روانشناسی

۸ رابطه ای که در دوران نامزدی به ازدواج ختم نمی شود

دوران نامزدی:

در دوران نامزدی کسب آگاهی (از نطر احساسی) به عنوان شیرین ترین و خاطره انگیزترین دوران زندگی هر زوجی است. در این دوران دو طرف می توانند با روحیات، خصوصیات، اخلاق، نگرش ها، باورها و توقعات یکدیگر تا حدودی آشنایی پیدا کنند. اگر در دوران نامزدی خود گمان می کنید که در یکی از حالت های روابط زیر قرار گرفته اید سعی کنید از خانواده، دوستان نزدیک و یا مشاوران خانواده کمک یگیرید و بررسی کنید آیا عاقلانه است به رابطه ی خود با نامزدتان ادامه دهید یا آنکه می بایست به آن خاتمه دهید.

رابطه ای که در آن بیش از آنچه نامزدتان به شما عشق می ورزد شما به او عشق می ورزید:

در چنین رابطه ای احساس می کنید که شما را کنترل می کند و خود را تشنه ی عشق خواهید یافت و از اینکه به شما عشق کافی نمی ورزد عصبانی می شوید و احساس درماندگی می کنید. اینکه چرا به شما عشق نمی ورزد را توجیه نکنید. اگر هر چه زودتر با خود صادق باشید احتمال اینکه دلتان را بشکند کمتر می شود. رابطه ای که یکی از طرفین در اکثر اوقات از لحاظ روحی تعقیب کننده و دیگری تعقیب شونده باشد سالم نیست و از تعادل خارج می شود و محکوم به شکست خواهد بود.

همچنین بخوانید:   رازهایی برای موفقیت امتحان

پیشنهادی: تست MBTI

دوران نامزدی

رابطه ای که در آن نامزدتان بیش از آنچه شما به او عشق می ورزید، او به شما عشق می ورزد:

خود را با این باور که نامزدتان ترجیح می دهد مقدار کمی از عشق شما را دریافت کند تا اینکه هرگز چیزی دریافت نکند گول نزنید و مراقب باشید با این بهانه به رابطه ای که به شما تعلق ندارد ادامه ندهید. بنابراین از همان ابتدای رابطه نسبت به این موضوع که آیا به همان میزان که عشق می ورزید عشق نیز دریافت می کنید یا خیر آگاه باشید. به عبارتی مراقب باشید تا به همان میزان که به شما عشق می ورزد شما نیز به نامزدتان عشق بورزید.

پیشنهادی: تست هالند

رابطه ای که در آن عاشق توانایی ها و پتانسیل های بالقوه ی نامزدتان هستید:

در چنین رابطه ای شما به راستی عاشق او نیستید بلکه عاشق آن فردی هستید که امیدوارید نامزدتان به آن بدل شود. داشتن یک رابطه ی سالم با نامزدتان به معنی عشق ورزیدن به او به خاطر کسی که هست می باشد نه عشق ورزیدن به او علیرقم کسی که هست و یا به امید کسی که خواهد بود. اگر به این امید هستید که همسر خود را تغییر دهید تا بتوانید با او خوشبخت باشید دیگر عشق نورزیده اید بلکه قمار کرده اید. وقتی با کسی رابطه ای را آغاز می کنید اطمینان حاصل کنید که به کسی که امروز “هست” عشق می ورزید و احترام می گذارید و از بودن کسی که هست لذت می برید. اشکالی ندارد اگر مایل باشید در برخی جهات شاهد رشد شخصی او نیز باشید اما می بایست به همان گونه که هست از او رضایت داشته باشید.

همچنین بخوانید:   ۹ عامل موفقیت تحصیلی

رابطه ای که در آن شما و نامزدتان از تفاهم جزئی برخوردارید:

خطری که در رابطه با تفاهم جزئی وجود دارد شیفتگی و مجذوبیت بیش از حد شما به آن زمینه ی مشترک واحد است به طوری که از توجه به باقی قسمت های رابطه تان باز می مانید. اگر درگیر چنین رابطه ای شده اید سعی کنید از رابطه دور شده و سوال های زیر را از خود بپرسید:

پیشنهادی: تست دیسک

  • زمینه ی تفاهم جزئی من و او به کنار به راستی در مورد نامزدم چقدر می دانم؟
  • نیازها و خواسته هایم از نامزدم کدامند؟ آیا او واجد آنها هست؟
  • اگر من و نامزدم این چند مورد تفاهم را نداشتیم چه مشکلات احتمالی به وجود خواهد آمد؟

اگر وقت کافی جهت پاسخ به این سوال ها صرف کنید احتمال آنکه به خودتان صدمه بزنید و ناخواسته نامزدتان را برنجانید کمتر خواهد بود.

دوران نامزدی

رابطه ای که در آن به نامزدتان به عنوان یک الگو و معلم چشم دوخته اید:

اگر گمان می کنید جایگاه نامزدتان را بیش از آنچه که باید بالا برده اید، انتظار نداشته باشید که او خود از مسند قدرتی که شما او را برآن نشانده اید پایین بیاید. این شما هستید که با احترام نگذاشتن به عقاید شخصی خود، مطالبه نکردن خواسته هایتان و خود را به اندازه ی کافی دوست نداشتن او را بر صدر نشانده اید. تنها راه موفقیت چنین رابطه ای این است که خود را دوست داشته باشید و “آنچه” و “آنکه” هستید راقبول داشته باشید. (درست به همان میزان که به نامزدتان عشق می ورزید و او را تحسین می کنید.) در ضمن نامزدتان نیز باید مایل باشد تا نقش خود را از الگو و پیشوا به حامی و مشاور تعدیل کند.

همچنین بخوانید:   تیپ شناسی افراد براساس شخصیت زرد

پیشنهادی: تست نئو

رابطه ای که در آن نامزدتان را به عنوان عکس العملی در مقابل نامزد قبلی خود انتخاب کرده اید:

اگر از انتخابی فوق العاده مایوس کننده بیرون آمده اید به هنگام انتخاب کسی که نقطه مقابل نامزد قبلی شما است دو چندان محتاط و مراقب باشید. اغلب افراد به اشتباه چشمان خود را به روی سایر ویژگی های مهمی که می بایست در فهرست آرزوهایشان باشد می بندند و فقط به دنبال آن دسته از ویژگی هایی هستند که رابطه ی قبلیشان فاقد آنها بود. بنابراین تمام ویژگی هایی را که در زوج خود به دنبالش هستید در نظر داشته باشید و به دنبال رابطه ای باشید که متعادل باشد.

پیشنهادی: رزومه ساز 

رابطه ای که در آن به دلایل بیرونی شیفته ی نامزدتان شده اید:

هرگاه شیفته ی یک ویژگی شخصیتی نامزدتان شدید از خود بپرسید: اگر او (چشمان آبی، صدایی زیبا و …) نداشت یا (هنرمند، رئیس یک شرکت، پزشک و….) نبود آیا همچنان نیز برایم جذاب بود و می خواستم که با او ازدواج کنم؟ با خود صادق باشید، صداقت می تواند شما را از بسیاری از دلبستگی ها و ناامیدی ها محفوظ نگه دارد.

دوران نامزدی

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

رابطه ای که در آن ماموریت نجات نامزدتان را به عهده دارید:

اگر گمان می کنید که در دوران نامزدی به کسی جذب شده اید که مشکلاتی بزرگ و جدی دارد از خود بپرسید که آیا ترحم را با عشق اشتباه نگرفته اید؟ به طور معمول کسانی که ماموریت نجات دیگران را به عهده دارند اغلب “ترحم” را با عشق اشتباه می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا