روانشناسی

۲۰ فایده تشکر و قدردانی

آیا تا به حال خواسته‌اید تشکر و قدردانی بیشتری از خود نشان بدهید اما در این جریان دچار سختی شده‌ باشید؟ همه‌ی افراد چنین موقعیتی را تجربه کرده‌اند. اگر به کلمه و رفتار نام آشنای قدردانی و تشکر تنها به عنوان یک خُلق نگاه می‌کنید باید گفت بهتر است دیدگاه خود را تغییر دهید چرا که این کار زیبا تاثیرات مثبتی روی روح فرد می‌گذارد.

پیشنهادی: تست MBTI

سپاس گزاری
سپاس گزاری

قدردانی و تشکر به چه معناست ؟!

در لغت قدردانی یا تشکر به معنای سپاس‌گزاری، تشکر و تقدیر می‌باشد. قدردانی از داشته های خود که پروردگار ارزانی داشته و سپاس‌گزاری از کسانی که به ما محبت می کنند، ویژگی متعالی است که می‌تواند جامعه و افراد ملتی را کنار هم نگه دارد و عکس آن یعنی قدرنشناسی، انسانیت را به نابودی بکشاند. در ادامه با ۲۰ فایده تشکر و قدردانی آشنا خواهید شد.

پیشنهادی: تست هالند

سلامتی
سلامتی

۱. بهبود سلامت و روان

طبق پژوهش‌های انجام شده، تشکر و قدردانی در کل به پیشرفت سلامت روانشناختی شما، جدا از شخصیت‌تان، کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:   ۱۰ دشمن سرسخت زندگی همسران

پیشنهادی: تست دیسک

۲. به مغز کمک می کند

تمرین قدردانی به صورت روزانه احساسات مثبت شما مثل هیجان، غرور و لذت را افزایش می‌دهد. قدردانی دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و احساس رضایت ایجاد می‌کند و اگر اغلب قدردانی می‌کنید شادی حاصل مثل ورزش بدن را تقویت می‌کند.

۳. خیرخواهی را تقویت می کند

ابراز قدردانی برای کسی که دوستش داریم یا دوستمان دارد باعث می‌شود آن را روی دیگران پیاده کند زیرا حس مثبتی در فرد ایجاد می‌کند که تمایل دارد آن را به دیگران هم منتقل کند اینگونه افراد کمک به دیگران را دوست دارند. آدم‌هایی که قدردان‌تر هستند بیشتر احتمال دارد به دیگران کمک کنند، حتی به غریبه‌ها.

۴. کمتر شدن پرخاشگری

طبق مطالعات انجام شده انسان‌های سپاس‌گزار پرخاشگری کمتری دارند، کمتر احساس آسیب‌دیدگی می‌کنند، و حساسیت پایین‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

پیشنهادی: تست نئو

با تشکر و قدردانی موجب افزایش شادی شوید
با تشکر و قدردانی موجب افزایش شادی شوید

۵. افزایش شادی

طبق مطالعه‌ای که انجام شده، تشکر و قدردانی به آدم‌ها کمک می‌کند افراد شادتر باشند. سپاس‌گزاری می‌تواند به طریق بسیار مختلفی انجام شود. در این مطالعه، افراد شرکت‌کننده با نوشتن نامه‌های تقدیر به افرادی که تاثیر مثبت و خوبی در زندگی‌شان گذاشته بودند احساس شادمانی و خوشحالی خود را افزایش دادند. بنابراین اگر یک روز ناراحت کننده داشتید، به یک نفر نامه بنویسید و بگوید که چقدر قدردان محبت او هستید.

۶. لذت بردن از زندگی

قدردانی یقینا باعث بوجود آمدن احساس خوبی در شما می‌شود. این کار قسمت پاداش‌دهی مغز شما را فعال می‌کند و لذت بیشتری را برای شما در زندگی بوجود می‌آورد.

۷. دور شدن از افکار منفی

تشکر کردن شما را کمک می‌کند تا مغز خود را از نو تنظیم کنید تا به احساس حق‌شناسی و امیدواری ادامه دهد و از فکر کردن به افکار منفی دست بردارد.

۸. خوش‌بینی را بالا می‌برد

محققان دانشگاه کالیفرنیا بازگو می‌کنند که بعد از ۱۰ هفته بیان قدر‌دانی بصورت منظم حتما خوش‌بینی بیشتری نسبت به زندگی پیدا و طول عمر شما افزایش می‌یابد. یکی از تحقیقات بیان می‌کند نیک‌بینی تاثیر بسیار زیادی روی مغز و جسم افراد می‌گذارد و با قدردانی کردن هر دوی آنها تقویت می‌شوند.

همچنین بخوانید:   مراقبت بسیار مهم در صمیمیت همسران

پیشنهادی: رزومه ساز 

۹. کمک به کاهش فشار خون

سپاس‌گزاری می‌تواند به شما کمک کند فشار خون‌ خود را کاهش دهید و به این طریق سیستم ایمنی بدن شما افزایش پیدا می‌کند.

دو طرفه بودن تشکر و قدردانی
دو طرفه بودن تشکر و قدردانی

۱۰. جبران دوطرفه

تشکر و قدردانی می‌تواند واگیردار باشد. اگر شما از کسی قدردانی کنید او نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند همان کار را برای شما یا شخص دیگری انجام بدهد.

۱۱. بدست آوردن موفقیت

تحقیقات نشان داده‌اند تشکر به کار و عمل منتهی می‌شود، که باعث موفقیت بیشتر آدم‌ها در محیط کار می‌شود چون آن‌ها برای اهداف‌ خود دشوار تلاش می‌کنند و به آن‌ها دست پیدا می‌کنند.

۱۲. سلامت ذهنی بهتر

علاوه بر افزایش توانایی فیزیکی، تشکر و قدردانی همچنین با سلامت ذهنی بیشتر نیز در رابطه است. نشان داده شده است افرادی که ضربه‌ی جسمی را تجربه‌ کرده‌اند با قدردان بودن موفق شده‌اند از پس آن به خوبی بر بیایند.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۱۳. رژیم غذایی سالم‌تر

اگر به دنبال این هستید که رفتارهای رژیم غذایی بهتری داشته باشید، تشکر و قدردانی می‌تواند به این تلاش نیز کمک کند. در یک مطالعه، کسانی که قدردانی را به جا می‌آوردند مصرف چربی رژیمی تا ۲۵٪ کاهش پیدا کرد. شما می‌توانید با تشکر و قدردانی رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید و این بسیار کارآمد خواهد بود.

۱۴. خواب بهتر و عمیق‌تر

تشکر و قدردانی باعث کاهش استرس و آرامش بیشتر در شما خواهد شد. هنگامی که با خیال آسوده به رخت‌خواب می‌روید روی خواب شما تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود شما خواب بهتر و عمیق‌تری داشته باشید.

همچنین بخوانید:   چگونه به ارزشهای فکری دیگران پی‌ببریم؟
تقویت رابطه ها
تقویت رابطه ها

۱۵. ابراز قدردانی رابطه ها را تقویت می کند

یک محقق و نویسنده در زمینه قدردانی بیان می‌کند: هنگامی‌که به درستی از اهمیت خانواده و دوست باخبر باشیم با آنها بهتر رفتار می‌کنیم و در ادامه آن رابطه‌ها تقویت می‌شود. رابطه های سالم ما را خوشحال می‌کند چطور طبق مطالعات طولانی مدت در زمینه پیشرفت بیان می‌کنند دوراندیشی سلامتی و خوشحالی در زندگی اشخاص کیفیت روابط را رقم می‌زند اگر مورد قدردانی قرار بگیرید آن را به دیگران هدیه می‌دهید.

۱۶. اعتماد به نفس بیشتر

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید سپاس‌گزای کردن را بیاموزید و از دیگران سپاس‌گزاری کنید. مطالعه‌ای که در مجله‌ی روانشناسی ورزش چاپ شده بود نشان داد که انسان‌های سپاس‌گزار اعتماد به نفس بالاتری دارند چون این کار مقایسه‌هایی که در سطح جامعه صورت می‌پذیرد را کاهش می‌دهد.

۱۷. تاثیرات مثبت در زندگی

حتی یک “متشکرم” بی‌آلایش می‌تواند اثرگذاری خوش‌آیندی در زندگی‌ شما داشته باشد. یک مطالعه که درسال ۲۰۱۴ منتشر شده در قسمت احساسات بیان می‌کرد انسان‌هایی که از یک آشنا تشکر می‌کنند بیشتر احتمال دارد که دوستی‌ پایدارتر و قابل اعتمادتری داشته باشند. اصلا نمی‌دانید فقط با یک ابراز تشکر و قدردانی ساده روابط‌‌‌تان چقدر بهتر و صمیمی‌تر خواهد شد.

۱۸. دوری از بیماری های قلبی

یکی از مطالعات رابطه‌ی بین قدردانی و نیکوکار بودن را با افزایش سلامت فیزیکی و خطر کمتر بیماری‌های قلبی نشان داده است.

۱۹. بیشتر شدن فعالیت هیپوتالاموس

در تحقیقیات نشان داده شده است که تشکر و قدردانی سطح‌های فعالیت را در هیپوتالاموس افزایش می‌دهد که به خوردن، نوشیدن، و سوخت و سازتان کمک می‌کند. هیپوتالاموس در واقع یک دستگاه کنترل‌ کننده بدن است. این بخش از مغز با تأثیری که بر هیپوفیز می‌گذارد، فعالیت بسیاری از غده‌های بدن را کنترل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا