روانشناسی

پی‌بردن به روش ارتباطی افراد

چگونگی پی‌بردن به روش ارتباطی افراد

در بحث روش ارتباطی و کیفیت‌های فردی گفته می‌شود که انسان‌ها غالبا یکی از کیفیت‌های سمعی، بصری یا لمسی را بروز می‌دهند. اگرچه شما در عین حال می‌توانید هم سمعی، هم لمسی و هم بصری باشید که معمولاً هم هستید؛ غالبا یکی از این کیفیت‌ها غالب است. اکنون ببینیم هریک از این کیفیت‌ها، چه ویژگی‌های بارزی دارند:

پیشنهادی: تست MBTI

روش ارتباطی بصری
روش ارتباطی بصری

روش ارتباطی افراد بصری:

بصری‌ها افرادی هستند که بیشتر به کیفیت‌های دیداری توجه دارند و تصاویر، برایشان بیشتر جلب نظر می‌کند. از آنچه که دیده‌اند، بیشتر صحبت می‌کنند. هیجانی‌ترند. سریع‌تر صحبت می‌کنند. از حرکات دست بسیار استفاده می‌کنند و می‌کوشند سخنان خود را با حرکات به تصویر بکشند. چون سرعت کلامشان با سرعت تصاویر متحرک ذهنی‌شان برابر نیست؛ معمولا برای بیان اندیشه‌های خود شتاب دارند، برخی کلمات را حذف می‌کنند و آنچه را هم می‌گویند طوری می‌گویند که مخاطب تصویر آن را در ذهن خود ببیند.

پیشنهادی: تست هالند

روش ارتباطی شنیدن
روش ارتباطی شنیدن

پیشنهادی: تست دیسک

روش ارتباطی افراد سمعی:

این‌ها بیشتر به کیفیت‌های شنیداری توجه دارند و از آنچه شنیده‌اند بیشتر صحبت می‌کنند. کلام و طنین و آهنگ را به خاطر می‌سپارند و روی آن تمرکز می‌کنند. هیجان آرام‌تری دارند. آهسته صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند که بیانشان شیوا و رسا باشد و به گفتار خود، توجه خاصی نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید:   تاثیرات مخرب بازی های رایانه ای
روش ارتباطی لمس کردن
روش ارتباطی لمس کردن

روش ارتباطی افراد لمسی:

این افراد بیشتر به کیفیت‌های لمسی توجه می‌کنند. از آنچه لمس کرده‌اند، بیشتر حرف میزنند. هیجانشان خیلی کم است. خیلی آرامند. حتی یک نوع رخوت و سستی را می‌توان در آن‌ها دید. احساس آن‌ها از دیگران عمیق‌تر و جذاب تر است.

پیشنهادی: تست نئو

توضیح بیشتر برای شناخت این افراد

سه دوست با هم به باغی می‌روند و پس از ساعاتی باز می‌گردند. از هریک از آن‌ها می‌پرسیم که گردش چطور بود؟اولین نفر می‌گوید: عالی بود. آنقدر زیبا بود که حد نداشت. درخت‌ها سرسبز، شاخه‌هایشان به زیبایی هرچه تمام‌تر درهم رفته بود. گیلاس‌های بزرگ و آبدار از درخت‌ها آویزان بود. آب زلالی در کف رودخانه پیدا بود. آسمان آبی بود. چند پرنده برفراز آب پرواز می‌کردند. پروازشان تصویر قشنگی از هماهنگی داشت. کاش با خودمان دوربین برده بودیم و… (بصری)

دومین نفر، پاسخ می‌دهد: خوش گذشت. آدم جدا لازم دارد که گاهی از این سروصداهای شهر و ماشین خلاص شود و گوش به جنگل و آب و رودخانه بسپارد. صدای آبی که از کنار درخت‌ها رد می‌شد، چنان آرامش‌بخش بود که نمی‌توان آن را وصف کرد. باور کنید پرنده‌ها هم آنجا بهتر می‌خواندند و… (سمعی)

پیشنهادی: رزومه ساز 

و اما نفر سوم می‌گوید چقدر روح‌نواز بود! وقتی زیر سایۀ یک درخت دراز کشیدیم و بالشی زیر سر خود گذاشتیم، چه کیفی داد، در آن سایۀ خنک که روی پوستمان وزش نسیم را کاملا حس می‌کردیم. از همه بهتر وقتی بود که جوراب‌هایمان را درآوردیم و پاهایمان را در آب خنک فرو بردیم و… (لمسی)

ملاحظه می‌کنید که گرچه هر سه نفر با هم در یک محل بودند؛ هرکدام به کیفیتی بیشتر توجه کردند. البته لازم به ذکر است که همه‌ی ما هر سه کیفیت را دارا هستیم. با این وجود اگر به صحبت‌های دیگران دقت کنید به سادگی درمی‌یابید که در هر کدام یک صفت غالب است.

همچنین بخوانید:   زبان بدن را بشناسید
صمیمیت
صمیمیت

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

روش‌ ارتباطی و صمیمیت

درک این موضوع که کدام یک از کیفیت‌های سمعی‌، بصری یا لمسی در مخاطب شما غالب است؛ برای صمیمیت، تأثیرگذاری و نفوذ بسیار مهم است. با هر تیپی از افراد، باید مثل خودش و براساس کیفیت حسی خودش رفتار کرد و این به معنای همرنگ جماعت شدن و برخلاف میل خود رفتار کردن و… نیست بلکه این، برای تأثیرگذاری بهتر است. مثلاً اگر قرار است که شما دوست خود را راهنمایی و نصیحت کنید و یا می‌خواهید از والدین خود چیزی بخواهید و یا چیزی به همسر یا فرزند خود بگوییید و یا از رئیس خود تقاضایی کنید؛با کمی دقت و فقط با کمی دقت؛ می‌توانید کیفیت حس غالب او را کشف کنید و حرفتان را براساس آن چنان بزنید که مؤثر واقع شود. همۀ این‌ها برای انتقال اطلاعات به روشی بهتر است.در مطلب آینده نحوه چگونگی رفتار با سمعی‌ها، بصری‌ها و لمسی‌ها گفته می‌شود، با شامرو همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا