روانشناسی

۶ استراتژی برای مقابله با تنهایی

تقریباً همه‌ی افراد در زمان‌های مختلف تنهایی را تجربه می‌کنند، با این حال بسیاری از افراد تنهایی را مخصوصاً در تعطیلات، روز ولنتاین و هنگامی که استرس شدید دارند، احساس می‌کنند. در حالی که تعداد زیادی از افرادی که تجربه تنهایی دارند بسیار زیاد هستند، مردم همیشه درباره احساس تنهایی نمی‌گویند و هیچگاه نمی‌دانند با این احساسات چه کاری انجام می‌دهند. به غیر از احساس عاطفی دردناک، تنهایی می‌تواند تاثیرات دیگری نیز بر فرد بگذارد:

درد فیزیکی

تحقیقات نشان می‌دهد که قسمت‌هایی از مغز که با جدایی اجتماعی مواجه هستند همان مناطقی هستند که درد فیزیکی را تجربه می‌کنند و یک توضیح علمی برای تجربه‌ی عاشقانه‌ی یک “شکست عشقی” برای افراد اضافه می‌کند.

پیشنهادی: تست MBTI

افسردگی

یک مطالعه نشان داده است که افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند، علائم افسردگی و تنهایی بیشتری را نشان می‌دهند و افراد افسرده به طور یکسان تمایل داشتند که در تعاملات اجتماعی کمتر “با هم بودن” را تجربه کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که افسردگی و تنهایی هر دو می‌توانند از یکدیگر متمایز شوند و می‌توانند هر کدام دیگری را تقویت کنند.

سلامت جسمانی در تنهایی

مطالعات بسیاری استرس عاطفی را با ایمنی افسردگی ارتباط داده است. سایر تحقیقات ارتباط تنهایی و افسردگی را با سلامت و تندرستی نشان می‌دهند. به این معنی است که افرادی که در حال تجربه تنهایی هستند، استعداد داشتن انواع مسائل مربوط به سلامت را دارند.

همچنین بخوانید:   چگونه شنونده فعال باشیم؟
تنها بودن را از خود دور کنید
تنها بودن را از خود دور کنید

پیشنهادی: تست هالند

اگر احساس تنهایی می‌کنید، این ۶ استراتژی برای مقابله با تنهایی را بخوانید:

۱. به یک کلاس بروید

این که آیا یک کلاس هنری، یک کلاس تمرین یا یک کلاس در آمورشگاه نزدیک محل زندگی خود بروید بستگی به علاقه شما دارد، پیوستن به یک کلاس به طور خودکار شما را به گروهی از افرادی که حداقل یکی از علائق شما را به اشتراک می‌گذارند، به شما انگیزه می‌دهد. این کار همچنین می‌تواند احساس تعلق داشتن در یک گروه را در شما ایجاد کند. این کار می‌تواند خلاقیت شما را تحریک کند، به شما چیزی می‌دهد که در طول روز به دنبال آن هستید و از این طریق می‌توانید به تنهایی خود کمک کنید.

۲. داوطلب شدن

تبدیل شدن به یک داوطلب برای یک علت که به آن اعتقاد دارید می‌تواند همان مزایایی را در بر داشته باشد که یک کلاس دارد، ملاقات با دیگران که در یک گروه هستند، ایجاد تجریبات جدید و همچنین مزایای نوع دوستی را به ارمغان می‌آورد و می‌تواند به شما در پیدا کردن معنای بیشتری از زندگی کمک کند. هر دو آنها می‌توانند خوشبختی بیشتر و رضایت زندگی را به همراه داشته باشند، و همچنین موجب کاهش تنهایی می‌شوند. علاوه بر این، کار با دیگران که کمتر می‌توانند به شما کمک کنند حس عمیق‌تری از آنچه را که در زندگی خود داشته‌اید، احساس می‌کنید.

پیشنهادی: تست دیسک

۳. پیدا کردن یک پیشتیبان همیشه آنلاین

از آنجایی که تنهایی مسئله‌ای تا حدودی گسترده است، بسیاری از افراد آنلاین هستند که به دنبال افرادی هستند که با آنها ارتباط برقرار کنند. شما باید مراقب باشید که از طریق اینترنت چه کسی را ملاقات می‌کنید (بدیهی است که نباید اطلاعات شخصی و خود مانند شماره حساب‌ها را به او بدهید) اما شما می‌توانید حمایت واقعی، ارتباط و دوستی‌های طولانی را از افرادی که به صورت آنلاین آن‌ها را ملاقات می‌کنید پیدا کنید.

همچنین بخوانید:   نشانه های مرد هوسباز

۴. تقویت روابط موجود

شما احتمالاً حضور افراد و مردم را در زندگی خود تجربه کرده‌اید یا ارتباط با افراد خانواده، احتمالاً این روابط به صورت دور و سطحی بوده است، چه اشکالی دارد عمیق‌تر شود؟ چرا اغلب با دوستان تماس نمی‌گیرید؟ بیشتر با آنها بیرون بروید و راه دیگری برای لذت بردن از روابط موجود خود و تقویت این رابطه‌ها پیدا کنید؟

پیشنهادی: تست نئو

۵. یک حیوان خانگی بخرید و تنهایی خود را کمرنگ کنید

حیوانات خانگی بویژه سگ‌ها و گربه‌ها، دارای مزیت‌های بسیاری هستند و جلوگیری از تنهایی یکی از مزیت‌های آن‌ها است. نگهداری از یک حیوان خانگی برای شما منافع بسیاری دارد و می‌تواند شما را از تنهایی و گوشه گیر بودن نجات دهد. نگهداری یک حیوان خانگی می‌تواند شما را به دیگران وصل کند و می‌توانید با آن‌ها ارتباط داشته باشید، پیاده روی با یک سگ شما را به یک اجتماع دیگر کسانی که با سگ خود پیاده‌روی می‌کنند می‌برد و داشتن یک سگ ناز می‌تواند برای شما مانند یک آهنربا قوی عمل کند. علاوه بر این، حیوانات خانگی حیوانات عشق و علاقه بی‌قید و شرط را بوجود می‌آورند، که می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۶. درمان رفتاری شناختی و سایر انواع درمان

تحقیقات نشان داده است که تنهایی و افسردگی علائم شناسی می‌تواند در یک اثر سینرژیک (همرنگ و وابسته) برای کاهش رفاه عمل کند به این معنی که تنهایی شما بیشتر است، احساس افسردگی بیشتری می‌کنید، و بالعکس. همچنین مشخص شده است که افرادی که تجربه زندگی تنها را دارند زمانی که با فردی هستند احساس تنها بودن بیشتری می‌کنند. به این معنی که حتی وقتی که آنها با دیگران هستند، افراد تنهایی خود را به یک درجه محدود می‌کنند و همیشه احساس تنهایی دارند. به همین دلیل، گاهی اوقات فقط “بیرون رفتن” و ملاقات با دیگران کافی نیست.

همچنین بخوانید:   صمیمیت در شروع ارتباط

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

اگر این مورد را در خود احساس می‌کنید، ایده خوبی است که روان درمانی برای کمک به احساس تنهایی خود انجام دهید، به ویژه اگر احساس عواقب افسردگی نیز مانند از دست دادن لذت بردن از چیزهایی که دیگران از آن لذت می‌برند یا قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردید بهتر است روان درمانی را پیش بگیرید. بعضی از انواع درمان، به ویژه درمان رفتاری شناختی، می‌توانند به شما در تغییر افکار و اقدامات خود کمک کنند تا نه تنها احساس تنهایی کمتری داشته باشید، بلکه از زندگی خود برای جلوگیری از تنها بودن و لذت بیشتر استفاده کنید. هر چه که برای مبارزه با تنهایی انجام می‌دهید، می‌دانید که شما واقعاً تنها نیستید و چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای احساس وابستگی بیشتر انجام دهید. اگر فردی هستید که استرس جلوی لذت بردن شما را می‌گیرید، این مطلب کاهش استرس می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا