مسیر شغلی

به چه کسی کارشناس روابط عمومی (PR) می‌گویند؟

در سال های گذشته، موجی در دنیا تشکیل شده است که فعالیت های روابط عمومی را مهم‌تر و موثرتر از فعالیت های تبلیغاتی می داند و  طبق پیش بینی این موج، روش های تبلیغاتی کنونی تا چند سال دیگر باطل شده و کارایی خود را از دست داده؛ و جای خود را عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی مجازی، به روابط عمومی می دهد.
درواقع متخصصین روابط عمومی هستند که به پل ارتباطی میان شرکت‌ها و سازمان‌ها با مشتریان و مردم عام معروفند. با ایجاد روابط نزدیک و دوستانه با رسانه‌های خبری و حفظ آن ها، مصرف‌کنندگان و عموم مردم تلاش می‌کنند تا تصور خوب و مثبتی در اذعان عموم برای شرکت بسازند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

وظایف کارشناس روابط عمومی چیست؟

کارشناس روابط عمومی شخصی است که تحت نظارت مقام مافوق و مدیریت ارشد شرکت یا سازمان، با بهره‌گیری از شیوه های علمی، طراحی و اجرای فعالیت های مختلف از جمله بررسی و تحلیل افکار عمومی و طراحی و اجرای مصاحبه ها و میزگرد های مطبوعاتی، تهیه و تدوین مطالب نشریات و تبلیغات مرتبط با هدف ها و برنامه های سازمان را عهده دار است. نگارش متون برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی نیز بر عهده بخش روابط عمومی است.

همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس تبلیغات (Ads Manager) می‌گویند؟

پیشنهادی: تست MBTI

شرایط کاری یک کارشناس روابط عمومی چگونه است؟

این افراد معمولا در قسمت اداری شرکت ها و سازمان های بزرگ فعالیت می‌کنند و بیشتر به ارائه سخنرانی، شرکت در جلسات و فعالیت های اجتماعی و سفرهای کاری مشغول‌اند. آنها برخی مواقع شرایط کاری نسبتا سخت و پراسترسی دارند و برخی اوقات چندین اتفاق را به صورت همزمان مدیریت و سازماندهی می کنند. آن‌ها در بیشتر مواقع به صورت تمام وقت و با ساعات کاری طولانی کار می کنند. البته مانند شغل های دیگر، حجم کار در دستگاه ها و سازمان های دولتی نسبت به شغل های مشابه در بخش خصوصی، به دفعات کمتر و استرس شغلی کارکنان دولت هم درجه پایین تری دارد.

پیشنهادی: تست هالند

کارشناس روابط عمومی

چه افرادی برای شغل روابط عمومی مناسب هستند؟

اگر دارای شرایط زیر باشید به احتمال زیاد برای این شغل مناسب هستید:

  • شناخت اصول و شیوه ‌های نمایش، تبلیغ محصولات
  • علم تولید محتوا و تکنیک‌های انتشار در رسانه‌های اجتماعی
  • شناخت اصول و فرایندهای ارائه خدمات مشتری؛ همچون آشنایی به ارزیابی نیاز های مشتری، ارزیابی کیفیت خدمات برای رضایت مشتری
  • اگر به سوالات یکی از تست های روانشناسی پاسخ دادید و نتایج مناسبی داشتید. (بهترین تست روانشناسی برای تشخیص این شغل تست نئو است)
  • اگر هوش هیجانی زیادی دارید؛ هر چه بالاتر بهتر و مخصوصا اگر خود شکوفایی، خود ابرازی، روابط بادیگران، خود داری و مدیریت استرس بالایی دارید.

پیشنهادی: تست دیسک

چگونه کارشناس روابط عمومی شویم؟

به علت اینکه کارشناس روابط عمومی یک پست مدیریتی است، در مرحله اول افراد باید سال‌های زیادی سابقه مرتبط با ارتباطات و همچنین مدیریت داشته باشند. تعدادی از قدم هایی که برای رسیدن به مدیریت روابط عمومی می‌توانید طی کنید، عبارت‌اند از:

  • دریافت مدرک دانشگاهی
  • دریافت مدرک آزاد
  • به دست آوردن تجربه
  • کسب مدرک حرفه‌ای
  • یادگیری مداوم
  • پیشرفت در مسیر شغلی
همچنین بخوانید:   به چه کسی دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) می گویند؟

بازار کار کارشناس روابط عمومی

کارشناسان و مدیران روابط عمومی می توانند در سازمان ها و ادارات متفاوت که از لحاظ اندازه و اعتبار در حد متوسط رو به بالا هستند شروع به فعالیت کنند. در شرکت های کوچکتر نقش مدیر روابط عمومی را به طور معمول، مدیرعامل نقش آفرینی می کند و به صورت کلی؛ همانطور که در شرکت های زیادی حضور یک کارشناس روابط عمومی الزامی است، در خیلی از شرکت ها (عموما شرکت های کوچک) هم نیازی به حضور همچنین شغل و تخصصی نیست.

پیشنهادی: تست نئو

کارشناس روابط عمومی

درآمد کارشناسان روابط عمومی

در ایران با توجه به حضور بیشتر کارشناسان روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های دولتی، بنابراین حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی می‌کند. مدیران روایط عمومی در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای مختلفی دارند.در جدیدترین پژوهش صورت گرفته به دست جمعی از کارشناسان و متخصصان شغلی کشور، گروه های متفاوت شغلی از لحاظ درآمدی بررسی شده‌اند. این مبالغ مطابق با میانگین حقوق و درآمد مدیر روابط عمومی در جایگاه های متفاوت شغلی استخراج شده است.

پیشنهادی: رزومه ساز

بعضی از جایگاه هایی که در این تحقیق برای کارشناس روابط عمومی در نظر گرفته شده اند، شامل کارشناس روابط عمومی، مدیر ارتباطات، مدیر روابط عمومی، کارشناس اطلاع رسانی، کارشناس ارشد ارتباطات و … هستند که یک مدیر روابط عمومی می تواند در هرکدام از آنها استخدام شده و فعالیت خود را آغاز کند.برای مدیر روابط عمومی در هر سمت به صورت میانگین ماهانه بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق در نظر گرفته شده است.

همچنین بخوانید:   سئوکار (SEO Expert) کیست؟ مسیر شغلی سئوکار

وضعیت استخدام این شغل در دیگر کشورها

  • آمریکا: میزان استخدام کارشناسان و مدیران روابط عمومی بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در صورتی که میانگین این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
  • استرالیا: میزان استخدام این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و طبق پیش بینی ها در آینده هم رشد زیادی خواهد کرد.

سخن آخر

پیش از تحقیق و جستجو برای پیدا کردن میزان حقوق شغلی که قصد فعالیت در آن را دارید، علاقه و استعداد خود را در آن حوزه بررسی کنید. زیرا برای موفق شدن در یک حیطه، علاقه و استعداد دارای اهمیت بیشتری نسبت به مسائل مالی دارد؛ هر چند که منکر اهمیت مسائل مالی نمی‌شویم اما صحبت از میزان مهم بودن فاکتور ها در این زمینه است.

امیر محمد خجسته

کارشناس سئو / دانشجوی مدیریت کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا