مسیر شغلی

به چه کسی دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) می گویند؟

تا قبل از سال ۱۳۹۸ تصور دنیای دیجیتال و کسب و کار های آنلاین، تقریبا برای همه غیر قابل باور بود. با همه گیری کرونا، همه ی ما در شرایطی بودیم که تنها راه نجاتمان، تغییر و شروعی دوباره بود. بسیاری از کسب و کار ها با مدیریت خوب، تونستند این چالش را به فرصت تبدیل کنند و استراتژی های مارکتینگ و بازاریابی خودشان را به سمت دنیای دیجیتال و بازاریابی آنلاین، تقویت کنند. بنابراین اگر تا به الان به فکر تغییر عملکرد شرکت به سمت دیجیتالی شدن نیفتادید یا به مشکل خوردید، شما تنها به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای نیاز دارید تا از این بستر استفاده کنید. پس در این مقاله همراه ما باشید تا با ببینیم مدیر ارشد بازاریابی (cmo) کیست و چگونه می تواند مسیر چندساله ی شرکتمان را ترسیم کند؟ CMO مخفف Chief Marketing Officer به معنای مدیر ارشد بازاریابی است.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتر (Digital Marketing) کیست؟

کسب و کار های اینترنتی امروزی، مانند شرکت های قدیمی نیاز به کسی دارند تا امور بازاریابی شرکتشان را انجام دهد؛ با این تفاوت که دیجیتال مارکتر، با ابزار های بازاریابی دیجیتال کار می کند اما هردو، در راستای افزایش شناخت برند و فروش بیشتر برای شرکت، تلاش می کنند. در یک تعری ساده می توان گفت:

دیجیتال مارکتر یا مدیر ارشد بازاریابی (cmo)، یک مدیر اجرایی در سطح سازمان است که با ایجاد ارتباط و فروش محصولات یا خدمات، مزیت رقابتی ایجاد می کند و مسیر پیشرفت را برای شرکت هموار می کند.او با کمک ابزار های دیجیتال، تلاش می کند تا مشتریان بیشتری جذب کرده و آن هارا به مشتریان وفادار برند تبدیل کند. پس می توان گفت تمام کسب و کار های آنلاینی که موفق هستند، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای در تیم خود دارند. یک مدیر ارشد دیجیتال مارکتر، رهبری و هماهنگی تیم های مختلف سازمانی را نیز برعهده دارد. هدایت تیم های سازمانی از جمله ایجاد ارتباط بین سئوکار، بازاریاب محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی بر عهده مارکتر است.

همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس روابط عمومی (PR) می‌گویند؟

پیشنهادی: تست MBTI

چه بر سر بازاریابی دیجیتال از زمان پیدایش آن تا کنون آمده است؟

هنر قانع کردن مشتری، از قدیم تا به امروز بوده است. آنچه که تغییر کرده، ابزار های انتقال پیام است. رد پاهای پیدایش بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ی ۹۰ برمیگردد اما بعضی معتقد هستند سر و کله ی دیجیتال مارکتینگ از زمان ظهور رادیو پیدا شد. اولین بار کلمه ی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، در سال ۱۹۹۰ بیان شد که تنها افراد محدودی در آن زمان به اینترنت دسترسی داشتند. به مرور این تعداد افزایش یافت و ۵ سال بعد، حدود ۱۸ میلیون کاربر در اینترنت وجود داشت. به این ترتیب کسب و کار ها نیز شروع به کار در این بستر کردند تا ارتباط خودشان را با مشتریان بالقوه و فعلی خود بتوانند به خوبی مدیریت کنند و در حال حاضر نیز، بیشتر کسب و کار ها در این بستر فعالیت میکنند.

پیشنهادی: تست هالند

وظایف دیجیتال مارکتر چیست؟

در سازمان های بزرگی که به جای شخص، تیم دیجیتال مارکتینگ حضور دارد، مدیر ارشد مارکتینگ مسئول هماهنگی بین قسمت‌های مختلف و همچنین طراحی کمپین‌های مختلف است. به طور خلاصه، مدیر اجرایی مسئول توسعه ی استراتژی تبلیغات و برند سازی شرکت است و بر این عملکردها در تمام خطوط شرکت نظارت دارد:

  •   تسلط بر ابزار های بازاریابی و شناخت رسانه های اجتماعی
  •   آنالیز و تحلیل داده ها
  •   مهارت سازماندهی و مدیریت پروژه ها
  •   توانایی طراحی و اجرای کمپین
  •   افزایش آگاهی و وفاداری برند
  •   افزایش فروش و رضایت مندی
همچنین بخوانید:   به چه کسی کارشناس تبلیغات (Ads Manager) می‌گویند؟

دیجیتال مارکتر

یک دیجیتال مارکتر، به چه مهارت هایی باید مسلط باشد؟

  •       بازاریابی محتوایی(کانتنت مارکتینگ)
  •       سئو و بهینه سازی سایت
  •       ایمیل مارکیتنگ
  •       بازاریابی درونگرا و برونگرا
  •       آشنایی با ابزار های گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس
  •       طراحی و تحلیل کمپین ها
  •       تسلط بر الگوریتم شبکه های اجتماعی
  •       شناخت بازار هدف و پرسونا

پیشنهادی: تست دیسک

 حوزه های کاری یک دیجیتال مارکتر چیست؟

اکنون که با وظایف و شغل دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، لازم است بدانید که این فرد در کدام شرکت ها می تواند مشغول به کارشود. به طور کلی، سه روش قراردادی برای کار در این شغل وجود دارد:

۱) کارمند

یک دیجیتال مارکتر می تواند در بخش بازاریابی یک شرکت به صورت قراردادی در ابتدا به عنوان مدیر بازاریابی و بعد به صورت کارشناس مارکتینگ مشغول به کار شود. بسته به میزان بزرگ بودن بخش بازاریابی شرکت، ممکن است به نیروهای متعددی نیاز باشد؛ اما مدیریت قسمت های مختلف بازاریابی به صورت قراردادی هستند. پس اگر به دنبال مدیریت و کارشناسی هستید، به فکر استخدام باشید.

پیشنهادی: تست نئو

۲-) کار در آژانس های دیجیتال مارکتینگ

یکی از شرکت های محبوب دیجیتال مارکتر ها، شرکت های دیجیتال مارکتینگ هستند که در قسمت های مختلف مشاوره، آموزش، اجرا به کسب و کار ها کمک می کنند. پس اگر می خواهید در دنیای دیجیتال تمرکز کنید، می توانید در شرکت های دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید.

۳) فریلنسر

قسمتی از دیجیتال مارکترها به‌صورت آزاد مشغول به فعالیت در این رشته هستند. این افراد با بستن قرارداد‌های مختلف به‌صورت پروژه‌ای در کارهای مشاوره‌ و اجرا کار می‌کنند. تولید محتوا، طراحی سایت، سئو و ادمین شبکه‌های اجتماعی؛ محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که در حال حاضر توسط فریلنسرها انجام می‌شود اما افراد مجرب این حوزه، به طراحی استراتژی‌ها، کمپین‌های کلان دیجیتال مارکتینگ و به طور کلی، وظایف کلان‌تر و تخصصی‌تری می‌پردازند.

همچنین بخوانید:   سئوکار (SEO Expert) کیست؟ مسیر شغلی سئوکار

پیشنهادی: رزومه ساز آنلاین

دیجیتال مارکتر

میزان درآمد دیجیتال مارکتر چه قدر است؟

در هیچ شغلی نمی توان میزان مشخصی از درآمد را تعیین کرد؛ چون این موضوع به میزان تجربه و تخصص فرد بستگی دارد.  اگر شما قصد دارید یک دیجیتال مارکتر شوید، برای شروع و یادگیری می توانید به صورت کارآموزی در یک شرکت، استخدام شوید. سپس با رشد فردی و افزایش مهارت هایتان، می توانید به درآمدهای بالا برسید. دیجیتال مارکتینگ، یکی از شغل هایی است که راه های درآمد زیادی دارد و شما با داشتن مهارت کافی، از روش های مختلفی می توانید پول درآورید. به این شکل درآمد یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در ایران، می تواند به بالای ۱۰۰ میلیون در ماه برسد. برای کسانی که سابقه ی ۲ الی ۴ ساله دارند، بین ۵ الی ۸ میلیون حقوقی معقول به نظر می رسد و افرادی که تجربه و تخصص بالاتری دارند، از ۸ الی ۱۵ میلیون در ماه، حقوق قابل قبولی است.

سخن پایانی برای رویایی بزرگ

 اگر می‌خواهید به عنوان یک دیجیتال مارکتر شروع به کار کنید، باید اشتیاق و انگیزه بسیاری برای این کار داشته باشید. به یاد داشته باشید که شغل دیجیتال مارکتینگ، در واقع کاری است که نیازمند تحقیق و مطالعه و یادگیری دائمی است. یک دیجیتال مارکتر موفق، کسی است که هیچ گاه از یادگیری باز نمی‌ماند. بنابراین اگر این کار واقعا علاقه قلبی شما است، در آن موفق خواهید شد. اما اگر از یادگیری لذت نمی‌برید و این کار را صرفا به خاطر حقوق انجام میدهید، ما این شغل را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. به یاد داشته باشید که در تمام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ، دغدغه اصلی شما باید این باشد که چه کمکی می‌توانید به مشتری بکنید ( نه این که چه محصولی میتوانید به او بفروشید). اگر این شغل شغل رویایی شما است، میتوانید همین امروز دست به کار شوید و رویایتان را محقق کنید.

امیر محمد خجسته

کارشناس سئو / دانشجوی مدیریت کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا