روانشناسی

روش های مهم و کاربردی افزایش عزت نفس در کودکان

پرورش عزت نفس در کودکان:

کودکان را آموزش دهید که عزت نفس بالایی داشته باشند تا در آینده هر کاری که دلشان خواست بتوانند انجام دهند عزت نفس در کودکان اهمیت بالایی دارد. تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از رفتارهای آسیب‌زای کودکان در بزرگسالی ناشی از ضعف عزت نفس در کودکی آن هاست.

پیشنهادی: تست MBTI

روش های افزایش عزت نفس در کودکان:

  • هرگز سعی نکنید کودک خود را مورد تحقیر و تمسخر قرار دهید. همچنین هرگز به دیگران اجازه ندهید که کودکتان را مورد تحقیر و تمسخر قرار دهند. حتی جملاتی مانند «تو هنوز یک بچه هستی» نیز می‌تواند سبب تحقیر کودک شود.

پیشنهادی: تست هالند

  • زمانی که کودک‌تان اشتباهات کوچکی انجام می‌دهد، عقب بایستید و دخالت نکنید. برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در کودکان، آنها باید تصمیم بگیرند، فرصت‌های خود را امتحان کنند و مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند.
  • به کودکتان مسئولیت بدهید. دادن مسئولیت به کودک در صورتی که متناسب با سن و توانایی وی باشد و بتواند از عهده آن بخوبی برآید، سبب افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او می‌شود.

پیشنهادی: تست دیسک

افزایش در کودکان
افزایش در کودکان
  •  حتماً نقاط قوت فرزندتان را به او یادآوری کنید. اگر توانایی یا استعداد خاصی دارد، حتماً نقاط قوت و استعدادش را به خصوص در جمع تحسین کنید.
  • کاری کنید کودک‌تان بداند عشق و علاقه‌تان به او بی قید و شرط است و در اثر شکست و تصمیمات اشتباهش از بین نمی‌رود. اگر شما تأکیدتان فقط بر روی عملکرد کودک باشد، او فکر می‌کند علاقه‌تان به او صرفا برای عملکردش است.
همچنین بخوانید:   مادران شاغل بخوانند

پیشنهادی: تست نئو

  •  فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید. حتی وی را با فرزندان دیگرتان مورد مقایسه قرار ندهید. زیرا این کار، سبب می‌شود که فرزندتان عزت نفس خود را از دست بدهد.
  • از تنبیه و تهدید و خشونت فیزیکی بپرهیزید. تنبیه کردن کودک یا ضرب و شتم وی و تهدید کردن او، باعث می‌شود که کودک شما، عزت نفس خود را از دست بدهد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

 

کودکان
کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا