سازمان ها را تحت ارزیابی و بررسی قرار می دهند. این کار برای بررسی قانونی بودن و معتبر بودن امور مالیِ ثبت شده انجام می شود. به بیان دیگر، حسابرسان کسانی هستند که به خوبی می دانند وظایف حسابدار چیست و به عبارت دیگر، مهر تایید بر کارهای حسابداران می زنند. توجه کنید که یک حسابرس، یک حسابدار توانا و حرفه ای محسوب می‌‌شود.

میانگین حقوق حسابداری در ایران چقدر است؟

طبق اطلاعات به دست آمده از گزارش بازار کار، کسانی که به عنوان حسابدار در ایران مشغول به کار هستند، معمولا حقوق تعریف شده‌ای دارند که متوسط آن معمولاً هر ماه حدود ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق حسابدار در ایران از ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) تغییر می‌کند. این متوسط حقوق ماهانه شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و موارد دیگر می‌شود. حقوق حسابدار طبق تجربه، مهارت و جنسیت افراد متغیر است. حسابدار براساس این معیارها عنوان خواهیم کرد.

همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس تبلیغات (Ads Manager) می‌گویند؟

سخن آخر

پیش از انتخاب رشته حسابداری، حتما تلاش کنید با تحقیق، مشورت و صحبت با چند تن از افرادی که در رشته حسابداری فارع‌التحصیل شده‌اند صحبت کرده و با نوع فعالیت آن‌ها آشنا شوید و برای مسیر شغلی خود تصمیمی بگیرید که صحیح است.

امیر محمد خجسته

کارشناس سئو / دانشجوی مدیریت کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا