روانشناسی

سلسله‌بندی و اولویت گذاری ارزش‌ها

دانستن ارزش‌های فکری در زندگی شما

دانستن ارزش‌های فکری برای زندگی کردن براساس آنها کافی نیست. گاهی شما احساس می‌کنید که سر دوراهی مانده‌اید یا نمی‌توانید تصمیم‌گیری کنید. این احساس، دقیقا زمانی ایجاد می‌شود که شما دوچیز یا دو کار ارزشمند احساس کنید اما نتوانید تشخیص دهید که کدامشان برای شما ارزشمندتر است؟ اینجا است که باید به سلسله‌بندی و اولویت ارزش‌ها در نظام فکری خودتان پی‌برده باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

پیشنهادی: تست MBTI

ارزش ها
ارزش ها

پیشنهادی: تست هالند

برای سلسله‌بندی ارزش‌ها، شما ابتدا باید یکی از ارزش‌هایی که نوشته‌اید، انتخاب کنید و بعد از خود بپرسید که: این ارزش را برای چه می‌خواهم؟ معمولا پاسخ این سوال، خود، ارزش بالاتر شما را مشخص می‌کند. مثلا اگر ارزش‌های کسی چنین باشد: رشد اخلاقی – موفقیت شغلی – محبوبیت – شهرت – سلامتی – ازدواج موفق – تحصیلات عالیه. برای تعیین سلسله‌بندی ارزش‌هایش باید از خود بپرسد:

  1. تحصیلات را برای چه می‌خواهم؟ _(مثلا) برای موفقیت شغلی.
  2. موفقیت شغلی را برای چه می‌خواهم؟ _شهرت.
  3. شهرت را برای چه می‌خواهم؟ _محبوبیت.
  4. محبوبیت را برای چه می‌خواهم؟ _ازدواج موفق.
  5. ازدواج موفق را برای چه می‌خواهم؟ _سلامتی.
  6. سلامتی را برای چه می‌خواهم؟ _رشد اخلاق و معنوی.

پیشنهادی: تست دیسک

به این ترتیب، این شخص نظام ارزشی خود را چنین بدست می‌آورد:

  • رشد اخلاقی و معنوی
  • سلامتی
  • ازدواج موفق
  • محبوبیت
  • شهرت
  • موفقیت شغلی
  • تحصیلات عالیه

پیشنهادی: تست نئو

هر نظام ارزشی، یک پیغام دارد: مراقب باش تا در راستای تحقق یک ارزش، ارزش بالاتر خود را پایمال نکنی.

همچنین بخوانید:   عوامل منفی در تداوم صمیمیت

دختر جوانی که هم تحصیلات و هم ازدواج موفق، جزء ارزش‌های اوست؛ برای آنکه دچار سردرگمی نشود، باید برای خود مشخص کند که کدامیک از ارزش‌ها برای او اولویت بالاتری دارد و مثلا اگر درمی‌یابد که ازدواج موفق برایش اولویت بالاتری است؛ هنگامی که خواستکار خوب و مناسبی برایش می‌آید؛ دیگر خود را بین دوراهی احساس نمی‌کند. ازدواج می‌کند و به مرور به تحصیلاتش هم ادامه می‌دهد و مثلا به صورت مکاتبه‌ای، در دانشگاه تحصیل می‌کند. در نتیجه احساس رضایتمندی و خرسندی می‌کند.

هر لطمه‌ای که به خودتان می‌زنید؛ نشان دهنده، آن است که در رعایت اولویت ها مشکل دارید.

اولیت های افراد
اولیت های افراد

پیشنهادی: رزومه ساز 

اطمینان یافت از صحت اولویت ها:

کمد لباس شما باید مرتب باشد. لباس‌های مناسب هر فصل را جداگانه بگذارید. پیراهن‌ها را در یک قسمت و شلوارها را در یک قسمت دیگر بگذارید. اگر کمد شما مرتب باشد، بهتر و سریعتر می‌توانید تصمیم بگیرید که: در این زمان ویژه، باید از کدام لباس استفاده کنید. ارزش‌هایتان را مرتب کنید. به آنها نظم دهید تا بتوانید در مواقع نیاز، خیلی سریع بررسی کنید که هرکدام از این کارها یا هدف‌هایی که دارید، در راستای کدام ارزش‌های فکری شما هستند و کدامشان در راستای ارزش بالاتری هستند تا بتوانید آن دیگری را موقتا رها کنید و یا در راستای این یکی انجام دهید. این، یعنی برخوردار بودن از نظم فکری.

تمام رهبران و مدیران موفق جهان را یک ویژگی مشترک، شایسته رهبری و مدریت جوامع کوچک و بزرگ ساخته است. این ویژگی مشترک، تنها و تنها، نظم فکری است. نظم فکری یعنی سلسله‌بندی دقیق و مورد اطمینان ارزش‌ها. این رهبران و مدیران، پیش از آنکه شرایط خاص ایجاد شود، به نظم فکری رسیده‌اند و همین موضوع تصمیم‌گیری را برایشان سریع و آسان نموده است. برخوردار نبودن از نظم فکری، همان پیامدی را دارد که یک کمد لباس شلوغ و نامرتب دارد. در این شلوغی، احتمال زیادی وجود دارد که خیلی از لباس‌ها (ارزش‌ها) به چشم نیاید و نادیده گرفته شود. پش ارزش‌های فکری خود را بطور دقیق و قابل اطمینانی سلسله‌بندی کنید. این کار حتی اگر دو ساعت پیوسته از وقت شما را بگیرد؛ بسیار ارزنده است.

همچنین بخوانید:   اخلاق افراد بازنده چگونه است؟
نوشتن بر اساس اولویت ارزش ها
نوشتن بر اساس اولویت ارزش ها

تکمیل نظام ارزشی:

سلامتی و تندرستی، کی ارزش‌های فکری مهم است که معمولا نادیده گرفته می‌شود تا آنکه به مخاطره بیفتد. گاهی شما آنقدر در کار مهم و حساس! خود غرق می‌شوید که متوجه گذر زمان نیستید. وقتی که به خود می‌آیید؛ می‌بینید که ساعت ۴ بعدازظهر است و شما از ساعت ۸ صبح، مشغول کار هستید. یعنی: ۸ ساعت پیوسته؛ بدون استراحت و بدون صرف ناهار و… این کار شما نشان می‌دهد که در عمل، کار و موفقیت شغلی را مهمتر و ارزشمندتر از سلامتی خود تلقی کرده‌اید.

پیشنهادی: کاریابی آنلاین

کسانی که به خودشان علاقه‌مند هستند؛ به سلامتی خود بیش از موفقیت شغلی بها می‌دهند. ساعتی را به استراحت کردن، غذا خوردن و… اختصاص می‌دهند و در این زمان، کار را در هر شرایطی که باشد؛ رها می‌کنند. باید توجه داشت باشید که عدم توجه به سلامتی، عملا شما را از پیگیری هدف‌ها و ارزش‌هایتان باز می‌دارد.

توجه به سلامتی یعنی: دقایقی از روز را به خود اختصاص دادن، کار را در هر شرایطی رها کردن و به استراحت و آرامش و تغذیه مناسب رسیدن. شما زمانی را که در بستر بیماری، ناتوان و افسرده دراز کشیده بودید و هیچ کاری از شما ساخته نبود را به خاطر بیاورید. آن احساس بد و ناخوشایند را در ذهن خود مرور کنیدو ببینید که آن زمان، حس می‌کردید، ثروت، فرزندان، موفقیت‌های شغلی و هر چیز دیگر، در برابر سلامتی شما کوچک‌ترین ارزشی ندارند. پس اگر سلامتی را در لیست ارزش‌های خود نمی‌بینید؛ آن را به نظام ارزشی خود بیفزایید.

تفریح:

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اوقات شبانه‌روز خود را به سه قسم کنید. قسمی را به عبادت، قسمی را به کار، قسمی را به استراحت و تفریح و لذت‌های حلال اختصاص دهید. تفریح را یک ارزش بدانید و مراقب باشید که در لیست ارزش‌هایتان، از قلم نیفتاده باشد.

همچنین بخوانید:   انواع مزاج و ویژگی های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا