روانشناسی

عوامل منفی در تداوم صمیمیت

عوامل منفی برای ادامه صمیمیت کدامند

تداوم صمیمیت از شروع آن بسیار مهم‌تر است. بسیاری از وقت‌ها شما به راحتی با دیگران صمیمی می‌شوید. اما خیلی زود هم شکست می‌خورید. روابط به سردی می‌گراید، از هم دلخور می‌شوید و همدیگر را رنجیده خاطر می‌کنید. دوست شدن یک هنر است و تداوم آن یک هنر دیگر. صمیمیت را حفظ کنید. برای حفظ کردن صمیمیت باید از آنچه تداوم صمیمیت را زایل می‌کند، بپرهیزید.

پیشنهادی: تست MBTI

عوامل منفی و تداوم صمیمیت
عوامل منفی و تداوم صمیمیت

عوامل منفی در تداوم صمیمیت:

۱. ارتباط بیش از حد:

بر اساس ارزشهای فکری هماهنگ، ارتباط برقرار کنید و بر همین اساس ارزش ها هم میزان ارتباط خود را تعیین کنید. با دوست خود، با فرزند خود، با همسر خود، با همکار خود، صمیمی هستید. بسیار خوب! اما مجالی هم برای نفس کشیدن بدهید. صمیمیت اگرچه با مجاورت گسترش می‌یابد اما این مجاورت اگر به چسبیدن و ول نکردن بیانجامد، به نفرت مبدل می‌شود. صمیمیت ابداً نباید شما را وادار کند که شبانه روز با هم باشید. با هم راه رفتن، با هم به میهمانی رفتن، با هم درس خواندن، با هم غذا خوردن و همه کار ها را با هم انجام دادن، نادرست است. البته برای همسران، باید میزان با هم بودن بیشتر باشد اما آن‌ها هم به فضای خالی نیاز دارند.

پیشنهادی: تست هالند

تلاش برای صمیمیت
تلاش برای صمیمیت

پیشنهادی: تست دیسک

۲. تلاش برای بیشتر صمیمی شدن:

یکی از علت‌های شکست ارتباطات، تلاش فرد برای صمیمیت بیشتر است. اشتباه نکنید، صمیمیت با زور و تقلای شما گسترش نمی‌یابد. وقتی تلاش می‌کنید صمیمی‌تر شوید؛ غالباً بیشتر خطا می‌کنید. صمیمیت، خود، صمیمیت را سبب می‌شود. کاری بیش از حد نکنید. خود را به در و دیوار نکوبید و سوپرمن نشوید. حتی فداکاری بیش از حد، اگر چه دیگران را از شما ممنون می‌کند؛ به صمیمیت بیشتر نمی‌انجامد. پرهیز همانقدر مهم است که دیدار. در تداوم صمیمیت، شاید حتی با هم نبودن، موثرتر از با هم بودن باشد. برای مجاورت خود حدی قائل شوید و برای صمیمی شدن کاری نکنید. صمیمیت اولیه، خود بذر صمیمیت‌های بعدی است. به شرط آنکه ناخودآگاه با تقلا و تکاپوی خود خرابش نکنید.

همچنین بخوانید:   ۱۱ رازی که مردان باید بدانند

پیشنهادی: تست نئو

دخالت نکردن
دخالت نکردن

۳. دخالت نکنید:

قبلاً هم گفته شد، دخالت نکنید. خیلی‌ها از دخالت کردن و کمک کردن، قصد نزدیکی و تماس بیشتر را دارند. در مسائل شخصی طرف خود کنجکاوانه می‌روند تا ثابت کنند ما یکی هستیم و به قولی «نداریم.» هرکس باید چیزهایی برای خود داشته باشد. اینها مسائل شخصی هستند. اگر به اصرار شما این مسائل شخصی بیان شوند؛ صمیمیت شما سست و سست‌تر می‌شود. در مسائل شخصی هم جلو نروید. جست‌وجو نکنید. اصرار نکنید که سر در بیاورید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

همین که هر کس چیزهایی برای خود دارد، ارتباط‌ها را جالب و جذاب می‌کند. اینکه هم در هم و جزییات هم غرق شوند؛ صمیمیت را پایمال می‌کند. همیشه وقتی کسی راز خود را به اصرار شما برای شما می‌گوید و شما خودآگاه یا ناخودآگاه از مسائل شخصی‌اش پرده برمی‌دارید، در مخاطب احساس بدی ایجاد می‌شود. او خودش هم نمی‌داند چرا. همینطوری احساس بدی دارد. با هم صحبت کنید. رازها را بگویید ولی فقط تا همانجا که مایلید و مایلند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

جلو رفتن بیش از حد به شما حالت تهاجم می‌دهد و غالباً آن‌ها که با شما خصومت و دشمنی دارند به کاشانه دل شما هجوم می‌آورند. در مجموع، با رعایت نکاتی که گفته شد و مراقبت از آنچه که درباره‌اش صحبت شد؛ شما می‌توانید نتایج بهتر و مطلوب‌تری را مشاهده کنید و صمیمیت، روش ارتباطی، نفوذ و تاثیرگذاری خود را در دیگران به وضوح می‌بینید و هر چه که بیشتر به این مرحله نزدیک می‌شوید؛ زندگی پربارتر و دلپذیر‌تری را تجربه می‌کنید.

همچنین بخوانید:   ۱۰ روش کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا