روانشناسی

آیا خوشبختی انواع مختلف دارد؟ آنها را بشناسید

جستجوی انسان از خوشبختی یکی از شایع‌ترین جستجوهای انسان است، اما به نظر می‌رسد که یک هدف فریبنده باشد. خوشبختانه برای ما تجربه «خوشبختی» واقعا می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد و از رفتارهای مختلف و شرایط زندگی ما حاصل می‌شود.

با انواع مختلف خوشبختی آشنا شوید

شادی

احساس شادی و لذت از طریق گم کردن خودتان در یک لحظه کوتاه بدست می‌آید و تشکر و قدردانی کنید به خاطر هر آنچه که شما دارید. این احساس زودگذر است، می‌تواند در شما غرق شود و می‌تواند گاهی اوقات ناپدید شود اگر شما این احساس را بیش از حد تجزیه و تحلیل کنید. اگر شما دارای نگرش و دیدگاه درستی هستید، می‌توانید شادی را در بسیاری از موارد پیدا کنید، بنابراین این یک فرم قابل جست‌وجو از خوشبختی است که می‌توانید آن را پیدا کنید. ساده ترین راه برای پیدا کردن شادی این است که فعالیت‌هایی را که می‌دانید معمولاً به شما شادی القا می‌کنند را بدست آورید، می‌تواند خیلی چیزها مثل کلاس یوگا، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما، رقتن به پارک و تفریح و… باشد.

پیشنهادی: تست MBTI

هیجان

اگرچه هیجان می‌تواند طولانی‌تر از شادی باشد، اما این احساسات تا حدودی شتاب زده است اما ناپایدار است و به سرعت ناپدید می‌شود. هیجان می‌تواند یک عامل انگیزشی باشد. برای مثال، هیجان برای یک کار جدید می‌تواند شما را به سخت کار کردن تحریک کند و هیجان در مورد یک رابطه جدید می‌تواند شما را وادار سازد تا تلاش بیشتری برای کار کردن از طریق مشکلات انجام می‌دهید و مشکلات را کنار می‌گذارید. هیجان می‌تواند به شما کمک کند که از طریق آن بیدار شوید. اگر به خودتان بگویید به جای داشتن اضطراب یا عصبانیت هیجان دارید، مطالعات نشان داده است که شما می‌توانید انرژی بالقوه ناراحت کننده را به فعالیت سازنده‌تر تبدیل کنید.

همچنین بخوانید:   روش های تقویت موثر اعتماد به نفس و خود باوری

هیجان می‌تواند احساس مثبت شما را نسبت به یک فعالیت افزایش دهد. اگر بر روی احساسات هیجان انگیز تمرکز کنید سرگرم کننده بودن تعطیلات می‌تواند گسترش پیدا کند به روزها و هفته‌ها قبل از آنکه شما را ترک کند و برای شما احساس خوشبختی بوجود می‌آورد. پیدا کردن هیجان نیز مانند شادی خیلی هم دشوار نیست. برای خود چالش‌های جدید انتخاب کنید. آن‌ها را روی کاغذ بزرگی بنویسید سعی کنید آن‌ها را انجام دهید، از این پس هنگامی‌که چالش مشابه با لیست شما به شما داده می‌شود شما هیجان زده می‌شوید چون می‌توانید به راحتی آن را حل کنید.

پیشنهادی: تست هالند

رابطه تشکر و خوشبختی
رابطه تشکر و خوشبختی

پیشنهادی: تست دیسک

تشکر

قدردانی و تشکر می‌تواند ناپایدار باشد اگر شما در فعالانه تمرکز نکنید اما تشکر نیز یک شکل عادی و مهم از خوشبختی است. بر اساس تحقیقات، کسانی که به طور منظم قدردانی می‌کنند، شادتر و سالم‌تر از کسانی هستند که کمتر به این احساسات مبتلا هستند. علاوه بر این قدردانی برای انجام بسیار ساده است. شما می‌توانید آن را به سادگی به اطرافیان و مردم که با آن‌ها در تعامل و رفت‌ و آمد هستید بگویید. تقویت این احساس نشان داده است که می‌تواند احساس افسردگی را در افراد کنار بگذارد. این نوع خوشبختی را می‌توان به صورت مکرر وارد ذهن کرد.

غرور

در حالیکه از خود راضی بودن یا غرور رقابتی می‌تواند منفی باشد، احساس غرور و افتخار در دستاوردهای خود می‌تواند شکلی از قدردانی باشد که درون خود قرار گرفته و یک شکل عالی از خوشبختی و شور و شوق است. شما می‌توانید از کار خود و خانواده‌تان، خانه خودتان، و در هر کاری که تلاش، مراقبت و عشق می‌کنید، افتخار کنید. شما می‌توانید یک حس غرور سالم از طریق دستیابی به دستاوردهای شخصی خود در مجله تحسین و تشویق خود داشته باشید یا فهرستی از بردهای خود را در پایان هر روز نگه‌دارید. این همان چیزی نیست که شما را خوشحال می‌کند، شما نمی‌گویید که به خاطر این دستاوردها، شما بهتر از دیگران هستید، اما شما بهتر از خودتان هستید، و شما این حقیقت را درک می‌کنید.

همچنین بخوانید:   اخلاق افراد بازنده چگونه است؟

پیشنهادی: تست نئو

انواع مختلف خوشبختی

خوش‌بینی

مطالعات همچنین خوش‌بینی را با نتایج بیشتر در زندگی متصل می‌کنند. خوش‌بین بودن تمایل به تمرکز بر روی امکانات و ترکیبی از قدردانی و غرور است. آن‌ها از تمام امکانات زندگی لذت می‌برند، به توانایی‌های خود برای بدست آوردن این امکانات افتخار می‌کنند و اعتقاد قوی و توانایی خود را برای تلاش‌های خود در هر اهدافی که برای موفقیت می‌کنند را باور دارند. افراد خوش‌بین زمانی که با ناامیدی مواجه می‌شوند، تمایل دارند که آن را به حداقل برسانند، دقیقاً مشخص می‌کنند که چگونه می‌توانند بار بعدی را بهتر انجام دهند و فاکتورهایی را کاهش می‌دهند که منجر به نتایج منفی کمتر آن‌ها می‌شود. هنگامی که آنها موفق می‌شوند، اعتبار خود را به دست می‌آورند و آن را به عنوان نشانه‌ای از چیزهای بهتر قرار می‌دهند. خوش‌بینی معمولاً یک شیوه کلی زندگی است، به طوری که شفافیت کمتری نسبت به سایر شیوه‌های خوشبختی در زندگی دارد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

قناعت

قناعت یعنی رضایت و داشتن خوشحالی از داشتن آنچه که دارید. کسانی که قانع هستند، در مشکلات زندگی کمتر از زندگی ناامید می‌شوند و با احساس خوشبختی می‌کنند به چیزهایی که در حال حاظر در زندگی خود دارند. مردم تلاش می‌کنند که این شکل خوشبختی را احساس کنند و این می‌تواند با تمرکز از قدردانی بر روی آنچه شما دارید ارتباط داشته باشد. همچنین یک احساس است که شما صعود کرده‌اید و سزاوار لذت بردن از پاداش‌هایی هستید که به خاطر آن تلاش کرده‌اید. لذت بردن از دستاوردهای خود و در همه چیزهایی که می‌توانید محبت را به ارمغان بیاورید، بنابراین توجه به آنچه که دارید، یک راه عالی برای داشتن قناعت است.

همچنین بخوانید:   تیپ شناسی افراد براساس شخصیت زرد
عشق و علاقه
عشق و علاقه

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

خوشبختی و عشق

گاهی اوقات گفته می‌شود عشق و خوشبختی قابل تعویض است، عشق یک منبع بی‌نهایت خوشبختی است و خوشبختی به نوعی عشق است. با این حال شما به آن نگاه می‌کنید، هر دو حیاتی برای زندگی شما حیاتی هستند. عشق واقعی افسانه‌ای است که بسیار دشوار است، عشق را می‌توان در سراسر شما پیدا کرد. خانواده، دوستان، شریک‌های عاشقانه و حتی حیوانات خانگی می‌توانند منبع عشق باشند و تمرکز بر روی تمام این روابط می‌تواند زندگی شما را به میزان زیادی پر از عشق سازد. این نوع خوشبختی است که می‌تواند به صورت بی‌پایان باشد. اگر چه روابط استرس زا می‌تواند ما را از شادی دور کند، روابط سالم و حمایتی می‌تواند خوشبختی بزرگ و پایدار را به ارمغان بیاورد. تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی، صمیمیت، گذراندن وقت با عزیزان و راه‌های دیگری که این روابط را پرورش می‌دهند می‌توانند به شما در حفظ این خوشبختی در زندگی شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا