مسیر شغلی

سئوکار (SEO Expert) کیست؟ مسیر شغلی سئوکار

با رشد اینترنت و روی آوردن کسب و کار ها به سمت دنیای دیجیتال، تقاضا نیز برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ روزانه رو به افزایش است. یکی از مهم ترین و محبوب ترین شاخه های دیجیتال، سئو است. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند که این عدد هر روز افزایش پیدا می کند. پس سئو می تواند مهارتی باشد که آینده ی شغلی مناسبی را با توجه به عرضه و تقاضای جامعه، پوشش دهد.در این مقاله سعی کرده ایم تا از همه جوانب، سئو را بررسی کنیم و مراحل یادگیری و شروع مسیر شغلی یک سئوکار را ترسیم کنیم.

سئو چیست؟

واژهی سئو (SEO) مخفف عبارت Search Optimization Engine ، به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است که فرآیند جذب ارگانیک به وب سایت شما را رقم میزند.ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی گفته میشود که از طریق جست و جوهای خودشان، سایت شما را پیدا کرده اند نه از طریق تبلیغات پولی. هدف سئو، گرفتن رتبه ی بهتر مقالات و محتوای سایت ها هنگام جست و جوی طبیعی کاربر در گوگل و سایر موتورهای جست و جو است. میتوان گفت سئو، برای پیاده سازی استراتژی های برند، کمک دهنده ی خوبی است و با ایجاد سر نخ برای محصولات یا خدماتی که کسب و کار شما ارائه می دهد، شما را به مخاطبین هدفتان نزدیک می کند. سئو فرآیند ساده ای نیست و نیازمند علم و صبر است تا  پیاده سازی شود. بنابراین وظیفه ی مهندسین سئو، به روز نگه داشتن دیتاها است تا با تغییر الگوریتم موتورهای جست و جو، دچار سردرگمی و استرس نشوند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

سئوکار کیست؟

مدیر سئو یا SEO Manager، یک متخصص بازاریابی جست و جو است که مسئولیت طراحی و اجرای استراتژی سئو را در یک سازمان یا شرکت برعهده دارد و به خوبی می تواند وب سایت را از لحاظ فنی، کاربری و محتوایی بررسی کند و آن را برای حضور در صفحات برتر گوگل بهبود دهد.مدیران سئو در سطوح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی در کارهای سئو، درگیر هستند. سئوکاران همچنین در بخش های تحقیقات بازار، آنالیز رقبا، تحقیقات کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقابتی برای توسعه استراتژی های سئو نیز در سازمان ها فعالیت می کنند.

دستیابی ترافیک ارگانیک برای اجرای برخی کمپین‌ها بازاریابی، حل مسائل فنی، تبدیل بازدیدکننده به مشتری، داشتن روحیه تحقیق برای به دست آوردن بهترین و مرتبط‌ترین کلمات برای نوشتن مقالات مرتبط و همچنین مهارت در بهینه سازی محتوای وب‌سایت، به یک سئوکار حرفه ای نیاز دارد. با میلیاردها صفحه وب در دسترس، مدیر سئو  با قرار دادن محتوای مناسب، به کسب و کار شما برای جذب افراد مناسب کمک می کند.

همچنین بخوانید:   به چه کسی دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) می گویند؟

پیشنهادی: تست MBTI

کدام شرکت ها به سئوکار نیاز دارند؟

در دنیای رقابتی دیجیتال، یک رکن خیلی اساسی و مهم برای متمایز شدن نسبت به رقبا، تبلیغات است. خدمات سئو نیز یک روش تبلیغاتی به حساب می آید که برای همه ی صاحبین کسب و کارهای اینترنتی واجب است چون:

  •   هزینه ی سئو کمتر از سایز روش های تبلیغاتی می باشد.
  •   نرخ بازگشت سرمایه بالا را تضمین می کند.
  •   سئو یا بهینه سازی سایت هدفمند و قابل اندازه گیری هستند ولی سایر روش های تبلیغاتی خیلی دقیق و هدفمند نیستند.
  •   سئو ماندگاری بالایی دارد ولی دیگر روش های تبلیغاتی به محض اتمام تاریخ، دیگر قابل مشاهده نیستند.

پس همه ی کسب و کار های اینترنتی به این روش تبلیغاتی، نیاز دارند. طبق آمار بیش از ۹۰ درصد کاربران گوگل، فقط صفحه ی اول نتایج جستجو را بررسی می کنند. پس اگر شما حرفه ای عمل کنید و در این دنیای پر جست و جو خوب عمل کنید، تقریبا همه ی کسب و کار های دیجیتال به شما نیاز دارند.

پیشنهادی: تست هالند

مسیر شغلی سئو

سئوکار ها نیز مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را داشته باشند. البته سئو، هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فردی که به علاقه مند به این کار است، می تواند با حضور در کلاس ها و سمینار های افراد خبره ی حوزه ی سئو، مطالعه ی مداوم و کمک گرفتن از افراد بزرگ این حوزه؛ مهارت های خود را افزایش دهند. تجربه نشان داده است اکثر متخصصان سئو در حوزه ی بازاریابی موتورهای جست و جو باقی می مانند و از مهارت های تحلیلی و تجربه ی یادگیری عمیق خود در بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند. در ادامه یک مسیر شغلی برای سئوکاران طراحی شده است تا شما از شروع در این مسیر بتوانید قدم های بعدی شغلی خود را پیش بینی کنید و برای آن تلاش کنید. در ادامه، ۶ مسیر شغلی برای متخصصین حوزه سئو ارائه شده است تا با دانستن انواع مشاغل از این رشته، شما بتوانید تصمیم بهتری نسبت به تیپ شخصیتی و مهارت هایتان برای آینده ی شغلی خود بگیرید.

پیشنهادی: تست دیسک

انواع مشاغل حوزه ی سئو

۱) بازاریاب موتور جستجو(SEM)

SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing است که در آن مشاغل به گوگل پول می دهند تا تبلیغات خود را در نتایج جست و جو با یک کلمه کلیدی نشان دهد. در این روش نسبت به سئو، سریع تر به اهداف مارکتینگ کسب و کارتان نزدیک می شوید و سریع تر به نتیجه ی مطلوب خواهید رسید. همچنین می توانید مخاطبین هدفتان را نیز انتخاب کنید.

پیشنهادی: تست نئو

۲) تولید کننده محتوای متنی

در بازاریابی دیجیتال،محتوا نقش شاه کلید این مسیر را ایفا می کند. نویسندگان محتوای متنی با شناسایی و بکارگیری کلمات کلیدی و پر جستجو در متن، باعث افزایش ترافیک در سایت می شوند. پس اگر قلم خوبی دارد و به نویسندگی و سئو علاقه مند هستید، قطعا به یک تولید کننده محتوای حرفه ای تبدیل خواهید شد.

۳) تحلیلگر سئو

اگر میخواهید حجم زیادی از ترافیک گوگل را از آن یک وب سایت کنید و شهرت سایت را حفظ کنید، یک تحلیل گر سئو استخدام کنید. او در درجه ی اول، مسئولیت حفظ سلامت سایت شما را بر عهده دارد و در درجه دوم، انتخاب بهترین محتواهای آموزنده برای مخاطبین شما است. پس اگر شما اهل تحلیل و جمع آوری دیتا هستید، این شغل مناسب شماست.

همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس روابط عمومی (PR) می‌گویند؟

پیشنهادی: رزومه ساز آنلاین

۴)مدیر شبکه های اجتماعی

او حساب های یک یا چند شرکت را در شبکه های اجتماعی مختلف مدیریت می کند و از آن صفحات برای تکمیل اهداف شرکت مثل فروش محصولات، افزایش آگاهی عمومی نسبت برند، و جذب ترافیک به وبسایت شرکت استفاده می کند. شبکه های اجتماعی امروزه در طرح های مدرن بازاریابی هم راستا با سئو عمل می کنند .

۵)مدیر اکانت

مدیر اکانت کسی است که به عنوان نقطه تماس میان مشتریان و کارکنان یک شرکت عمل می کند. مدیر اکانت با مشتریان ملاقات می کند تا درباره ی نیاز هایشان صحبت کنند و در زمینه ی بهینه سازی پیشنهادات خود را ارائه دهند. سپس مدیر اکانت دیتاها را در اختیار کارکنان قرار می دهد تا در جهت بهینه سازی برای مشتری کار کنند.

۶)مدیر سئو

مدیر سئو یک جایگاه مدیریتی ارشد یا متوسط در بخش بازاریابی شرکت است. مدیر سئو اغلب بر تیمی از متخصصان سئو نظارت می کند و راهنمایی هایی را برای ادامه کار تیم در جهت ایجاد استراتژی سئو بزرگتر که قبلا برنامه ریزی کرده است را  ارائه می دهد. مدیر سئو با سایر مدیران یا کارکنان ارشد برای تعیین اهداف بهینه سازی برند کار می کند.

وظایف سئوکار

به عنوان یک سئوکار، استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت و به دست آوردن رتبه‌بندی بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو باید شناسایی کنید و با ایجاد سرنخ های بیشتر برای کسب و کار، فرصت های جدیدی برای رشد و کسب سود ایجاد کنید.

برخی از وظایف سئوکار

  •       آزمایش، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور دستیابی به حداکثر بازگشت سرمایه در کمپین های جستجوی پولی
  •       گزارش، و تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل وب سایت و ابتکارات و کمپین های PPC
  •       مدیریت هزینه های کمپین، ماندن در بودجه، برآورد هزینه های ماهانه
  •       بهینه سازی صفحات کپی و فرود برای بازاریابی موتورهای جستجو
  •       کشف، گسترش و بهینه سازی مداوم کلمات کلیدی
  •       تحقیق و اجرای توصیه های بهینه سازی موتور جستجو
  •       تحقیق و تحلیل پیوندهای تبلیغاتی رقبا

 چگونه می توان سئوکار شد؟

بسیاری از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن، کار خود را آغاز نکردند. معمولا این افراد در یکی از حوزه های دیجیتال مارکتینگ کاملاً شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها یادگیری خود را در زمینه سئو افزایش دادند. همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه رشته ی سئو وجود ندارد و یادگیری آن تماما به مطالعه خود شما و آموزش هایی که در این حیطه وجود دارد، بستگی دارد. در ادامه نگاهی به مسیر شغلی سئوکار می اندازیم تا با مراحل این شغل بیشتر آشنا شویم .اگر شما علاقه مند به یادگیری سئو شده اید، در ادامه یک مسیر یادگیری طراحی شده است تا شما با زمان گذاشتن بتوانید قدم های یادگیری را آسان تر طی کنید و به قله موفقیت برسید.

همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس تبلیغات (Ads Manager) می‌گویند؟

یک سئوکار در ماه چقدر حقوق میگیرد؟

در ابتدا برای بررسی میزان درآمد سئوکاران باید متخصصین سئو را به سه دسته تقسیم کنیم:

  1.   کارشناسان سئو که خودشان یک شرکت یا تیم دارند و نظارت می کنند.
  2.   کارشناسان سئو که به صورت فریلنسری یا آزاد کار میکنند.
  3.   کارشناسان سئو که قصد استخدام در یک تیم یا شرکت را دارند.

درآمد سئوکار به صورت استخدامی

درآمد سئوکار که قصد استخدام در شرکتی را دارد، بسته به توانایی ها و مهارت ها و رفع نیازی که از شرکت می کند متفاوت است. برای این موضوع بهتر است که آگهی های شرکت ها در زمینه ی استخدام سئوکار را بررسی کنید.

درآمد سئوکار به صورت فریلنسری

درآمد متخصصین سئو به صورت فریلنسری بستگی به میزان و نوع پروژه هایی که در ماه میگیرند، دارد در واقع می توان گفت افراد فریلنسر حقوق مشخصی ندارند ولی اگر زرنگ باشید و زمان بگذارید، می توانید روی درآمد های دورقمی در این کار حساب باز کنید.

 درآمد سئوکار که صاحب شرکت است

خب، بالاخره به سراغ درآمد سئوکارانی برویم که اقدام به راه اندازی شرکت، استخدام دیگر نیروها و گرفتن پروژه های سئو کرده اند. درآمد این شرکت ها نیز به تعداد پروژه و توانایی افراد حاضر در شرکت بستگی دارد اما تجربه نشان داده است شما با ارائه ی خدمات سئو درآمدتان کمتر از ۱۰ ملیون نخواهد شد. برای افزایش درآمد نیز میتوانید خدماتی نظیر آموزش، تبلیغات گوگل، فروش بک لینک، طراحی سایت، تولید محتوا و … را اضافه کنید.

چرا سئو مهم است؟

  • باعث افزایش آگاهی از برند می شود.
  • شما را به مخاطبا‌ن‌تان معرفی می‌کند.
  • باعث افزایش ترافیک وب سایت و فروش شما می شود.
  • کاربران ورودی سایت را به مشتری تبدیل می کند.
  • اعتبار کسب و کارتان را بالا می برد.
  • قابل سنجش و اندازه گیری است و هزینه هارا کاهش می دهد.
  • سئو تمام فعالیت های بازاریابی را تحت تاثیر قرار می دهد.

معایب سئو

  • نتایج سئو آنی و سریع نیستند و در بلند مدت جواب می دهند.
  • هیچ تضمین ۱۰۰ درصدی برای این کار وجود ندارد.
  • نیاز به سرمایه زیاد در رقابت های سنگین با رقبا وجود دارد
  • امکان جریمه شدن از گوگل

چشم انداز شغلی سئو

سئوکار شغل جدیدی است که در چندسال اخیر با افزایش تقاضای کسب کار ها به دنیای دیجیتال، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.می‌توان گفت سئو در میان شغل‌های پر تقاضا حساب می شود، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت و رشد کسب و کار های امروزی، امری حیاتی است. از آنجایی که این مهارت برای شرکت‌های امروزی بسیار مهم و حیاتی است، می‌توان گفت که حقوق این افراد نیز نسبتا خوب است. اگر پشتکار قوی دارید و مهارت بالایی در تحلیل و بررسی دارید، این شغل می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

سخن آخر

بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ، این امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وب‌سایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در زمینه تحلیل با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز یادگیری را شروع کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

امیر محمد خجسته

کارشناس سئو / دانشجوی مدیریت کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا