روانشناسی

۸ روش کاهش فشار روانی در زندگی

فشارهای روانی چیسیت؟

یکی از روش های بسیار مفید افزایش طول عمر کاستن از شدت فشارهای روانی است. بدیهی است که نمی توان کلیه ی عوامل تنش زا را از بین برد. در حقیقت فشار عصبی یا روانی به عنوان یک واکنش دفاعی گاهی انسان را از مرگ نجات می دهد ولی وقتی این فشارها از حدی فراتر روند اثرات مخرب آنها در بدن تجمع میابد و فرد را در معرض انواع بیماری ها و حوادث قرار می دهند. بدین گونه است که افکار و اندیشه های منفی و اضطراب سلامت جسمانی بدن را مختل می کند و اگر قادر باشید عوامل استرس زا را کاهش دهید به سلامت جسمانی خود کمک کرده اید.

پیشنهادی: تست MBTI

روش های کاهش فشار روانی:

۱ – کاهش عوامل ایجاد کننده فشارهای روانی:

اگر بخواهید یک رفتار غیر طبیعی را از بین ببرید، ابتدا باید آن را به طور کامل شناسایی کنید. اگر صبح ها قبل از رسیدن به محل کار به علت ترافیک دچار فشار روانی می شوید. صبح ها زودتر از خواب برخیزید. اگر افکار باطل و عذاب دهنده به ذهن شما خطور می کنند و باعث فشار عصبی می شوند ریشه های واقعی چنین تصوراتی را جستجو کنید. بهره گرفتن از روان درمانی و مطالعه ی کتبی که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می دهد باعث می شود که اعتقادات و رفتارهای غلط و نادرست را از بخش ناخودآگاه روان خود بزداییم.

همچنین بخوانید:   انواع مزاج و ویژگی های آن

۲ – تغییر در نحوه ی برخورد با مشکلات:

اگر با موقعیت عذاب آوری رو به رو شدید و قادر به از بین بردن یا فرار از آن نیستید سعی کنید به طریقی که آسیب کمتری به شما وارد شود با آن کنار بیایید. راه حل دیگر برای مقابله با فشارهای عصبی این است که وقتی با موقعیت ناگواری برخورد کردید سعی کنید به طور موقت از انجام کارهای اضطراب زای دیگر خودداری کنید.

پیشنهادی: تست هالند

کاهش فشار روانی

۳ – مبارزه با عصبانیت و خصومت:

احساسات خصومت آمیز از ذهن سرچشمه می گیرد سعی کنید در برابر رفتارهای خصومت آمیز دیگران ملایمت به خرج دهید و به جای عصبانی شدن به موقعیت ایجاد شده بخندید. با ملایماتی که در زندگی برایتان ایجاد می شود برخورد منطقی داشته باشید تا دچار عصبانیت و حالت خصومت آمیز نشوید. برخورد رو در رو با مسائل باعث می شود که از اشتباهات، تصورات و نگرانی های بی مورد اجتناب شود. همچنین در موقع قضاوت درباره ی مسائل مختلف خود را به جای دیگران بگذارید.

۴ – خندیدن:

برخلاف اثرات مضری که اضطراب و احساس خصومت در جسم و روان شما ایجاد می کند، افکار مثبت نشاط آور است و خنده، جسم و روان شما را تازه و سالم می کند. شوخ طبعی بهترین دارو در درمان اختلالات جسمی است برای بشاش بودن لازم نیست پول خرج کنید حتی فکر کردن به مسائل خنده دار و مضحک شما را بشاش و شاداب می سازد.

پیشنهادی: تست دیسک

۶ – خوش بین بودن:

شوخ طبعی و موسیقی به شما کمک می کند که با تنش های روحی مقابله نمایید و باعث تجدید قوای روحی و جسمی خود شوید که باعث خوش بینی نیز می شود. خوش بینی باعث تقویت نظام ایمنی، افزایش مقاومت در مقابل ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و بسیاری بیماری های دیگر می شود. برای داشتن زندگی توام با شادمانی و خوش بینی توصیه های زیر را به کار بگیرید.

  • شغلی که به طور کامل به آن علاقه دارید انتخاب کنید.
  • در زندگی شخصی فرد فعالی باشید.
  • اگر از شغلی بازنشسته می شوید شغل جدید دیگری برگزینید.
  • زندگی متعادلی را در پیش بگیرید که کار و تفریح جزئی از آن باشد.
  • زندگی تان را با کسی که به شما عشق می ورزد درآمیزید.
همچنین بخوانید:   سلسله‌بندی و اولویت گذاری ارزش‌ها

کاهش فشار روانی

پیشنهادی: تست نئو

۵ – موسیقی و آواز خواندن:

موسقی یکی از روش های مبارزه با اختلالات عصبی است و باعث تسکین فشارهای روانی فرد می شود. خلق و خو را می توان با استفاده از موسیقی و آواز خواندن تغییر داد در بررسی که در سال ۱۹۹۱ انجام شد مشخص گردید که موسیقی باعث بهبود وضعیت دستگاه ایمنی بدن و کاهش زمان لازم برای بهبود بیماری ها می گردد.

۷ – شرکت در فعالیت های خیرخواهانه:

همان گونه که خوش بینی و خیر خواهی اثرات مثبتی بر روح و جان شما دارد، بذل و بخشش و نوع دوستی چنین آثاری را دارا می باشد. در بررسی های انجام شده توسط دانشگاه هاروارد مشخص گردید که اقدامات بشر دوستانه باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می گردد. در عوض کینه توزی و عداوت، فشارهای عصبی و جداشدن از محیط اجتماعی بر روح، روان و جسم آسیب وارد می کند. در حقیقت در هر جامعه ای هر چه تعداد فعالیت های خیرخواهانه بیشتر باشد جامعه از نظر اخلاقی و عاطفی سالم تر خواهد بود. سعی کنید در هر موقعیتی و در هر زمانی از کمک های معنوی و فیزیکی به دیگران خودداری نکنید.

پیشنهادی: رزومه ساز 

۸ – حفظ آرامش خود:

با استفاده از روش های زیر می توانید با موضوعات استرس زایی که رفاه و ارتباطات شما را خدشه دار می کند مقابله نمایید و تا میزان چشمگیری آن ها را کاهش دهید.

۹ – به نجوای بدنتان گوش فرا دهید:

در طول روز زمانی را بیابید که در آن آرامش حکم فرما باشد و بتوانید بدون هیچ مزاحمتی کمی تنها بمانید، آرام بنشینید. چشمانتان را ببندید و به امواج درونیتان گوش فرادهید.

همچنین بخوانید:   تمرکز را بهتر بشناسید

کاهش فشار روانی

۱۰ – لذت فعالیت های جسمی را دریابید:

هیچ نیازی نیست که به طور حتم قهرمان بدنسازی یا ورزشکار حرفه ای باشید. فقط کافی است به انجام ورزش مبادرت ورزید ورزش مستمر موجب کنترل استرس و حفظ تندرستی می شود.

۱۱ – کاهش فشار روانی داشته باشید:

هرگاه که دچار تنش می شوید چشمان خود را ببندید و سعی نمایید که خود را در مکانی زیبا و آرام تجسم نمایید. برای مثال می توانید ساحل یا جنگل دلپذیری را که در کودکی یا با همسرتان به آنجا رفته بودید به خاطر آورید. خود را در آنجا مجسم کنید و در ذهنتان تصویری از تمامی منظره ها، صداها و رایحه های آن مکان در نظر آورید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

۱۲ – نگذارید اشتباهاتتان شما را از پای درآورد:

مدام فکر کردن به اشتباهات گذشته موجب بروز استرس منفی در شما می شود. علاوه بر این نوعی اتلاف وقت است. ارتکاب به اشتباه در زندگی شخصی و محل کار امری اجتناب پذیر است. هرگاه مرتکب اشتباه می شوید به دنبال راهی باشید که دفعه ی بعد بهتر بتوانید در آن موقعیت عمل نمایید به خودتان فرصت دهید تا از کار خود پشیمان شوید آنگاه از نو شروع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا