روانشناسی

رازهایی برای موفقیت امتحان

برخلاف نظر بیشتر مردم، امتحان‌ها مهم‌ترین کارهایی نیستند که ما در زندگی انجام می‌دهیم . در واقع چه قبول شوید و چه مردود، ارزش و اهمیت شما بیش از آن نمره‌ای است که بر روی یک برگ کاغذ می‌گیرید. لذا، برای این‌که در فصل پر هیجان امتحان سردرگم و گیج نشوید، مطلب بالا را فراموش نکنید. در ادامه با ۱۹ راز برای موفقیت امتحان را خواهید خواند:

 

۱۹ راز موفقیت امتحان
۱۹ راز موفقیت امتحان

پیشنهادی: تست MBTI

۱۹ راز برای موفقیت امتحان

شما می‌توانید با خواندن این مطلب موفقیت امتحان های خود را بدست آورید. همیشه به یاد داشته باشید ارزش شما چیزی بیش از یک امتحان است. شما باید عوامل موفقیت تحصیلی را بدانید تا بهتر بتوانید پیشرفت کنید.

۱. اعتماد‌ به نفس داشته باشید

آیا فکر می‌کنید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، به اندازه کافی باهوش نیستید؟ مطالعات نشان داده است که، حتماً لازیم نیست ضریب هوشی بالایی داشته باشید تا در امتحان موفق شوید، بلکه باید به خودتان و توانایی‌تان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.

پیشنهادی: تست هالند

۲. واقع‌بین باشید

آیا فکر می‌کنید، شما تنها کسی هستید که نگرانید؟ واقع‌بین باشید، حتی اگر شما یک انیشتین ناشناخته هم باشید، قرار نیست که امتحان‌ها را بدون نگرانی پشت سر بگذارید. پس آرامش داشته باشید، زیرا نگرانی در زمان امتحان کاملاً طبیعی است.

همچنین بخوانید:   رازهایی برای آسودگی خاطر
مطالعه
مطالعه

۳. با تفکرات و تصورات کلیشه‌ای خود مقابله کنید

آیا فکر می‌کنید فرد ناامیدی هستید که هرگز در امتحان نبوده است؟ پس بدانید حالا زمان آن رسیده که در مقابل این ضبط صوت درونی بایستید، هرگاه بخواهید می‌توانید نوار آن را عوض کنید.

۴. برای وقت خود برنامه‌ریزی کنید

آیا احساس می‌کنید فرصت‌هایتان در حال اتمام است؟ تجدید نظر نکردن در برنامه زمان‌بندی، باعث اتلاف وقت گران‌بهای شما می‌شود، بنابراین یک جدول زمان‌بندی تهیه کنید. اما خود را کاملاً تابع آن نسازید، هرگاه نیاز بود باز هم در آن تجدید نظر کنید.

پیشنهادی: تست دیسک

۵. افکار آرام‌بخش داشته باشید

آیا افکاری ترس‌آور و پرآشوب دارید؟ در انجام کارهایتان دست نگه‌دارید، و به فکرتان آرامش دهید. یک منظره آرام‌بخش و زیبا را تصور کنید و یا به بک روز تعطیل بیاندیشید.

درس خواندن
درس خواندن

۶. زندگی خود را نورانی کنید

آیا دوست دارید نظرات جدید را بپذیرید؟ استفاده از بعضی رنگ‌ها شما را در مواجهه با مشکلات تنش‌زا کمک می‌کند. بهتر است بدانید که رنگ قرمز موجب اعتماد به نفس می‌شود. رنگ زرد افکارتان را روشن و واضح، و رنگ بنفش به شما کمک می‌کند که آرامش خود را حفظ کنید.

۷. نفس حیات‌بخش

گه‌گاه احساس ترس می‌کنید؟ فراموش نکنید که نفس عمیق بکشید. زیرا وقتی بدون دلیل می‌ترسیم، تنفس کردن درست را فراموش می‌کنیم. هر زمانی که احساس کردید نفس‌های کوتاه می‌کشید. سر خود را ما بین زانوها قرار دهید، سه بار به آهستگی و عمیق نفس بکشید.

پیشنهادی: تست نئو

۸. خواب دارای آرامش

آیا می‌دانستید حتی زمانی که خواب هستید، مغز شما در حال یادگرفتن و آموختن است؟ تحقیقات نشان داده است که ۷۵% از خواب‌های ما مربوط به فعالیت‌ها و اتفاقاتی است که در ۱۲ ساعت قبل از خواب پیش آمده است. در نتیجه اگر این ساعت‌های شما (۱۲ ساعت قبل از خواب) شامل مرور صحیح دروس و استراحت‌های کوتاه باشد، در خواب نیز مغر شما به یادگیری ادامه خواهد داد.

همچنین بخوانید:   رفتار جابجایی چیست؟ آن را بشناسید
موفق بودن
موفق بودن

۹. ارتباط سازی

دیدن نمودارها در هنگام مرور درس، می‌توانند مفید باشند. در زمان مطالعه، بین موضوعات درسی حلقه‌های ارتباطی ایجاد کنید. نمودارهای روان و ساده، نقشه‌های فکری یا تخیلی، کلمات و مثال‌ها موارد خوبی جهت ارتباط سازی هستند. حتی از اشعار بی‌معنی و ریتم‌دار و جملات هجو، جهت یادآوری می‌توانید استفاده کنید.

۱۰. خونسرد باشید

آیا هر کاری می‌کنید، نگرانی شما باز هم افزایش می‌یابد؟ به خود یادآوری کنید که نگرانی و دلهره با ترس همراه است. برای تسکین نگرانی و دلهره، به چیزی که از آن می‌ترسید دقیقاً بنگرید و سپس آن را در مغز خود پس بزنید.

۱۱. انگیزه

آیا اشتیاق و انگیزه درونی خود را از دست رفته می‌یابید؟ خیلی سخت است که برای دیگران محرک و مشوق باشید، اما خودتان در نیمه راه امتحان مانده باشید. اگر به چنین حالتی رسیده‌اید،فکر کنید که ظرف یک ماه همه چیز تمام خواهد شد. به خود قوت ببخشید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۱۲. هیچ وقت دیر نیست

آیا فکر می‌کنید که دیگر برای مرور درس‌ها خیلی دیر شده است؟ هرگز چنین فکری نکنید، برای مطالعه دروس امتحانی و یا درخواست کمک از دیگران برای رفع اشکال درسی هیچ‌وفت دیر نیست.

موفقیت امتحان و مطالعه
موفقیت امتحان و مطالعه

۱۳. به خود اطمینان داشته باشید

آیا به خود اطمینان ندارید و واقعاً از امتحان می‌ترسید؟ افکارتان را تحت کنترل در بیاورید، اجازه ندهید در درونتان هیولای زشت بدگمانی و منفی‌بافی تمام اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.

۱۴. مأیوس نشوید

آیا به دلیل اینکه موفقیت امتحان را بدست نیاورده‌اید، احساس می‌کنید که همه چیز خود را از دست داده‌اید؟ اگر به یکی از برگه‌های امتحانی خوب پاسخ ندادید، فکر نکنید که دنیا به آخر رسیده است. با مثبت اندیشی و برنامه‌ریزی برای امتحان بعدی سطح بازدهی خود را بهبود بخشید.

همچنین بخوانید:   هنر یک همکار خوب بودن

۱۵. مرهم فشارهای عصبی

آیا طبیعت را برای تسکین نگرانی‌های خود می‌پسندید؟

اسانس یا عطر لیموترش به عنوان یک گیاه دانشجویی (HerbScholars) شناخته شده است. چرا که این گیاه به طور سنتی مورد استفاده دانش‌آموزانی بود که از فشارهای عصبی رنج می‌بردند. غطاری‌ها و فروشنده‌های گیاهان دارویی مصرف ۶۵۰ میلی‌گرم از این دارو را روزی سه بار توصیه می‌کنند.

۱۶. صبحانه مقوّی

آیا احساس می‌کنید که در نیمه روز، میزان انرژی شما تحلیل می‌رود؟ هیچ‌وقت صبحانه را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید، زیرا مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است. مطالعات نشان داده که صبحانه باعث انرژی شما در طول روز می‌شود و این دقیقاً چیزی است که برای فعالیت‌های مغری نیاز دارید.

کسب موفقیت در امتحان
کسب موفقیت در امتحان

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۱۷. لحظه‌های باارزش

آیا آرزو می‌کنید که ای کاش زودتر شروع به مرور کرده بودید؟ فشرده‌خوانی لحظه‌های آخر، به شما این امکان را می‌دهد تا مطالب مهم را به ذهن بسپارید. هیچ‌وقت حرف کسانی را که می‌گویند، دیگر دیر شده را باور نکنید. هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست.

۱۸. به افکار منفی بی‌اعتنا باشید

آیا احساس می‌کنید کسی از درون به شما می‌گوید که نمی‌توانید در امتحان قبول شوید؟ این صداهای مزاحم را از بین ببرید و تمام این بهانه‌ها را از خود دور کنید. باید استرس تحصیلی خود را کنترل کنید.

۱۹. واقع‌گرایانه فکر کنید

آیا می‌ترسید که نتوانید تمام کارهای خود را در برنامه خود بگنجانید؟ برای انجام کارهایتان شروع و پایانی معین کنید. به این طریق هدفی مشخص خواهید داشت تا به سوی آن حرکت کنید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که بر ترس از ناشناخته‌ها غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا