روانشناسی

چگونه به ارزشهای فکری دیگران پی‌ببریم؟

کشف کردن ارزشهای فکری دیگران چگونه است؟

برای تعیین حد صمیمیت، باید بر طبق هماهنگی ارزشهای فکری عمل کرد. طبق مطالب گذشته شما ارزشهای فکری خود را شناخته‌اید اما برای تعیین میزان هماهنگی ارزشی، باید بتوانید ارزشهای فکری دیگران را کشف کنید. این کار، به‌ویژه هنگام تصمیم‌گیری در برقراری ارتباطات گسترده، مثل ازدواج بیشتر شایان اهمیت است. پی‌بردن به ارزشهای فکری دیگران کار دشواری نیست به شرط آنکه این نکات را کاملا رعایت کنید.

پیشنهادی: تست MBTI

ارزش گذاری
ارزش گذاری

پیشنهادی: تست هالند

۱. مستقیماً از کسی نخواهید ارزش‌هایش را برای شما بگوید یا بنویسد:

چه بسا افراد، به دلایل مختلف، واقعیت را نگویند و یا انکه اصلاً خودشان را خوب نشناخته باشند. ضمناً این درخواست، احساس بدی را در مخاطب شما ایجاد می‌کند. او احساس می‌کند که تحت تسلط شما است و هیچ‌کس دوست ندارد تحت تسلط کسی باشد. این درخواست، ضد برقراری ارتباط است و اگر شما بخواهید ارتباط صمیمانه برقرار کنید که دیگر بدتر می‌شود.

توجه به رفتار فرد
توجه به رفتار فرد

پیشنهادی: تست دیسک

۲. در وهله اول، به رفتار شخص توجه کنید:

رفتار اجتماعی، نوعی برقراری ارتباط با دیگران، شغل و حتی راه رفتن و لباس پوشیدن ما، همه و همه ارزشهای فکری ما را نمایان می‌کنند. وقتی شما یک فرد سیگاری می‌بینید، بالافاصله پی‌می‌برید که سلامتی و همچنین ارزش گذاشتن برای دیگران، در نظام ارزشی او نیست چرا که سیگار کشیدن، هم سلامت او را به خطر می‌اندازد و هم سلامت افرادی را که پیرامون او هستند از جمله شما. اگر شما نسبت به اطراف خود دقیق باشید، انعکاس نظام ارزشی افراد را در رفتار آنها، کاملاً مشاهده می‌کنید.

همچنین بخوانید:   افزایش انرژی مثبت در زندگیتان

پیشنهادی: تست نئو

البته گاه ممکن است شما براساس برخی از ارزش‌هایتان عمل نکنید. که بعد، دچار احساس گناه می‌شوید؛ اما آنچه در شناسایی ارزش‌های دیگران برای شما اهمیت دارد؛ همان عمل و رفتار شخص است. آن ارزشهای فکری که به گوشه‌ای از ذهن پرتاب شده‌اند و غبار گرفته‌اند؛ بی‌فایده‌اند. باید به ارزش‌ها پایبند بود و عمل کرد. گذشته از این، ارزش‌هایی برخلاف آنها رفتار شود، واقعا برای شخص ارزشمند نیستند و یا در حال رنگ باختن هستند.

نگاه به خانواده شخص
نگاه به خانواده شخص

۳. در درجه دوم، به خانواده شخص نگاه کنید:

در آغاز زندگی، یعنی بلافاصله پس از تولد، شما اولین رابطه خود را با دنیای خارج برقرار می‌کنید این اولین رابطه، ارتباط با والدین است. تاثیرپذیری شما از والدین در دوران کودکی، بسیار بسیار زیاد است. به همین دلیل، یکی از عوامل مهم و اصلی موثر در شکل‌گیری نظام ارزشی شما، همان‌ها هستند و غالباً شما آیینه ارزشهای فکری والدینتان هستید.

رفتار اشخاص، گاه ممکن است متظاهرانه باشد. از این رو یک روش عالی برای شناختن افراد، توجه به رفتار خانواده آنهاست. پسری به خاستگاری می‌رود و برای رسیدن به دختر مورد نظرش، در مورد خود، دروغ می‌گوید یعنی ارزش راستگویی را زیر پا گذاشته و بعد هم به شدت احساس گناه می‌کند. اما خانواده این پسر در شرایطی حساس قرار نگرفته‌اند؛ ارزش‌ها را پس و پیش نمی‌کنند و طور دیگری عمل می‌نمایند.

پیشنهادی: رزومه ساز 

این یک واقعیت است که خانواده هر کس، تا حد زیادی، آیینه ارزشهای فکری اوست. در احادیث و روایات اسلامی، خانواده به عنوان یکی از ملاکهای بسیار معتبر برای ازدواج، معرفی شده است و فراوان تاکید شده که: برای ازدواج، به اصالت خانوادگی افراد، توجه کنید. یکی از اشتباه‌های فاحش نسل جوان این است که می‌گوید: «من می‌خواهم با خودش ازدواج کنم، نه با خانواده‌اش، آنها هرطور که می‌خواهند باشند من کاری به آنها ندارم.»

همچنین بخوانید:   آیا شما دچار بیماری روانی هستید؟

این اعتقاد، اگرچه در ظاهر درست به‌نظر می‌رسد؛ اما درست نیست. شما به مشکلات پس از ازدواج بسیاری از صاحبان این عقیده نگاه کنید و ببینید این مشکلات در کجا ریشه دارند؟ اگرچه یک شخص می‌تواند با پذیرش ارزشهای فکری برتر، نسبت به خانواده‌اش رشد فکری بیشتری پیدا کند و نظام ارزشی بهتری داشته باشد؛ اما نمی‌توان نقش مهم اصالت خانوادگی را نادیده گرفت چرا که خانواده نشان می‌دهد که خمیر مایه هرکس، چگونه شکل گرفته است.

البته، اعتقاد غلط‌تر، آن است که شما به دنبال کسانی باشید که خانواده‌های عالی دارند. این روش گرچه گهگاه رشد شما را سبب می‌شود؛ همیشه درست نیست. شما باید با کسانی ارتباط صمیمانه برقرار کنید که ارزشهای خانوادگی آنها، با ارزش‌های کلی خانواده شما هماهنگ باشد.

ارزشهای فکری دوستان
ارزشهای فکری دوستان

۴. به دوستان شخص توجه کنید:

ما مجموعه دوستان خود هستیم. اگرچه پنج دوست صمیمی داشته باشید هر یک از این پنج دوست، گوشه‌ای از ارزش‌ها، عقاید و اندیشه‌های شما را تاکید می‌کنند و بروز می‌دهند. دوستان هر کس، معمولاً آیینه و بازتاب بخشی از اندیشه‌های او هستند. از این رو، برای پی بردن به نظام ارزشی هر شخص، باید ببینید که با چه کسانی مراوده دارد؟ با چه اشخاصی رفت‌وآمد می‌کند؟ با چه کسانی بیشتر در ارتباط است؟

حتی اگر رفتار شخص در برخورد با شما متظاهرانه باشد؛ دوستان او در هر حا خودشان هستند و رفتار فریبکارانه ندارند و ملاک خوبی برای سنجش آن شخص هستند چرا که اطرافیان ما همان اندیشه‌های ما هستند که در شکل انسان متجلی شده‌اند. نگویید: «او، خودش، آدم خوبی است، دوستانش بد هستند.» یقین بدانید که بین بد و خوب دوستی برقرار نمی‌گردد. اگر دوستان او به نظر شما بد هستند؛ خودش هم بد است.

همچنین بخوانید:   آلزایمر را بهتر بشناسید

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

خلاصه آنکه تصویر روشن و واضح ارزش‌های هرکس، در آیینه رفتارها و ارتباطهای آن شخص، قابل دیدن است.برای پی‌بردن به ارزشهای فکری دیگران باید به این مسائل توجه کرد و همچنین با آنها ارتباط برقرار نمود. در برقراری ارتباط به شکل محدود می‌توان از همه روشهایی که در صمیمیت گفته‌ایم، استفاده کنید و در جریان ارتباط، به ارزشهای فکری طرف مقابل خود پی‌ببرید.

کلام آخر

روابط ما باید بر اساس هماهنگی ارزش‌های فکریمان باشد. بنابراین اکنون شما باید در روابط خود تجدید نظر کنید. یادتان باشد در زندگی شما هرگز تغییرات سریع و پایدار و وسیع به وجود نمی‌آید مگر آنکه روابط خود را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا