روانشناسی

روش های تقویت موثر اعتماد به نفس و خود باوری

اعتماد به نفس و خودباوری :

اعتماد به نفس از پایه های رسیدن به موفقیت در زندگی اﺳﺖ. آیا تا حالا ﭘﯿﺶ آﻣﺪه ﮐﻪ ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ دوﺳﺖ داﺷﺘﻪ اﯾﺪ ﺣﺘﯽ اﻣﺘﺤﺎن ﻧﮑﺮده باشید. ﻓﻘﻂ ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﺪر ﮐﺎﻓﯽ ﺧﻮدﺗﺎن را ﺑﺎور ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﯾﺪ؟ ﺧﯿﻠﯽ ﻫﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﺎور ﮐﻨﻨﺪ، ﭼﻮن دﯾﮕﺮان آﻧﻬﺎ را ﺑﺎور ﻧﺪارﻧﺪ. وﻟﯽ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ اﻟﯿﻨﻮر روزولت اﺳﺘﺎداﻧﻪ ﺑﯿﺎن ﮐﺮده  اﺳﺖ: “ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺲ ﺣﻘﺎرت و ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ را ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﻟﻘﺎ ﮐﻨﺪ، ﻣﮕﺮ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﺎ او ﻣﻮاﻓﻖ ﺑﺎﺷﯿﺪ.”آدم ﻫﺎی ﺧﻮدﺑﺎور ﺳﺮﺷﺎر از اﻧﺮژی ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﻫﻞ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﻖ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﮐﺎرﻫﺎ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل اﻧﺴﺎن ﻫﺎی ﺧﻮﺑﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ دﯾﮕﺮان را ﻗﻀﺎوت ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ و در ﻋﻮض ﺗﺸﻮﯾﻖ دﯾﮕﺮان از آداب و خصوصیات ﺑﺎرز آﻧﻬﺎ اﺳﺖ.

پیشنهادی: تست MBTI

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس و خود باوری:

۱- داوطلب شوید:

هیچ چیز بیشتر از کمک کردن به دیگران و بهتر کردن زندگی آنها احساس بهتری به ما نخواهد داد. احساس مفید بودن و دوست داشته شدن به ما احساس اعتماد و ارزش میدهد. چیزهای جدیدی درمورد خودمان یاد خواهیم گرفت: چیزهایی که در آن مهارت داریم و کارهایی که به ما اعتماد به‌ نفس میدهد. مهربانی و لطف کردن با بالا بردن تولید سروتونین در بدنمان روحیه‌ مان را تقویت میکند. در هر دو حالت به نفعمان است!

همچنین بخوانید:   مادران شاغل بخوانند

پیشنهادی: تست هالند

۲- لیست تهیه کنید:

فهرستی از همه کارهایی که در طول زندگیمان توانسته‌ ایم در آن موفق شویم را تهیه نماییم. بعد می‌ توانیم هر بار که موفقیت جدیدی به دست آوردیم، آن را به این لیست اضافه نماییم.

۳- دستاوردها و علایق خود را تایید کنید:

هر بار که کاری را به انجام می رسانید  حتی اگر خیلی هم کوچک و ناچیز باشد- به خود یادآوری کنید که موفق به انجام کاری شده اید و به آنچه از انجام آن لذت می برید فکر کنید و تا حد امکان آن ها را در برنامه خود بگنجانید.

 

اعتماد به نفس و خودباوری

پیشنهادی: تست دیسک

۴- با افرادی با تفکر و نگرش مثبت وقت بگذرانید.

با رفت و آمد با افرادی که دید شما را به زندگی و رویدادهای آن منفی می کنند، نمی توانید حس خوبی به خود داشته باشید. وقت خود را با افراد مثبت و شاد بگذرانید و تا حد امکان از منفی گرایی دوری کنید، دوستانی که منفی گرا هستند را کنار بگذارید!

۵- با توقعات خودتان زندگی کنید، نه توقعات دیگران:

خیلی اوقات، نداشتن اعتماد به‌ نفس از این واقعیت ناشی میشود که به دنبال اهداف دیگران برای خودمان هستیم، نه هدف‌ های اصلی خودمان. این وظیفه ما نیست که انتظارات دیگران از خودمان را برآورده کنیم. وظیفه ما این است که برای توقعات خودمان زندگی کنیم، آرزوهای خودمان را دنبال نماییم و از استعدادها، مهارت‌ ها و نعمت‌ هایی که داریم برای خدمت به دنیا استفاده کنیم.

پیشنهادی: تست نئو

۶- نقاط ضعف را به نقطه‌ی قوت تبدیل کنید :

اگر به جای تمرکز بر داشته‌ها و توانایی‌هایمان بر کمبودها و مشکلات‌مان تمرکز کنیم، فرصت خودباوری را از دست می‌دهیم. نباید فکر کنیم که بی عیب و ایرادیم؛ ولی البته با تمرکز بر نقاط ضعف برجسته، و بدون تلاش برای اصلاح آنها و بدون توجه نقاط قوت‌مان هم به هیچ کجا نمی‌رسیم
هر باور منفی‌ای را که در مورد خودتان دارید در نظر بگیرید و با کمک خلاقیت‌تان آن را طوری برگردانید که به یک نکته‌ی مثبت تبدیل بشود. (دامبو و گوش‌هایش را به یاد بیاورید.) این کار برای‌تان سرگرم کننده خواهد بود.

همچنین بخوانید:   ۱۰ روش کاهش استرس

پیشنهادی: رزومه ساز 

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا