روانشناسی

۱۵ نکته برای تربیت فرزندان

در این مطلب گزیده‌ای از نکاتی را مرور می‌کنیم که متخصصان اطفال، روانشناسان رشد و مربیان برای تربیت فرزندان ، به والدین پیشنهاد داده‌اند تا کودکانی سالم و شاد داشته باشند. شما می‌توانید با استفاده از این ۲۰ نکته برای تربیت فرزندان خود استفاده کنید و ارتباط بهتری با او داشته باشید. می توانید او را برای موفقیت‌های آینده در زندگی آماده کنید و در نهایت پدر و مادری موفق باشید.

تفکر کردن

پیشنهادی: تست MBTI

۱.سعی نکنید همه چیز را درست کنید

فرصت پیدا کردن راه حل را به فرزندان خود دهید. هنگامی که ناکامی کودک خود را با عشق و علاقه تصدیق می کنید و بلافاصله سعی در درست کردن ناکامی او ندارید به او سر سخت بود و تکیه کردن به خود را می آموزید. اگر فرزندتان نتوانست راه حل را پیدا کند، نیمی از راه حل را به او بگویید و از اون بخواهید ادامه را انجام دهد.

رابطه بازی با کودکان و تربیت فرزندان
رابطه بازی با کودکان و تربیت فرزندان

۲.با کودکان بازی کنید

هنگامی که کودکان با شما بازی می کنند احساس تنهایی و ترس آنها کم شده است. بگذارید نوع بازی را انتخاب کنند. اگرچه شما قوانین را بلد هستید وسواس به خرج ندهید و سعی کنید طبق قوانین و آنطور که کودکتان می خواهد بازی را پیش ببرد با او بازی کنید.

همچنین بخوانید:   انتقال اطلاعات : صمیمی و پرنفوذ

پیشنهادی: تست هالند

برای تربیت بهتر فرزندان با آنها کتاب بخوانید
برای تربیت بهتر فرزندان با آنها کتاب بخوانید

۳.با هم کتاب بخوانید

این کار را هنگامی که فرزندانتان نوزاد هستند شروع کنید. بچه های کوچک عاشق گوش کردن به صدای پدر و مادر خود هستند. هنگامی که او را در آغوش گرفته اید و برایش کتاب می خوانید تجربه جدید را به او آموخته و او را برای یک عمر کتاب خواندن تربیت می کنید.

پیشنهادی: تست دیسک

اعتراف کردن

۴.به اشتباه خود اعتراف کنید

هنگامی که والدین در مقابل فرزندان خود به اشتباهشان اعتراف می کنند به فرزندان نشان می دهند چگونه و چه موقع باید عذر خواهی کرد.

آلودگی ساحل

۵.مراقب محیط زیست باشید

کمتر زباله تولید کنید، مواد قابل بازیافت را جدا کنید، از وسایل دور ریختنی به نحو جدیدی استفاده کنید، در مقابل حیوانات و گیاهان اطراف خود مسئولیت نشان دهید. می‌توانید زباله‌های به جا مانده از دیگران در طبیعت را به کمک فرزندتان جمع کنید.

پیشنهادی: تست نئو

واکسن زدن به موقع
واکسن زدن به موقع

۶.واکسیناسیون فرزندتان را به موقع انجام دهید

با پیشرفت علم بسیاری از بیماری ها از بین رفته اند اما هنوز تعدادی از بیماری ها وجود دارند که ریشه کن نشده اند. فرزندانتان را به موقع به مراکز بهداشت برده و آنها را واکسیناسیون کنید. این کار را پشت گوش نیاندازید و غفلت نکنید.

تربیت فرزندان با ورزش کردن
تربیت فرزندان با ورزش کردن

۷.فرزندانتان را به ورزش تشویق کنید

تحقیقات نشان می‌دهد رشد مغز بچه‌ها با میزان فعالیت بدنی آنها رابطه مستقیمی دارد. استعداد و علاقه فرزند خود را پیدا کنید و او را تشویق به ادامه آن ورزش کنید. ورزش علاوه بر سلامتی بدن و عضلات بر روی رشد مغز تاثیرگذار است و در موفقیت تحصیلی به آنها می کند.

پیشنهادی: رزومه ساز 

ابراز علاقه

۸.ابراز علاقه خود را نشان دهید

یکی از ۲۰ نکته برای تربیت فرزندان ابراز علاقه به فرزندانتان است. شاید اینگونه در میان مردم جا افتاده باشد که ابراز علاقه کردن به فرزندان باعث لوس بار آمدن آنها است. با کاربرد زیاد کلمات محبت آمیز و در آغوش گرفتن و بوسیدن کودکتان او لوس بار نمی آید بلکه ابراز علاقه را یاد می گیرد و بر اعتماد به نفس او تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین
همچنین بخوانید:   چگونه به ارزشهای فکری دیگران پی‌ببریم؟
علاقه یکسان برای تربیت فرزندان
علاقه یکسان برای تربیت فرزندان

۹.فرزندانتان را به یک اندازه دوست داشته باشید

به فرزندان خود به یک اندازه علاقه و عشق بورزید، اگر به یک اندازه این کار را انجام ندهید، آنها در خاطرشان خواهند ماند و تاثیر منفی در آینده آنها خواهد گذاشت. اما با هر یک از آنها رفتاری منحصر به خودشان داشته باشید چرا که آنها افرادی متفاوت هستند.

کرم ضد آفتاب زدن

۱۰.از کرم ضدآفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید

به پوست فرزند خود اهمیت دهید. همانطور که می دانید نور خورشید دارای اشعات مضر و زیان آوری هستند. در صورتی که مدت زیادی آفتاب به صورت فرزندتان برخورد می کند حتما از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنید. اگر این کار را همیشه هنگامی که به بیرون می روید انجام دهید باعث می شود رنگ پوست کودکتان ثابت بماند و تغییری پیدا نکند.

راستگو باشید
راستگو باشید

۱۱.همیشه راست بگویید

اگر می خواهید فرزندتان راستگو باشد شما نیز باید راستگو باشید، سعی کنید همیشه راستگو باشید. معمولا کودکان رفتار والدین خود را تقلید می کنند پس بهتر است راستگویی را از خود شروع کنید.

آدم خوب و بد

۱۲.تعریف آدم خوب

شما می توانید این کار را با کتاب خوانی شروع کنید در پایان کتاب خوانی از کودک خود بپرسید کدام شخصیت مهربان و کدام بدجنس است؟! از او دلایلش را بپرسید و بررسی خود را بگویید تا از شما معیار آدم های خوب را یاد بگیرد.

تربیت فرزندان با نه گفتن
تربیت فرزندان با نه گفتن

۱۳.نه گفتن را به فرزندانتان یاد بدهید

یکی از مهمترین ۲۰ نکته برای تربیت فرزندان آموزش “نه” گفتن است. اگر نمی خواهید کودکتان قربانی زورگویی های دیگران شود، از همین امروز به او مهارت نه گفتن را آموزش دهید. برای شروع می توانید از فرزندتان بخواهید آنچه را امروز تجربه کرده را روی کاغذ بنویسد. به او بگویید همه ی تجربه هایش از زمانی که در کنار دوستانش بوده تا لحظاتی که در خانه و در کنار شما داشته را روی کاغذ بنویسد. بعد بخواهید مواردی که دوست داشته به آنها نه بگوید و نگفته و لحظاتی که کاری خلاف میلش انجام داده را هم در میان نوشته هایش مشخص کند. پس از روشن شدن فهرست لحظاتی که کودک شما دوست داشته کلمه «نه» را به زبان بیاورد اما نیاورده، با هم در مورد دلایل سکوت کردن یا دلیل انجام کارهایی که میلی به انجام دادن شان نداشته، صحبت کنید. بعد از اینکه با هم در این مورد گپ زدید و گزینه های مختلفی که فرزندتان برای واکنش نشان دادن به شرایط ناخوشایند می تواند انتخاب شان کند را بررسی کردید، با هم بهترین راه برای نه گفتن به موقعیت هایی که باید به آنها با این عبارت واکنش نشان می داد را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید:   هنر یک همکار خوب بودن
زبان درازی
زبان درازی

۱۴.در برابر بی‌احترامی فرزندتان قاطعانه عمل کنید

هرگز به فرزندتان اجازه ندهید با شما یا هر فرد دیگری به صورت گستاخانه صحبت کند یا از زبان آزاردهنده استفاده نماید. اگر او چنین زبانی را به کار برد قاطعانه به او یادآوری کنید که هیچگونه بی‌احترامی را تحمل نخواهید کرد و این کار زشت و ناپسندی است.

غدا خوردت در کنار یکدیگر

۱۵.حداقل یک وعده‌ی غذایی را با خانواده میل کنید

کنار هم بودن در آرامش برای صرف غذا، راه خوبی برای تقویت پیوندهای خانوادگی است. زمانی برای صحبت درباره‌ی خبرهای خوب، درباره‌ی روزی که داشته‌اید یا گفتن یک جوک خنده‌دار است. این کار همچنین به بچه‌ها برای داشتن عادات تغذیه‌ی خوب کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا