روانشناسی

شخصیت A و B را بهتر بشناسید

درباره شخصیت A و B بیشتر مطالعه کنید

این نوع شخصیت‌ها مربوط به این است که چگونه افراد به استرس پاسخ می‌دهند. با این حال، اگرچه نام آن به نوعی شخصیت شناسی مربوط می‌شود، مفهوم آن به عنوان یک صفت پیوسته مناسب‌تر است که با افراد افراطی شخصیت A و B پایان می‌یابد.

شخصیت A و B
شخصیت A و B

پیشنهادی: تست MBTI

زمینه تحقیقات در این مورد

فریدمن و رُزمن هر دو متخصص قلب و عروق بودند آن‌ها به طور کاملاً تصادفی شخصیت A و B را کشف کردند. آن‌ها متوجه شدند صندلی‌های موجود در سالن انتظار مطب آن‌ها خیلی زودتر از زمان پیش‌بینی شده باید دوباره بازسازی شوند. هنگامی‌که وارد کننده پارچه برای این کار به مطب آن‌ها رسید با دقت به صندلی‌ها دقت کرد گفت: پارچه روی صندلی‌ها به روش غیرمعمولی از بین رفته است.

او گفت اینجا وجود دارد چیزی بر خلاف بیماران شما، من هیچگاه کسی را ندیدم که اینگونه روکش صندلی‌ها را شبیه به این از بین برده باشد. برخلاف بسیاری از بیماران که منتظر هستند و صبر و حوصله دارند، بیماران قلبی به نظر نمی‌رسید قادر به نشستن طولانی مدت بر روی صندلی باشند و دسته صندلی را خراب می‌کردند. آن‌ها تمایل داشتند بر روی لبه صندلی بنشینند و اغلب با پاهای خود به زمین ضربه وارد می‌کردند. با این حال، پزشکان در ابتدا این سخنان را رد کردند و تنها ۵ سال بعد از آن ماجرا، آن‌ها شروع به تحقیقات خود کردند.

همچنین بخوانید:   روش های تقویت موثر اعتماد به نفس و خود باوری

فریدمن و رُزمن این رفتار را شخصیت A نامگذاری کردند. آن‌ها بعد از تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای شخصیت نوع A هستند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا نسبت به نوع B دارند. اگرچه در ابتدا “شخصیت نوع A” توسط فریدمن و رُزنمن نامیده شده است، در حال حاضر به عنوان مجموعه‌ای از پاسخ‌های رفتاری به طور کلی به عنوان الگوی رفتاری نوع A شناخته شده است.

پیشنهادی: تست هالند

استرس و اضطراب
استرس و اضطراب

نوع الگوی رفتار شخصیت A

۱. رقابت پذیری:

افراد نوع A تمایل دارند بسیار رقابتی و خود انتقادی باشند. آنها بدون داشتن حس شادی در تلاش‌ها و دستاوردهای خود به اهداف خود می‌رسند. در ارتباط با این موضوع، عدم تعادل در زندگی بسیار قابل توجه است. افراد نوع A به راحتی “زخمی” می‌شوند و تمایل دارند که بیش از حد پاسخ دهند. آن‌ها همچنین دارای فشار خون بالا هستند.

۲. ضروری بودن زمان:

شخصیت‌های نوع A یک حس فوری را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد مردم نوع A در مبارزه‌ای پی‌درپی در برابر ساعت‌ها قرار دارند. اغلب آنها با سرعت و مدت زمان غیرمنتظره غافل می‌شوند، تعهدات آن‌ها در برابر برنامه‌هایشان بیش از حد محکم است. و سعی می‌کنند بیش از یک کار را در یک زمان انجام دهند مثل خوردن هنگام مطالعه کردن یا تماشا کردن تلوزیون و خوردن.

۳. خصومت و دشمنی:

افراد نوع A به سادگی و راحتی خشمگین می‌شوند که ممکن است خشم و عصبانیت خود را به صورت آشکار بیان کنند. وقتی این رفتار به صورت آشکار بیان می‌شود، معمولاً به رفتار و برخورد فیزیکی به صورت احتمالی تمام می‌شود. به نظر می‌رسد خصومت عامل اصلی بیماری‌های مرتبط با قلب است و پیش‌بینی کننده بهتری از شخصیت نوع A به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:   شناخت شخصیت از روی لباس

پیشنهادی: تست دیسک

شخصیت B و C
شخصیت B و C

نوع شخصیت B و C

افراد دارای شخصیت نوع B تمایل بیشتری نسبت به دیگران دارند، آرام‌تر از افراد نوع A هستند، عکس‌العمل بیشتری دارند، سطح اضطراب پایین‌تری را تجربه می‌کنند و سطح تخیل و خلاقیت بیشتری دارند. شخصیت نوع C بیان احساسات برایشان دشوار است و میل به سرکوب کردن احساسات بویژه احساسات منفی مانند خشم را دارند. این بدان معنا است این چنین افرادی اجتناب از تعارض و دعوا و موقعیت اجتماعی بالا و صبر بیش از حد را به دیگران توصیه می‌کنند.

فریدمن و رُوزمن یک مطالعه طولانی را انجام دادند تا فرضیه خود را بررسی کنند که شخصیت نوع A می‌تواند حوادث بیماری قلبی را پیش‌بینی کند یا خیر. از شرکت‌کنندگان درخواست کردند تا به پرسشنامه‌ای پاسخ دهند. مطالعات گروهی همکاری غربی، بین ۳۱۵۴ مرد سالم در سن‌های بین ۳۹ تا ۵۹ سال و در طول مدت هشت و نیم سال به طول انجامید.

پیشنهادی: تست نئو

نمونه سوالاتی که توسط فریدمن و رُوزمن منتشر شد:

  • آیا شما احساس گناه می‌کنید هنگامی که از وقت آزاد خود برای استراحت استفاده می‌کنید؟
  • آیا برای برپایی لذت از بازی‌ها و ورزش نیاز به پیروزی دارید؟
  • آیا شما به طور کلی حرکت، پیاده روی و خوردن را با سرعت انجام می‌دهید؟
  • آیا شما اغلب سعی می‌کنید بیش از یک کار را در یک زمان انجام دهید؟

پیشنهادی: رزومه ساز 

از پاسخ‌ها هر یک از شرکت کنندگان به یکی از دو گروه قرار گرفت:

  1. شخصیت نوع A: رقابتی، بلند پروازانه، بی‌قراری، تهاجمی، سریع انجام دادن.
  2. شخصیت نوع B: دارای آسودگی خاطر، غیررقابتی.
همچنین بخوانید:   روابط والدین با فرزندان
نتیجه در مورد شخصیت A و B
نتیجه در مورد شخصیت A و B

یافته‌ها و نتیجه گیری

محققان دریافتند که بیش از دو برابر افراد موجود در نوع B که در نوع A هستند مبتلا به بیماری فلبی عروقی هستند. هنگامی که ارقام برای سیگار کشیدن، شیوه زندگی و غیره تنظیم می‌شد، مشخص شد تعداد افراد شخصیت A بیشتر می‌شود. رفتار شخصیت نوع A استعداد بیشتری نسبت به ابتلا به بیماری‌های مربتط با استرس و فشار خون بالا و… دارد. اگر شما فردی دارای استرس هستید می‌توانید برای کاهش استرس خود این مطلب را بخوانید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

ارزیابی تحقیق

محدودیت‌های مطالعه شامل مشکلات روانی و خارجی است. از آنجا که این مطالعه از تمام نمونه‌های مردانه استفاده می‌کند، اگر نتایج به عموم زنان عمومیت داده شود، ناشناخته است. مطالعات انجام شده در مورد زنان تفاوت عمده‌ای بین شخصیت A و B و سلامت پس از آن نشان نداده است. این ممکن است به این نکته اشاره کند که استراتژیهای مقابله‌ای متفاوت، همانند شخصیت مهم هستند. این مطالعه قادر به کنترل سایر متغیرهای مهم مانند سیگار کشیدن و شیوه زندگی بود. این مطالعه خوب است زیرا باعث می‌شود که این متغیرهای غیرمستقیم نتایج مطالعه را نامرتب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا