روانشناسی

رفتار جابجایی چیست؟ آن را بشناسید

جابجایی شیوه کار دفاع روانی است که در آن احساسات منفی از منبع اصلی احساسات ما به شخص یا جسمی که ما را کمتر تهدید می‌کند. احساسات منفی نسبت به منبع احساسات به سمت یک جایگزین بی حد و مرز هدایت می‌شوند. این هدف ممکن است به صورت یک فرد یا حتی جسم باشد. این دفاع به فرد امکان می‌دهد که احساسات خود را به گونه‌ای انجام دهد که شانس عواقب منفی را کاهش دهد.تجاوز جسمی یکی از نمونه‌های کلاسیک این دفاع است. هنگامی که مردم احساس عصبانیت می‌کنند، اما نمی‌توانند این خشم را به سمت سرخوردگی خود هدایت کنند، این احساسات را به کسی یا چیزی دیگر منتقل می‌کنند.به عنوان مثال: فردی که از استادش عصبانی می‌شود، ممکن است به خانه برود و همسرش را نیز خشمگین کند. همسر ممکن است، به نوبه خود این خشم را نسبت به فرزندان خود جابجا کند که پس از سرخوردگی ممکن است بین آن‌ها دعوا شود.

پیشنهادی: تست MBTI

شیوه کار دفاعی

هنگامی که مردم احساسات یا تحریکات منفی را تجربه می‌کنند، اغلب به دنبال روش‌های مختلف برای مقابله با این احساسات ناخواسته هستند. گاهی اوقات مردم از انجام این کار آگاه هستند، اما در بسیاری از موارد، آن را بدون داشتن آگاهی انجام می‌دهند. مکانیزم‌های دفاعی یک راه کاهش استرس، اضطراب و برگشتن به تعادل است.

این دفاع‌ها به صورت ناخودآگاه برای کمک به کاهش اضطراب از چیزهایی که افراد در معرض تهدید یا غیر قابل قبول برای آن‌ها هستند، عمل می‌کنند. در حالیکه احساسات یا تمایلات ناخودآگاه ممکن است در بدون آگاهی انجام گیرند آن‌ها همچنان می‌توانند بر رفتار فرد نفوذ کنند و اضطراب را برای فرد ایجاد کنند. در مورد جابجایی ، ضربه‌های ناخواسته “بیجا” و یا از منبع اصلی اضطراب به چیزی که تهدید آن برای فرد کمتر است، منتقل می‌شود.

همچنین بخوانید:   چگونه به ارزشهای فکری دیگران پی‌ببریم؟

پیشنهادی: تست هالند

واکنش به تهدید اصلی ممکن است غیرقابل قبول یا حتی خطرناک باشد، بنابراین فرد باید موضوعی را تهدید کند که به عنوان خروجی برای ناامیدیهایش عمل کند. بنابراین فرد باید یک موضوع که تهدید کمتری دارد را پیدا کند تا برای خارج کردن ناامیدی‌هایش از آن موضوع استفاده کند.

جابجایی و اعصاب
جابجایی و اعصاب

چگونه کار می‌کند؟

تصور کنید که یک روز کاری بدی داشته‌اید و توسط مدیر خود مجازات شدید شده‌اید. غلظت خشم و یا ناامیدی شما در رئیس شما نه تنها ناعادلانه است، بلکه حتی ممکن است منجر به از دست دادن شغل شما شود. غلظت خشم یا ناامیدی در رئیس شما نه تنها ناعادلانه است حتی باعث شود که شما کار خود را از دست بدهید. در عوض، احساسات خود را از بین می‌برید تا زمانی که از محل کار خود بیرون بیایید و به خانه بروید جایی که شما سرخوردگی‌های خود را بر روی هم اتاقی خود رها می‌کنید. فریاد زدن بر او بیشتر از یک تحریک بسیار جزئی است. احساسات خشم شما در نهایت آزاد می‌شود، اما در حالت غیر مستقیم.

پیشنهادی: تست دیسک

عواقب فریاد روی هم اتاقی شما احتمالا دارای شدت کمتری نسبت به فریاد مدیران یا همکاران شما در محل کار است. جسم یا فردی که موضوع این احساسات جابجایی بر روی آن انجام می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً انتخاب می‌شوند زیرا آنها تهدید کمتری دارند یا حتی کاملاً بی‌نیرو هستند. اگر شما تا به حال در مورد چیزی ناراحت و عصبانی شده‌اید و پس از آن احساسات منفی خود را بر روی یک دوست، اعضای خانواده یا حتی یک غریبه کامل خارج کرده‌اید، پس از آن شما یک تجربه دست اول را با این مکانیسم دفاع عمومی یا همان جابجایی دارید. چیزی که باید به یاد بیاورد این است که شما به طور آگاهانه انتخاب نمی‌کنید که احساسات خود را از این روش کنار بگذارید.

همچنین بخوانید:   افزایش انرژی مثبت در زندگیتان

شما ممکن است در مورد چیزی ناراحت باشید، وقتی کسی در اطراف شما کوچکترین اقدامی را انجام می‌دهد ناگهان احساس تجاوز به شما دست می‌دهد و باعث درگیری با طرف مقابلتان می‌شوید. با این حال اگرچه این رویداد تحریک‌کننده نسبتاً ناچیز است، در حالی‌که واکنش شما کاملاً غیر قابل مقایسه است و شدت آن بسیار زیاد است. بر خلاف استراتژی‌های مقابله‌ای آگاهانه که ما از آن برای مدیریت استرس روزانه استفاده می‌کنیم، مکانیسم‌های دفاع در سطح بالا کاملا ناخودآگاه عمل می‌کنند.

پیشنهادی: تست نئو

مثال
مثال

مثال در مورد جایجایی

  • یک زن که رئیس او به دلیل سخنرانی ناتوان و ضعیفش سر او فریاد زده بعد از کار به یک رستوران در نزدیکی محل کارش می‌رود و به خاطر یک اشتباه کوچک خدمتکار در هنگام نوشتن سفارش سر او داد می‌زند.
  • شما احساس می‌کنید که همسرتان در کارهای خانگی اصلاً همکاری نکرده است. هنگامی که فرزندان شما شروع به خواندن کارهای خود می‌کنند، شما خشمگین می‌شوید، به سمت آن‌ها فریاد می‌زنید و آن‌ها را متهم می‌کنید که هرگز در کارهای خانه کمک نمی‌کنند شما اینگونه خشم خود را توسط جابجایی خالی کرده‌اید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

مشخصات جابجایی

در حالی که جابجایی به عنوان راهی برای هدایت احساسات عمل می‌کند و می‌تواند به وقایع بالقوه مضر منجر شود، در بعضی موارد لزوماً بد نیست. در بسیاری از موارد، آن را به عنوان راهی برای هدایت احساسات و اصرار می‌شود که اگر به صورت نامناسب از آن استفاده شود، می‌تواند مضر باشد ولی اگر از آن درست استفاده شود می‌توان از آن در راه‌های مثبت استفاده کرد.

همچنین بخوانید:   ۴ راه برای مثبت اندیشی بیشتر

استفاده از مکانیسم‌های دفاعی مشترک است و قسمت عادی از عملکرد روزمره افراد است. هنگامی که به طور مناسب استفاده شود، این نوع دفاع به جابجایی برای محافظت از احساسات منفی، به کم کردن ناامیدی، محافظت از اعتماد به نفس و مدیریت سطح استرس ما کمک می کند. این مکانیسم‌ها می‌توانند مشکل ساز باشند، مثل هنگامی که افراد به شدت به آن‌ها تکیه می‌کنند یا هنگامی که به رفتارهای مشکوک و تعامل با دیگران منجر می شوند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

مانند مکانیسم‌های دفاعی دیگر، جابجایی برای کمک به ما و محافظت از اضطراب کمک می‌کند. با پنهان کردن چیزهای خاصی که استرس‌ زا یا غیر قابل قبول هستند. این مکانیسم در به حداقل رساندن اضطراب و حفاظت از احساس افراد کمک می‌کند. با این حال استفاده بیش از حد این مکانیسم‌ها گاهی اوقات با ناراحتی روانی و عملکرد ضعیف افراد ارتباط دارد. عوامل متعددی در مورد استفاده از جابجایی به عنوان یک دفاع وجود دارند در مطالب آینده این مطالب را خواهیم خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا